SEMINGGU KEMUDIAN.............
_
_
_
" Liyaaaaa! Dah siap ke?!" jeritan lora dari tingkat bawah rumah."kejappp! "liya membalas
"Cepatlahhhh!!! ishh anak dara sorang ni"
Liya sedang mengenakan gincu merah gelap dan mencapai sedikit bedak sapuan dan menyapu bedak ke seluruh wajah ditemani lagu flightless bird dari Iron and wine dari telefon nya.
"cepatlahhh, daddy tunggu lama ni" lora menjerit semula
Liya tenung wajahnya yang telah siap itu, seperti model majalah kedalam cermin soleknya.
"okayyy,kau-cantik. Hehe" liya ketawa seorang diri.
Terus bangun dan berlalu keluar menutup lagu, suis lampu dan biliknya dan menuruni anak tangga.
Adam menyuakan mee goreng masakan lora dengan membelek garismasa facebook di telefon pintarnya.
"dah siap dah ma! "kata liya ceria sekali sambil menuruni.
"cantikk pula anak mama. Tapi tadi awal awal taknak siap" kata lora melihat liya yang mengenaka palazo warna jambu susu dan cardigan hitam.
"mestilah, hehe. Call akmal kejap tadi,nih Katanya nak datang nanti"
"tu jelaaah ye dari haritu, akmal akmal akmal."
Liya tersengih mendengar nama itu, sambil membetulkan sisipan rambut di cermin ruang tamu.
"akmal nak datang?" mak pelik
"ye"
"bila?"
"katanya nanti, tunggu dia cuti"
"Habis,z-zaki?" lora bertanya lagi
"zaki? zaki nak buat apa ma, haha dia takada kena mengena" liya ringkas menjawab sambil memakai wedge nya di kaki di almari kasut.
"apa pula takakda kena mengena, zaki tu kann bakal.."
Tak sempat lora menghabiskan ayatnya,
Adam yang sedang duduk dimeja makan terus mencuit pinggang lora dari tepi dan lora menoleh arahnya. Adam menggelengkan kepala."kan doktor kata, jangan paksa dia ingat" dia berbisik
"kalau tak,sampai bila. Nampak tu,dia sekarang ligat dengan akmal. Kesian saya tengok dia....."
Adam mengerut kan wajah kerana tidak setuju dengan tindakan lora itu.
"bakal apa ma?" liya sibuk meneliti Telefonnya.
"hh-huh. Takada apa li-iya" jawab mama tersanngkut.
"awak, awak tahu kan nanti dia akan sakit semula kalau kita paksa dia ingat. Dia akan baik. Jangan risau, Lambat atau cepat"
"tapi banggg,saya.."
"tak.. Ni arahan dr. Bukan saja saja.jadi kita ikut, liya tak boleh stress. Kalau dia stress, mungkin dia akan lambat baik. Atau mungkin dia akan terus dengan ingatan dia yang sekarang ni"
"tapi, telefon liya tu... abang dah tukar tarikh kan?" sambil di menunjuk
"dah, abang siap beli telefon yang jenis sama untuk dia dan tarikh, lain. no. Telefon baru abang dah masukkan. Dia pelik haritu, mana pergi no. Kawan kawan dia. tapi abang kata taktahu. Takpa,Biar dia ingat sendiri mana no. Kawan kawan dia"
"baiklah, dah kalau tu yang terbaik. Harap la dia okay nanti"
"jadi kita bawa dia harini,kita jalan je mana tempat dia pernah pergi dengan kita. Esok esok, dia dengan Akmal pula"
"ye lah" lora hanya termenung melihat
Liya dari mejanya.Adam menghabiskan hirupan terakhir kopi panasnya di meja,dan bangun untuk bersiar siar membawa liya.
"dah cepat bang, saya nak kunci pintu ni"
(bersambung)
YOU ARE READING
RANJAU FALLS
Teen Fiction"fuhhh fresh lah do ki" kecekk kecekk,kecekkk kecekk Bunyi telefon zaki yang sedang mengambil gambar sekelilingnya. "aku ngantuk la wehhh" Liya dan suny sedang memakai kasut di tempat duduk mereka, sambil akmal menyalakan rokok dengan tersndar pada...