LATINSKY: Sanguinoleta oclidendum
ŘÍŠE: Rostliny
KMEN: Bylinovité
ČELEĎ: Vztyčené
TYP: Smrtící
PODTYP: Zcelasmrtící
ROZMNOŽOVÁNÍ: Plísňovité
Krvavěnka se právem řadí mezi nejkrásnější rostliny světa, ale jak to tak bývá, velká krása skrývá ještě větší nebezpečí. Dere se totiž také do popředí světového žebříčku rostlin nejjedovatějších.
Jméno dostala podle svého jediného pětičetného květu sytě rudé barvy, který voní velmi omamně, ale právě v tom tkví nebezpečí krvavěnky: stačí si pořádně dlouze a zblízka čichnout a během pěti minut ležíte v křečích, načež jste do půlhodiny mrtví; bohužel se ještě nepodařilo najít účinný lék, který by dokázal jed úplně zastavit (existují léky, které jej zpomalí, ale musí být podány co nejdříve). Kromě hlavního květu mívá krvavěnka také více růžových podkvítků, většinou kolem čtyř až devíti, které sice taky voní, ale jejich výpary způsobují pouze bezvědomí; pokud se ovšem nezakročí hned, následky mohou být doživotní. Rostou na velmi silném stonku společně se zubatými listy podobnými jako u růže.
Krvavěnka roste osaměle, nejraději uprostřed nějaké mýtinky v lese. Kvete celý rok, pak opadá a už se neobjeví. Říká se o ní, že "roste z ničeho" - může se klidně stát, že vám prostě jen tak zničehonic vykvete na zahradě. Pokud se tak stane, můžete ji klidně obdivovat a vychloubat se s ní sousedům, ale vždy z úctyhodné vzdálenosti a nejlépe ještě s rouškou přes nos a pusu. Ať vás ani nenapadne ji utrhnout do vázy - v uzavřené místnosti hrozí otrava ještě víc. Kroniky zaznamenaly mnoho případů nepochopitelných smrtí a spekulací o vraždě, přestože jediné, co "vrah" provedl, bylo, že donesl své milované krásnou kytičku jako důkaz lásky. Pokud se to čirou náhodou stane mudlovi, je připraven celý oddíl vymazávačů paměti, ale takových případů není mnoho, jelikož krvavěnka preferuje velmi odlehlé části lesů, kam lidská noha jen sotva vkročí, a když už vyroste na zahradě, tak většinou na půdě prosycené živinami z nějaké jiné magické rostliny.
Nejspíš máte nápad, jak zabránit, aby se na vaší zahradě někdo omylem otrávil - zničit, spálit, zakopat. To ovšem NEDĚLEJTE, nechcete-li být obětí pletek se zákonem a rozzuřených ochránců přírody. Krvavěnka je velice vzácná a přísně chráněná. První, co byste měli udělat, když ji objevíte, je uvědomit odbor Magizoologie a Herbologie ČKS. V případě vaší žádosti nemají problém povolat kvalifikované kouzelníky s bublinovým kouzlem, kteří potenciální nebezpečí vykopou a přesadí do rezervace.
ČTEŠ
Sebrané spisy: Kouzelná flóra českých zemí
RandomTak jako zvířata, i mnoho kouzelných rostlin našlo svůj domov právě u nás v Česku. Procestovala jsem svět, abych objevila nové fascinující rostliny, a přitom ty nejunikátnější a nejzajímavější na mě celou dobu čekaly doma. Mnoho z nás je považuje za...