Satu 1⃣

48 3 0
                                    


📒 event 🎬


"School time is over!" jeritan Erin mengejutkan hampir semua pelajar yang berpasu² keluar dari dewan peperiksaan itu.

"Wei agak² sikit. Malu je orang lain dengar tau.

"Alah relakslah orang lain gerenti faham punyalah. "

Shasha mencemik mendengar alasan Erim itu. Mereka yang lain hanya sekadar menggeleng kepala melihat keletah mereka berdua.

"Wei malam ni jadi tak?" Erin baru teringat event mereka malam ni.



"KENAPALAH agaknya orang lain tak pernah nak faham aku?"

"Maksud kau?" Eddy mengeling pada teman baiknya itu.

"Kau kan tau fasal hal antara aku dengan parents aku tu."

"Oh pasal kau dengan budak perempuan tu! So kau terima ke?"

"Hhm entahlah Ed. Aku serba salah sebenarnya. Kalau aku tolak mesti mak aku kecil hati. Tapi kalau aku terima, macam mana aku nak cakap dengan Sherry nanti." Kimi menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Alah apa susahnya, kau bawak ajelah Sherry tu jumpa mak bapak kau. Habis cerita."

Memang pada mulanya Rin Hakimi berpendapat sebegitu tapi bila mengenangkan sikap Sherry yang acuh tak acuh pada pelawaannya itu membuatkan dirinya rasa terbeban sikit. Mungkin Sherry belum bersedia untuk menemui bakal mentua agaknya. Kimi cuba menyedapkan hatinya.

"Hoi melamun pulak dia. Amacam idea aku tu?"

"Hah? Tak bolehlah. Dia kat milan sekarang. Ada show."

"So in that case. Kau pergi ajelah tengok dulu orangnya macam mana. Kalau ok apa salahnya kan."



"ERIN! Wow you look gorgeous tonite. Something special I guessed?" Datin Sally teman akrab mama datang menyapa.

"Eh, mana ada auntie. Biase je. Okaylah auntie I need to see my friends for a while. Enjoy your dinner."

"Hello girls!" Erin segera menerpa ke arah rakan²nya yang lain.

"Huih, dengar suara baru kenal! Ingatkan puteri kayangan manalah tadi."

"Eleh. Jangan nak mengada boleh tak. Asal aku nampak lain sangat ke?"

"Memang pun terlebih cun ni apsal? Macam pengantin pulak."

"Hhm entahlah. Mama yang belikan dress ni. Suruh aku pakai. Aku pun malas nak argue. Sarung ajelah."

"Entah²...." Kay membuat andaian.

"Shasha mana?" Erin pantas menyoal menyebabkan Kay terdiam.

"Entahlah tadi ada. Nature call kot."



"HEY, dah cukup hensem dah tu bang." celah Razique. Hakimi Rizal segera menoleh melihat senyum sumbing adiknya yang memang benar mengusik itu.

"Eh, bila kau sampai?" setahu Kimi dari tadi lagi di rumah, tapi tak dengar pulak bunyi deruman motor milik Razique.

"Dah kalau berangan depan cermin tu mana nak sedar orang balik. Ni smart sangat ada function kat hotel ke?"

"Nope. Just attending someone's party." malas menerangkan kedudukan sebenar pada adiknya itu. kalau tak memang sah² kena kutuk.

"Okeylah. Abang pergi dululah ye. Kau tak keluar ke malam ni?"

"Tak kot. Malas pulak rasanya." sebenarnya dia tak tahu kenapa tapi ada sesuatu yang menganggu fikirannya. Semuanya apabila dia terdengar perbualan antara abangnya dengan mama tempoh hari.



"MAMA tak de niat nak paksa kamu Riz. Ini amanat arwah uncle Rashid. Dia naj sangat bermenantukan kamu. Takkanlah kami nak tolak." ketika itu Razique baru hendak melangkah ke dapur. Segera langkahnya terhenti.

"Tapi tahu kan Riz tak boleh nak terima keputusan ni bulat². Riz pun ada hak nak tolak. Lagipun..."

"Riz, mama cuma nak kamu ikut mama pergi rumah diorang malam esok je. Just show your face. Is it so hard?" permintaan mama yang separuh merayu itu menjadikan dia serba salah.





"HAH. Cakap orang berangan, dia pun sama jugak! Tepi sikit! Orang nak lalu pun tak boleh." suara Abang Riz menerbangkan khayalan Razique. Dia terpinga² apabila tubuh sasa abangnya menolak sedikit bahunya.

"Abang... Err." tak tahu apa yang hendak diperkatakan, akhirnya dia terdiam.

Tatkala itu abangnya menoleh dan mengungkit keningnya pada adiknya namun Razique masih tidak bersuara.

"Apa dia dik? Cepat la cakap, abang dah lambat ni."

"Ah, tak de pape la. Hhm.. Just have fun!"

"La ingatkan apa la tadi. Okeylah ciao!" segera dia mencapai kunci keretanya. Tapi akhirnya dia berpaling semula pada Razique.

"Dik. Pinjam kejap boleh?"

"Hah? Apasal nak naik motor plak? Kereta abang kan ada."

"Alah pinjam ajelah. Kau pun tak keluar malam ni kan."

"Okey... Tapi jaga baik²! Calar sikit siap abang." Razique menyeluk poket seluar jeansnya dan melontar kunci motor miliknya pada abangnya.

"Amboi sayang motor mengalahkan sayang awek pulak."

"Eh mestilah. Itu bini nombor dua adik tau." Razique berseloroh.

"Dah bini nombor first kau mana?" Kimi menyusik.

"Itu coming soon." Razique sekadar tersenyum sumbing.

"Apa² ajelah dik. Abang gerak dulu ok, bye!"

Continue...

Cam ne best x story my auntie? Sis just copy and paste je. 😅
Nanti sis copy and paste part two. Hahahaha...

I.L.Y (Slow Update)Where stories live. Discover now