Assalamualaikum mama.
Mama ooo mama. Jerit AiraWaalaikummussalam, eiishh suara kamu tu cubalah perlahankan sikit. Tak malu ke anak dara suara kuat. Kamu nak kahwin dah kan. Ehh Arash ada skali. Masuklah Arash. Nak harapkan Aira jemput kamu masuk alamatnya lambat lagilah kamu dapat masuk. Anak dara sapalah dia ni. Kamu tak malu ke Aira, Arash dengar suara kuat kamu tu.
Arash hanya tersenyum.
Ala mama ni. Orang baru je sampai mama dah bebel. Orang belum masuk rumah lagi ni. Terus Aira menuju ke sofa dan melabuhkan punggungnya disitu.
Eh kenape kamu duduk kat situ. Tak reti nak jemput bakal suami kamu duduk ke.
Aira mendengus. Huh yela yela. Aira terus berjalan ke arah Arash dan mengajak Ash duduk di sofa itu.
Silakan tuan putera. Maafkan hamba kerana tidak menjemput tuan putera untuk berehat diatas singgah sana yang empuk lagi selesa ini. Silalah tuan putera menikmatinya.
Terus dia melabuhkan duduknya sofa berhadapan dengan Arash.
Arash hanya ketawa kecil memdengar kata kata yamg keluar dari mulut bakal tunangnya itu. Tidak menyangka hari ini dia dapat melihat sisi lain wanita yang perlahan lahan berjaya membuatkan dia sentiasa tersenyum.
Kamu ni Aira. Cubalah matang sikit. Tak malu ke. Tunggu apa lagi pergilah buatkan Arash air. Takkan nak duduk je. Dah bangun bangun pergi dapur. Buatkan Arash air.
Alaaaa. Mamaaaaaaa. Aira penatlah. Lagipun kita orang baru je minum kat umah mummy Mika tadi.
Pergi buat air sekarang. Suara Datin Yahaira naik seoktah.
Eishhh. Nak pergilah. Aira terus berlalu ke dapur.
Datin Yahaira yang memerhati anaknya yang berlalu ke dapur itu hanya mampu menggeleng gelengkan kepalanya memikirkan perangai anaknya yang tidak berubah itu.
Datin Yahaira terus melabuhkan punggungnya di sofa yang diduduki anaknya tadi.
Maaflah Arash terpaksa tengok perangai Aira yang tak senonoh tu tadi. Mama tak thu la nak buat dengan dia itu. Perangai dari kecik sampai besar tak berubah. Keluh Datin Yahaira.
Tak de apelah aunty Saye okey je. Sejujurnya saya suka dia macam tu.
Eh ape pulak panggila aunty. Panggillah la mama. Nanti kamu jadi menantu mama jugak.
Hehehehhehe lupa.baiklah mama.
Hah. Lupa nak tanya. Ada apa datang rumah ni. Ada apa apa yang tak kena ke. Ke si Aira tu buat perangai.
Eh takdelah mama. Bukan cam tu. Sebenarnya kita orang nak tangguhkan dulu perkahwinan kita orang. Kalau boleh kita orang nak tunang dulu. Bolehlah kenal hati budi masing masing dulu.
Aira yang selesai menghidangkan air terus melabuhkan punggungnya di tepi mamanya.
Aira eh yang mintak nak tunang dulu. Arash jangan layan sangat perangai dia ni Arash. Mengada.
Ujar Datin Yahaira sambil menjeling Aira yang berada di sisinya.Ehh takdelah mama. Memang Aira ada cakap kat Ash. Tapi bila Arash fikir balik. Elok jugak kami tunang dulu. Ambil masa kenal each other.
Kamu tak kisah ke tunang dulu.
Arash hanya menggeleng.
Kalau macam tu keputusan kamu. Mama tak leh buat ape. Suka hati kamulah nak buat ape. Kamu yang nak kahwin bukan mama. Kalau kamu rasa macam ni terbaik. So teruskan.
Betul ke ni mama. Ujar Aira yang sedari tadi hanya mendiamkan diri.
Ye la. Nanti mama bagitahu papa.
Yesss. Terbaiklah mama. Ni sayang mama sangat sangat ni. Aira terus memeluk mamanya.
Eii. Lepaskan mama la. Tak malu ke Arash tengok.
Ala biarlah. Mama kan mama Aira. Ujar Aira tersengih.
Arash yang sedari tadi memerhatikan Aira dan mamanya hanya tersenyum melihat keakraban dua beranak itu.
Eh. Kamu tido sini ke balik rumah kamu.
Aira balik rumah Aira la. Esokkan kerja. Kereta Aira ada kat sana sebab tadi Arash yang datang jemput Aira
Ala macam takleh pergi kerja ngan papa. Kamukan satu office ngan papa.
Auni mana ada baju untuk pakai gi kerja kat sini mama. Kan Aira dah ambik semua baju yang ada kat sini.
Tula. Lain kali janganlah bawak semua baju kamu tu. Tinggallah kat sini separuh. Ni tak, angkut semua baju dia gi rumah dia tu. Kat sini ada baju t shirt je.
Ye la ye la nanti orang bawak balik baju orang. Orang gi dulu eh mama. Nak maghrib dah ni.
Laa. Solatlah kat sini dulu. Lepas makan baru balik. Boleh tak??.
Arash kamu solatlah kat sini dulu. Dah nak maghrib ni. Tak elok keluar mase maghrib.Aira terus memandang Arash untuk meminta kebenaran. Maklumlah dia kan menumpang kereta Arash.
Arash hanya menganggukkan kepalanya.
Ok mama. Ujar Aira setelah mendapat kebenaran daripada Arash.
Nanti kejap mama nak ambik kain pelikat dan tuala untuk Arash. Aira ikut mama.
Aira hanya menurut perintah mamanya. Nanti kalau membantah, dia terpaksa menadah telinga untuk mendengar mamanya membebel. Baik dia ikutkan saja arahan mamanya. Tak pasal pasal dia kena korek telinga kalau dia tak ikut cakap mamanya nanti. Dah lah dia baru je korek telinga semalam.
Aira dan Datin Yahaira berlalu mendaki tangga untuk ke tingkat atas. Sementara itu Arash hanya menunggu di bawah.
Selepas mengambil kain pelikat dan tuala daripada mamanya. Dia terus bergegas ke bawah untuk diberika kepada Arash.
Nah tuala ngn kain. Awak solat kat bilik ni eh. Saya dah sediakan tempat solat itu. Ujar Aira sambil membawa Arash ke bilik tetamu di tingkat bawah.
Ok baby. Baby tak nak solat dengan sayang ke. Dpat pahala lebuh tau kalau solat sama sama. Sakat Arash sambil ketawa.
Eii. Baik solat sendiri daripada solat dengan orang gatal macam ko ni. Bisik Aira. Takut pula dia kalau tetiba mamanya turun. Mati dia kalau mama dia dengar dia beraku kau dengan Arash ni. Ye la. Arash nikan bakal menantu kesayangan dia.
Hahahaha. Ok lah aku nak solat. Kenapa ko tak keluar lagi ni. Ke nak solat ngan aku
Eii. Tolonglah. Aku nak keluarlah ni. Aira terus menutup pintu bilik tetamu itu.
Selesai mereka solat dan makan malam. Mereka meminta diri untuk beredar.
Ye lah. Hati hati bwak kereta tu Arash.
Mama papa, Aira balik dulu ye. Nnti kalau abang Airiel balik sini kirim salam kat dia. Dah lama adik tak jumpa dia
Mmm. Ye lah. Jaga diri elok elok. Kamu tu duduk sorang sorang kat rumah tu.
Bye. Assalamualaikum semua. Ujar Arash mengakhiri perbualan.
Waalaikummussalam. Jawab Dato' Aiman dan Datin Yahaira serentak.
Kereta Arash terus meluncur laju membelah kepekatan malam(?)
YOU ARE READING
Suamiku ceo
RomanceAira Dhia Rana yang terpaksa berkahwin dengan seorang ceo yang terkenal iaitu Muhammad Arash Mikael Berlakunye insiden yang tak terduga yang meyebabkan mereka mengenali antara satu sama lain tetapi mereka tidak tahu yang mereka akan berkahwin. Apabi...