Inleiding

77 6 9
                                    


Met hun militaristische samenleving waren de Spartanen  een speciaal geval in het Oude Griekenland. In tegenstelling tot de andere stadstaten had Sparta een beroepsleger. Mannen leefden een groot deel van hun leven in kazernes en konden in het begin van het huwelijk slechts af en toe ('s nachts, bijvoorbeeld) hun vrouw bezoeken. Vrouwen daarentegen leefden thuis, maar ook zij kregen in hun jeugd een training en een vorm van onderwijs, in tegenstelling tot de vrouwen in Athene. De training gebeurde met jongens en meisjes gemengd. Voor de vrouwen was het doel voornamelijk ervoor te zorgen dat ze ook sterke kinderen zouden kunnen baren en de stad konden verdedigen tijdens afwezigheid van de mannen.

Het leven bij de Spartanen was sober en hard. De jongens in training moesten allerlei ontberingen doorstaan. Onderlinge "vriendschappelijke" gevechten  werden aangemoedigd, een lafaard zijn was de grootste schande die je je moeder kon aandoen. Zoals een Spartaanse moeder tegen haar zoon die soldaat was, zei: 'Keer terug met je schild, gebruik het desnoods als lijkbaar.'

Een grafschrift krijgen indertijd, was dan ook enkel voor mannen die vielen tijdens de strijd of voor vrouwen die stierven na of tijdens een bevalling.

De hoofdpersonage, Cleomenes, is een jongeman met een klein hartje. Zijn gebrek aan lef gaat niet onopgemerkt voorbij. Wanneer de situatie te heet onder zijn voeten wordt, besluit hij dan maar de Olympische Spelen te winnen. De immense eer die hij daarmee zou scoren, zou hem in een veel beter daglicht stellen.

Maar jammer genoeg gaat niet alles zoals hij gepland had.


De Oude Olympische Spelen hebben ongeveer 1000 jaar bestaan, werden verboden door een Romeinse keizer en werden uiteindelijk door een Fransman na ongeveer 1500 jaar opnieuw opgericht in 1896. De huidige leuze, deelnemen is belangrijker dan winnen, zou, als je hem vertelde aan een Athener of andere Oude Griek, op gelach onthaald zijn. Voor hen was winnen immers alles; een tweede plaats leverde niets op.

Ik hoop dat deze inleiding (hij is korter dan verwacht, mja) ietwat achtergrondinformatie geeft om verwarring te voorkomen in de volgende hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk was al af, maar het leek te verwarrend waardoor ik toen aan een proloog ben begonnen. Intussen komt hier al de inleiding :')

Het grootste deel van het verhaal speelt zich af in Olympia. Oorspronkelijk zouden er (te) veel flashbacks komen, waardoor ik heb besloten om af en toe een tijdsprongetje naar Cleomenes' verleden te maken. Die zullen bovenaan het hoofdstuk vermeld staan.

Ook zal er, als er vreemde woorden voorkomen in het verhaal, een vetgedrukt cijfer op het einde van die zin staan. Onderaan het hoofdstuk zal dan wat extra informatie te vinden zijn, of een afbeelding.

Hopelijk heb ik jullie niet afgeschrikt of verjaagd met deze misschien wel onnuttige inleiding :p

(Naar schijnt is de film 300 ook een echte aanrader, iemand die hem al heeft gezien?)

Oja, opmerkingen of tips zijn zeker welkom ^^








CleomenesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu