3

17 1 0
                                    

Sekolah...

Semua pelajar tahun akhir berasak-asak menuju ke dewan utama sekolah kerana ada pengumuman penting daripada guru besar.

"baik semua pelajar sila tenangkan diri...pegetua akan membuat satu pengumuman penting. Diharap semua pelajar bersedia" arah guru penolong kanan.

Setelah semua keadaan terkawal baru guru besar memulakan ucapan.

"baik disini saya ingin menyampaikan satu berita gembira kepada kamu semua. Satu majlis tari menari akan diadakan pada hujung bulan ini dijemput pelajar senior dijemput hadir dan menjemput pasangan anda sekali. Sekian terima kasih.

Selesai sahaja guru besar memberi ucapan dewan itu penuh dengan sorakan pelajar. Mereka begitu gembira dengan majlis tari menari itu. Tetapi tidak bagi Violet dia berasa majlis tari menari itu membuang masa.

"kau kenapa.... " tanya Sonah kepada Violet.

"huh?  Kenapa apa?" jawap Violet selenga.

"kau nampak tak happy je... Ada masalah ke... " tanya Sonah.

"aku tak selasa lah beb aku rasa mcm tak nak pegi je..." jawap violet dalam nada malas.

"hemmm mcm mana nak pujuk kawan aku sorang ni... " sonah mengeluh melihat kerena kawannya yang sorang ni.

"Baik semua pelajar diminta masuk ke kelas masing-masing."

______________________________________

Sewaktu Violet belajar di kaki lima sekolah dia sedang membawa dua cawan kopi yang dibeli di kantin tadi. Sewaktu berjalan dia terpaksa melalu anak tangga dan nasib tidak menyebelahinya dia dilangar oleh seseorang dan kopinya habis tumpah.

"omo mian.....mian..." Violet tertunduk-tunduk meminta maaf.

"OIII KAU INGAT BLAZER AKU NI MURAH KE!!! " lelaki yang melanggar Violet tadi menengkingnya.

"ehhh cakap baik sikit....awak yang langgar saya dulu and awak yang patut mintak maaf sebab kopi saya tumpah." jawapViolet ingin memertahankan diri daripada dipersalahkan.

"you know who i am.... " tanya lelaki itu.

"yes... I know you... Anak orang kaya di korea... Who else could it be...." jawab violet dalam nada menyindir.

"good you know that.... So siapa yang nak bayar blazer aku yang dah kotor kena kopi ni"

"no... Saya tak akan bayar. Awak pon tak ada budi bahasa dengan saya...awak yang patut bayar kopi saya yang tumpah ni" selamba sahaja violet menjawa.

"kau pandai nak melawan aku kn... "

"dh saya pegi dulu malas nak layan" jawap violet kemudian berlalu meninggalkan teahyung di tangga itu.

"kau tunggu violet... "

______________________________________

Kelas...

Violet melangkah masuk kedalam kelas sengan muka yang masam mencuka. "kau kenapa..." tanya sonah.

"tak de apa..." jawap violet mendatar.

VioletWhere stories live. Discover now