"Assalamualaikum mommy"Ujarku..Rindu dengan mommy..Dah dekat 2 bulan dah aku belajar kat sini.
"Waalaikummussalam...hmm..Dah terasa rindu ke?"Soal Mommy..Aku gelak..Dari nada mommy pon aku dah tahu sebenarnya dia perli aku..
"Hihi..Mommy janganlah marah..Ufal kannye x nak kol..Bizi mommy.."Kataku dengan suara gedik..Mommy ku ketawa..Di corong telefon aku terdengar suara Abang Az..Hmm untungla dia..Dah sampai tanah air..Aku lambat lagi..Eyy tak suka..
"Ni haa..Abang kamu nak cakap"Aku anggukkan aje walaupun mommy tak nampak..
"Hye Dik..Camne kat sne??..Ok"
"Haah oke je..Takde lak ribut taufan melanda"Gurauku..
"Eyy org tanye btul-btul nii"Aku gelak..Abang Az selalu buat aku gembira..
"Ok je duduk kat sini...Abang camne..Dah lame tak balik..Ok ke tidak dengan suasana kat sana??"Soalku..Yela manataukan dia tak serasi lagi dengan Malaysia setelah lama berada di UK...
"Ehh Adik..ko ingt abang ko nii lahir kat UK sane??.."Marahnya membuatkan tawa aku pecah..
"Hmm malas rr nak ckp ngn Abang Az nii..Daddy ad tak..Rindu nii"Tanpa jawapan telefon bertukar tangan..
"Asalamualaikum Anak Daddy..Apa khabar?"Soal daddy..
"Waalaikummussalam Daddy..Khabar baik..Daddy camne sihat tak?"Soalku..
"Daddy macam biasalah sihat..Macam mana belajar oke tak..Risau Daddy lepaskan kamu belajar jauh-jauh.."Aku ketawa..
"Alaaa Daddy janganlah risau..Ufal oke kat sini..Belajar pon oke daddy...setakat nii takde masalahlah..."..
"Hmm lege daddy dengar..Kawan serumah kamu tu..Oke ke tidak..Janganlah duk ikut budaya diorang ye Anak daddy..Kita ni Islam.."..Hmm..Aku terdiam..Nak cakap diorang oke tiap malam mabuk..
"Hmm..Diorang oke aje daddy..Lagipun Fara orang selangor daddy..Dia islam juga"Fara islam atas kertas sahaja sebenarnya..Dia selalu juga balik mabuk-mabuk..Aku tak tahu nak buat apa...Itu atas dioranglaa..Kami semua nii bukan satu umur pon..
"Dah kalau macam tu takpelah..Yang penting kamu tu..Ingat Allah..Ingt Islam...Ingt apa yang mommy dengan Daddy ajar..Jangan hampakan kami ye nak"Aku terangguk-angguk..Aku tak tahu kenapa..Kata-kata daddy begitu bersyahdu bagiku...Lagipun,Aku dah nampak daddy banyak cakap sekarang..Dah pandai senyum,bergurau..Banyak yang daddy ceritakan kepada aku sebelum aku ke US nii..Dalam kelegaan ada kerisauan sebenarnya..
"Kalau boleh sebelum Daddy takde..Daddy nak sangat tengok Abang-abang kamu dan kamu kawen..Nak rasa macam mana pegang cucu..Yela Daddy nii bukan muda lagi..Mungkin esok,mungkin lusa daddy pergi
.Kita tak tahu Allah yang tentukan.."Entah kenapa air mataku mengalir..Aku taknak sesuatu terjadi kat Daddy..."Daddy..Apa cakap macam nii..Ufal Tak suka laaa"Kataku..
"Daddy ingtkan aje..Takpelah Adik..Daddy ada banyak kerja nii..Esok-esok lah pula ye kita berbual..Daddy sayang anak-anak Daddy tau..Kamu kene ingt tu..Belajar elok-elok..Banggakan Kami.."
"Baiklah Daddy..Ufal akan buat apa sahaja untuk Daddy.."
"Yela..Assalamualaikum"
"Waalaikummussalam"..Tit..bunyi panggilan dimatikan..Aku tak suka Daddy cakap macam tu..Seolah-olah dia nak pergi jauh daripada aku.Aku termenung seketika...
"Hey Ufal..What's wrong..Cam ada masalah je.."Ujar Fara..Aku senyum pahit..Tanpa berkata aku bergegas ke bilikku..Aku rindu dengan El..Tetiba fonku berbunyi
Aku tengok skrin telefonku..Hatiku menyanyi riang..Guess sape kol aku.."Hello El..Rindu koooooo"Jeritku panjang..
"Waalaikummussalam..Haaa aku pin rindu gak nii..Tapi janganlah lupa yang kita nii orang islam..Haish baru 2 bulan kat sana..Salam terbang tah kemana.."Marah El..Aku gelak..Ni yang buat aku makin...sayang kat dia..Dia selalu tegur aku kalau aku buat salah..
"Hihi..Yela yela..Assalamualaikum.."Dia mengeluh...Aku tak rasa dia dalam mood baik sekarang..Nii mesti ada masalah nii..
"Waalaikummussalam.."Jawabnya..Aku tahu dia ada masalah sekarang nii..
"El ko ada masalah kan...Kan.."Soalku..
"Hmmm..Lebih kurang arr.."
"Apa masalah ko tu El ku sayang.."Lama dia diam..
"Aku..emm..Aku...Aku..Aku ter..ter..ter..Terjumpa..JODOH AKU.."Oh mai god..Aku rasa asap dah keluar dah dari otak aku..
"GRRR ko El..Ayy..klo ko ada kat depan mata aku sekarang..Memang dah lama mata ko lebam.."Marahku..Dia ketawa..Aku lega dia ketawa..
"Haa..Kalo macam tu..Kita jumpa depan pintu rumah ko nii"Ujarnya..
"Takyah memain sangatlah.."Ujarku basa basi..
"Ehh nii betul-betul aku ada masalah sekarang.."Aku senyap aje..Bagi dia cakap..Nanti aku over caring dia tipu pulak..
"Apa"Soalku malas..
"Aku takde tempat tinggal beb.."Bulat mataku..
"Kenapa ko kena halau ke?..Ko buat apa sampai parent ko halau kau..Ya Allah El.."
"Ishh ko nii..Manada laa..Aku takda rumah kat sini...Tempat aku sambung belaja.."Marahnya..Aku tarik nafas legaa..
"Alhamdulillah..takut aku tau..Sekarang nii ko ada kat mana"Soalku..
"Depan umah ko..Dari tadi lagi aku suruh ko jumpa aku depan pintu nii..Sejuk tau tak.."Marhnya..
"Ouh depan rumah aku...Eh Wait...DEPAN RUMAH AKU!!!"Dengan pantas aku berlari selaju yang mungkin...Aku bukak pintu besar..And guess what..El takde pon depan pintu..Bila aku tengok balik skrin fon..Dia dah end kol..Aku cuba kol dia balik..Tapi tak angkat..Aku pandang belakang..Housemet aku pandang aku pelik..Baru aku nak tutup pintu ada tangan yang menyekat..Dengan hati yang berdebar aku toleh...
"Ellllllll"Jeritku panjang..Dia gelak...
TBC
26/10/2017
870 WORDS
YOU ARE READING
Love In Turki
RomanceArfa Naufal seorang gadis sopan,penyabar dan seorang hati beku..Tidak pernah menjalinkan hubungan cinta dengan mana-mana lelaki..dia juga seorang yang baik hati tetapi dia seorang yang tidak mudah untuk dirapati...Seorang lepasan spm yang berjaya..M...