Hampir dua minggu Maya tinggal di rumah Datuk Mustapha. Mulanya memang dia segan. Tapi tidak sampai hati bila Datuk Mustapha enggan berjauh. Papa Khair dan umi Jannah pun pujuk dia suruh tinggalkan dengan papa kandungnya sementara. Ingin Maya meluangkan masa lebih dengan papanya.
Dari tidak tahu hingga dia kenal mama kandung dan adik beradik Adam yang lain.
Rupanya hanya Adam seorang anak tiri Datuk Mustapha. Yang lain tu kira adik tiri dia. Satu bapa lain emak dengan dia.
"Maya..."
"Ya ma?"
"Sudahlah siram bunga tu. Mari minum petang dengan mama."
Maya tutup paip dan ikut mama Adam ke meja. Mulanya dia panggil puan tapi mama berkeras suruh panggil mama. Eh! Sudahlah bakal mertua tidak jadi. Buat dia serba salah dari mula.
Sejak dia berpindah situ. Kelibat Adam Zulkarnain tidak pernah kelihatan. Seorang pun tidak pernah timbulkan isu dia dan Adam.
Rindu. Siapa kata dia tidak pernah rindu. Kalau tidak rindu, tiada maknanya dia angkut sekali kucing telinga jatuh tu tinggalkan bersama di rumah Datuk Mustapha. Siap bawa masuk 'rumah' Belle si kucing lagi ke dalam biliknya. Mula dia terkejut juga tengok rumah kucing tu. Tak sangka sampai macam tu sekali tahap diva kucing tu.
"Ma..."
"Ya sayang..." Maya tabik springlah dengan mama Adam ni. Suaranya tidak pernah sekali pun high note. Lembut semacam hingga dia rasa diri terlalu kasar.
"Ma tak rindu Adam?"
"Maya rindu Adam?" Soalan Maya dibalas dengan soalan. Siap dengan senyuman manis lagi. Aduh! Salah soalan ke ni?
"Jangan risau. Adam lelaki. Dia patut pandai jaga diri sendiri." Selamba betul mama Adam ni. Maya hanya senyum pahit.
Mana Adam sekarang ni? Soalan yang ingin diluah tapi takut terima jawapan yang dia tidak inginkan. Lagi dia penyebab lelaki itu semakin menjauh.
Belle yang datang dengan lengoknya sempat ditangkap letak atas riba. Maya usap bulu lembut si kucing.
"Ma... Maya minta maaf..." Luah Maya memecah kesunyi.
Mama Adam angkat kening. Letak semula cawan yang hampir ke mulut. "Maaf? Sebab?" Pelik bila Maya tiba-tiba minta maaf.
"Sebab Maya, Adam ambil keputusan jauh dari mama..."
YOU ARE READING
MAYA (COMPLETED)
RomantizmKenangan lama menghantui Maya Bella dengan kaum Adam. Dia hanya perlu dua adam saja dalam hidupnya. Adam Khair & Khair sendiri. Dua adam yang menghidupkan semula seorang Maya. Tapi sekarang seorang adam lagi cuba datang mendekat. ...