Türk Mitolojisi: Bir çok ırkın kültüründe doğaüstü mitolojik canlılardan bahsedildiğini görürüz ve Türk Mitolojisi'nde de buna benzer bazı canlılar vardır.
Kurt-Köpek Başlı İnsan (İtbarak): Oğuz Kağan destanlarının önemli bir bölümü de, "Köpek başlı insanlar"ın ülkelerine yapılan akınlardı. Türkler bu kavimlere, "İt-Barak" adı veriyorlardı."İt" sözü, eski Türklerde de, köpek anlamına geliyordu. "Barak da, bir nevi köpekti". Bunun kurt olduğu düşüncesi de yaygındır.
Çift Başlı Kartal (Tuğrul): Türk Mitolojisi'nde Tuğrul veya Zümrüdü Anka kuşu olarak bilinir. Orta Asya'da Şamanizm'e göre yer ile göğün arasındaki çelik kapıyı kartal tutar. İnsanlara gökyüzü ve yeryüzü yolculuklarında refakat eden varlıklar kuş şeklindedir. Kartal, kuşlar arasında ululuk ve yükseklik timsalidir. Bu yüzden Türkler, kılıç kabzalarında, çift başlı kartal figürü kullanmışlardır. Bildiğiniz üzere Selçuklu İmparatorluğu'nun armasında da çift başlı kartal motifi bulunmaktadır.
Tepegöz (Sokor): Türk Mitolojisinde Sokor (kör) adıylada bilinir. Kaf dağında yaşar. Annesi alageyik şekline girebilen bir peridir. Bu perinin bir çobanla birleşmesinden doğmuştur. Bazen dişi, bazen de erkek Tepegöz'lere rastlanabilir. Parmağında büyülü bir yüzük takılıdır. Yalnızca gözünden vurularak öldürülebilir. Bedeninin diğer kısımlarına silah işlemez. İnsan eti yer. Bir tas büyüklüğünde tek bir gözü vardır. Bazı inanışlara göre tepesinde boynuz olduğu da söylenir.
Kayış Baldır: Kayış Baldır veya Kayış Bacak da denilen, ayakları kayıştan gulyabanidir. O, kendi ayakları üzerinde durup yürüyemez. Bunun için de yoldan giden insanları aldatıp, onun boynuna biner. Sonra kayış ayaklarını onun beline dolayıp, yolu bitinceye kadar onu bırakmaz.Elsiz ve ayaksız bir ihtiyar görünümünde olan bu varlık, ırmak kenarında oturup, gariban bir görünüş sergileyerek, oradan geçenlerden, onu omuzuna alarak ırmağın diğer kıyısına geçirmelerini rica eder. Kim onu omuzuna alırsa, 'Kayış Baldır'ın karnından bir anda yılana benzer üç arşın uzunluğunda iki ayak çıkıp, yolcunun bedenine sarılır. Elleriyle de sıkı sıkıya sarılıp, "Ne dersem, onu yapacaksın" diyerek, o insanı kölesi yapar.Söylentilere göre ''Kayış Baldır'' uzadıkça uzayan, başı bulutlara değen korkunç bir canlıdır.
Bükrek: Bükre veya Bukra (Bukrak) olarak da bilinir. İyi niteliklere sahiptir. İnsanlara zarar vermez, hatta yardımcı olur. Kertenkele görünümlüdür. Kanatları yoktur, bu nedenle uçamaz. Tüm denizleri birbirine bağlayan büyük denizde (okyanusta) yaşar. Uzun bir boynu ve çok güçlü pençeleri vardır. Sesinin de çok güzel olduğu ve dünyanın öbür ucundan bile duyulduğu söylenir. Onun sesini duyan kötücül ejderhalar kaçacak yer ararlar. Sangal adlı kötü bir ejderha ile dokuz yıl süren bir savaş yapmış ve kazanmıştır. Rivayetlere göre her bin yılda yeryüzüne inerek durumu kontrol eder.