~1~

78 1 0
                                    

Lisa werd wakker van de wekker. Ze deed haar ogen open en drukte de wekker uit. Ze liep naar de badkamer en keek in de spiegel. 'Weer een nieuwe fantastische dag' zegt ze tegen zichzelf. Ze doet de kraan open en spuit haar gezicht nat. Ze draait de kraan weer dicht en maakt haar gezicht droog. Beneden hoort ze haar moeder alle lades opentrekken uit de keuken. Lisa loopt de trap af, de keuken in. 'Weer verslapen?' vraagt ze aan haar moeder. Haar moeder reageert niet. Lisa weet al waar haar moeder naar opzoek is, haar puf. Haar moeder heeft asma en ze moet vandaag veel rennen, want ze helpt mee met de sportdag van Lisa's broertje: Thijs. Lisa loopt naar de kast met medicijnen en doet de tweede la open. Ze pakt de puf uit de la en loopt terug naar de keuken waar haar moeder nogsteeds gestrest alle lades woest opentrekt. Ze tikt haar moeder aan. Haar moeder kijkt geïrriteerd op. 'Wat!?' vraagt haar moeder. Lisa laat de puf zien en haar moeder grijpt hem uit haar handen. Lisa ziet haar moeder naar boven gaan. Lisa kijkt op de klok. 'Shit, ik moet nu echt gaan opschieten!' mompeld ze. Ze pakt een boterham en smeert hem. Ze neemt een hap en pakt nog twee boterhammen voorbij de lunch. Ze loopt met haar boterham in haar hand naar boven, haar kamer in. Ze doet haar kledingkast open en pakt een blauw zijde jurkje en een zwarte panty. Ze kleedt zich aan en kamt haar haar. Als ze haar boterham opheeft loopt ze naar de badkamer en poets haar tanden. Ze pakt haar schooltas uit de hoek en loopt naar de keuken. Doet haar boterhammen in haar tas en loopt naar de deur. Ze pakt haar sleutels en loopt naar buiten. Ze draait de deur op slot en springt op haar fiets. Ze fietst snel naar de rotonde waar haar vriendin Sophie op haar staat te wachten. Als ze bijna bij de rotonde is ziet ze Sophie al zwaaien. Lisa moet lachen en zwaait terug. 'Hey!' zegt Sophie terwijl ze Lisa een knuffel geeft. 'Hey!' antwoordt Lisa. 'We moeten even wachten op Nikki en Simone' zegt Sophie. 'Nikki en Simone?' vraagt Lisa. 'Ja, Nikki vroeg of Simone en zij mochten meefietsen' antwoordt Sophie. 'Is dat erg?' voegt ze eraan toe. Lisa vindt Nikki en Simone niet zo aardig, maar het zijn vriendinnen van Sophie. 'Uhm, nee natuurlijk niet' antwoordt Lisa maar. Lisa baalt stiekem wel. 'Hopelijk gaan ze niet de hele tijd slijmen bij Sophie en-' Lisa schrikt op uit haar gedachte als ze Sophie heel hard 'Hey!' hoort roepen. Lisa kijkt om zich heen en zit tegen wie Sophie het had, tegen Nikki en Simone. Lisa en Sophie stappen op hun fiets en als Nikki en Simone er bijna zijn beginnen ze langzaam te rijden. Ze fietsen snel naar school, want ze moeten er al over 5 minuten zijn en ze moeten zeker nog 20 minuten rijden. 'Kut het stoplicht staat op rood!' zegt Lisa. Ze schrikt als er opeens een klein kind de weg oploopt. Ze wijkt uit, maar Sophie was er niet bij met haar gedachte en Lisa raakt haar en Sophie valt midden op de weg. Lisa, Nikki en Simone horen een harde knal. Ze kijken geschrokken naar de weg. Ze springen van hun fietsen en rennen naar de weg. Er springen tranen in hun ogen. Er stapt een man uit een zwarte auto en rent naar de meiden toe. Hij belt snel het alarmnummer. Lisa hoort van veraf de ambulance aankomen. Een politieman zegt tegen Nikki, Simone en haar dat ze maar naar school moeten gaan. Lisa vraagt of ze mee mag met de ambulance. De politieman vindt het goed, alleen hij stuurt Nikki en Simone wel naar school. Lisa vindt dat eigenlijk helemaal niet erg. De ambulancebroeders leggen Sophie op een brancard en rijden haar de ambulance in. Lisa zet haar fiets snel op slot aan de kant van de weg en loopt achter de ambulancebroeder de ambulance in. De ambulance rijdt snel naar het spoed ziekenhuis. Lisa kijkt naar Sophie. Tranen schieten in haar ogen.

ChooseWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu