Rumah Aunty Mas
"Alhamdullillah bang , suka saya tengok Ameena tadi . Cantik sangat ".
"Yala awak . Kalau dah berkenan tu semuanha ok di mata awak ".
"Assalamualaikum !!!"
Kedengaran salam diberi dari luar rumah . Aunty Mas bangun untuk siapa yang datang malam-malam ni."Ehh kamu Irfan ingatkan siapa tadi . Lewat kamu balik hari ni . Banyak sangat ke kerja dekat ofis tu ? ".
"Bole tahan la bu . Hari ni kena keluar ofis , buat serbuan . Haaa macam mana bu pertunangan tadi ok tak ? ".
"Ok je . Sejuk hati ibu tengok Ameena tadi . Cantik sangat . Sesuai dengan Irfan . Jap ibu tunjuk gambar . Nasib baik adik kamu tolong tangkapkan tadi . Kalau tidak melepas la kamu nak tengok Ameena ".
Terpaku seketika apabila melihat gambar tersebut .'Masyaallah cantiknya' bisik Irfan di dalam hati .
Tersenyum-senyum ibu dengan ayah apabila melihat aku khusyuk melihat gambar Ameena.
"Tempoh pertunangan dah ditetapkan seperti yang Irfan cakapkan pada ibu . Pihak sana pun takda masalah ".
Sementara dirumah Ameena pula
"Ma , akak nak bole ? Bila lama tempoh pertunangan ni ? ".
"Sebulan dari sekarang " .
"What ??? Biar betul kenapa sebulan saja ? Sempat ke buat persiapan semua tu ? ".
Terjerit aku apabila mama menyatakan tentang tempoh tersebut .
"Encik tunang kamu yang tetapkan macam tu . Mama abah ikut jela ".
"Kita buat ringkas saja la . Akak tanak complicated sangat . Urusan serahkan kepada mama . Bye ma . Selamat malam ".
Pagi
Ketika aku berjalan menuju ke dapur , aku terdengar perbualan mama dengan aunty mas mungkin berbincang mengenai majlis resepsi nanti.
Bukan main semangat lagi dorang semua menyiapkan persiapan ni . Aku ? Hanya ikut saja rentak dorang . Niat nak membantah dilupakan saja kerana aku memikirkan mama abah dah terlalu banyak berkorban membesarkan kami adik beradik.
"Beb , aku nak bagitau ni yang majlis resepsi tu sebulan dari sekarang nanti ambik cuti . Hang kena pengapit aku . Muktamad ! ".
Tempoh pertunangan lebih kurang sebulan saja lagi dari sekarang . Itu yang dipinta oleh Irfan sendiri.
YOU ARE READING
Pakcik Inspektor POLIS ! Suami AKU ??
Cerita PendekHandsome nya pakcik . 》 Highest ranking # 4 in short story (8/3/2018) 》 Highest ranking # 3 in short story (5/4/2018)