Chapter 26 - Eve

237 8 0
                                    


Z hebrajskiego Ewa to Chawa, czyli „budząca życie”. Imię wyprowadza się też z arabskiego słowa hajja 'wąż'. 

Występuje w wielu religiach; poza chrześcijańską i żydowską jest też obecna w Manicheizmie i Koranie. Według Manicheizmu została stworzona przez Arymana, czyli „Materię” uosobioną w postaci szatana.

Wedle legend apokryficznych i haggad żydowskich, pierwszą żoną Adama miała być Lilith, która go zostawiła. Dopiero po niej, z trzynastego żebra Adama, została stworzona Ewa. 

Koncepcja samej boginii-matki jest równie rozpowszechniona, jak „Ewy-pramatki”.

W mitologii Greków córka Gai, Echidna, była matką wszystkich potworów. Miała ciało w połowie młodej kobiety, w połowie cętkowanego węża. Była stale żądna krwi, a żywiła się ludzkim mięsem. Z jej związku z Tyfonem zrodziło się wiele potworów, m.in.: chimera, dwugłowy pies Ortrosa, stugłowy smoky Ladon, który strzegł jabłek Hesperyd, smok kolchidzki, Sfinks, Cerber, Scylla, Gorgona, Hydra lernejska, orzeł, który pożerał wątrobę Prometeusza, Lew nemejski.

O Eve, zwanej także „Matką Wszystkiego”, po raz pierwszy wspomniano w odcinku Family Matters. Torturowany przez Samuela Campbella Wampir Alfa zdradził Winchesterom, że każda kreatura ma matkę, która ją stworzyła. 
Eve pierwszy raz pojawiła się w odcinku Like virgin, gdzie została uwolniona przez zrzucenie w otchłań czyśćca dziewicy, której ciało zajęła. Współpracowały z nią smoki, które porywały młode kobiety.

W odcinku And Then There Were None Eve stworzyła robaka, który łatwo dostawał się do organizmu żywego człowieka i wpływał na jego świadomość, popychając go do zbrodni. Kiedy robak przejął panowanie nad Bobbym, ten zdradził Winchesterom, że Eve to matka wszystkich nadnaturalnych istot, która stanie w obronie swoich dzieci. Na Ziemi przebywa od ponad 10 000 lat. Jako bardziej wiekowa od aniołów, może znacznie ograniczyć ich moce. Ma zdolność przybierania dowolnego kształtu. Stwarza nowe monstra, ze wszystkimi dziećmi potrafi kontaktować się telepatycznie i kontrolować je. Może także patrzeć na świat oczami wszelkich kreatur. Żadna broń nie może zabić Eve, ale Dean i Sam  znajdują wzmiankę o prochach Feniksa, które są dla niej trujące.

Winchesterowie,  prowadząc dochodzenie w sprawie przedziwnej infekcji, znajdują w barze Eve mnóstwo ciał. Odkrywają na nich przeróżne anomalie: niektóre stworzenia mają np. wampirze kły i żądło widma; są hybrydami, jednak niedoskonałymi, bo śmiertelnymi.

Podczas spotkania z Winchesterami, Eve przyjmuje postać Mary, aby lepiej uświadomić łowcom, czym jest matczyna miłość. Od razu wyczuwa, że w nabojach do Colta mają prochy Feniksa i obezwładnia ich. Następnie wyjaśnia, że była zadowolona z równowagi, jaka panowała pomiędzy potworami i ludźmi; obie strony odnosiły porażki i sukcesy. Jednak Crowley i jego plany poważnie zagroziły temu porządkowi. Okazuje się, że potwory także mają dusze, które podobnie, jak ludzkie, są źródłem siły i mocy. Stworzenie „potwora idealnego”, który zwaładnie ludzkością, powiodło się. Zagłada będzie się rozprzestrzeniać, jak choroba. Eve proponuje Winchesterom współpracę – schwytanie Crowley'a, jednak Dean mówi, aby „go ugryzła”. Matka postanawia wykorzystać do tego celu wampirze kły. Za późno zdaje sobie sprawę, że w żyłach Deana płynie krew zmieszana z whiskey i prochami Feniksa. Eve krztusi się, pada na ziemię i płonie.

Bestiariusz • Supernatural •Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz