Vem Vet?

83 6 3
                                    

Klockan är tolv på morgonen, Aliza ligger på marken med tårar i ögonen och säger till sin mamma "Jag vill gå ut och gunga" men hennes mamma låter inte henne gå ut för att det duggregn ute. Hon slår sina fötter på golvet, hon vill bara gå ut hon älskar att leka ensam när det är duggregn.

Förra månaden en liten familj med en flickebarn flyttade hem bredvid Marks hem. Mark är tyst och sitter på stolen och kollar ut från fönstret sin nya granne och kollar på den där flickebarn som gråter och ligger på marken. Marks mamma lägger kläder i resväskan för att de ska åka till Kanada imorgon. Efter en sekund ropar hon "Mark kom vi går ut vädret är fin." Hon vill villa lite. Marks mamma vet att Mark gillar inte att leka ensam det därför ringer hon till de nya granne. Mark klär på sig sin regnkläder och de går ut med sin nya granne och börjar leka.

Flickebarn sitter på gungan och kollar upp på himlen och Mark kommer bakom henne och börjar puta henne hon skriker "Sluta Mark jag kommer ramla." men Mark slutar inte han tycker att det är roligt att irritera henne. Plötsligt ramlar hon, hennes näsa och ansikte blir röd och hon börjar gråta. Mark är rädd och springer därifrån för att ropa mammor det blodar från hennes näsa och från hennes hand, hon får repor på hennes hand. Det gör ont skriker hon, hennes höger hands lilla fingret lossnar. De torkar blodet från hennes näsa och från hennes hand och lägger plåster, samtidigt åker de till vårdcentralen och så fixar de hennes näsa och lossnat finger. Flickebarnet börjar hata Mark, när hon ser Mark så vänder hon sig och visar att hon känner inte honom. Mark gillar inte längre henne för att han tycker att hon är så irriterande.

Efter några år...

Aliza sitter på flygplanen och hon är jätte glad och lite nervös också hon är nitton år gammal och förstagången åker hon ensam till Kanada för att studera.

Hon börjar gå in i en hotel och en snygg kille kommer framför henne. "
Hej! behöver du hjälp?" Frågar snygg killen. Aliza tänker en stund vad snäll och snygg han är hon svarar tillbaka "Aa hej! Ja jag behöver hjälp".
"Jag jobbar här så om du behöver hjälp du kan säga till mig."
"Okej tack för att du frågade men nu ska jag gå till mitt rum."
"Varsågod men det var inget att du skulle säga tack för jag gillar inte när mina kompisar säger tack till mig."
"Vad menar du."
"Inget hejdå vi ses på nästa lördag och söndag." Hon fattar inte vad menar han så frågar hon.
"Vad menar du med nästa lördag och söndag? Varför inte imorgon?"
Killen ler och tittar på hennes ögonen och säger för att jag jobbar här bara på helgdagarna, jag studerar så det därför kan jag inte jobba på vardagsdagar. Aliza ler och säger okej hejdå och går till sitt rum.

Kl är 6:30 Aliza vaknar och blir redo för att gå till universitet. Idag är det hennes fösta dag i universitet, hon tänker på hur kommer mina klasskamrater vara mot mig. Hon tränar framför spegel att hur ska hon presentera sig själv. Hon åker till universitet och när hon är in i universitet kollar hon runt omkring och ser flera studenter som pratar med varandra, och några studenter är oroa för att de har prov. Hon känner sig ensam, blyg och mycket nervös. Hon går fram till sitt klassrum, alla är så tysta och börjar titta på henne. När hon tar några steg fram så ser hon den snygga kille som hon känner, hon tittar på honom och ler han ler tillbaka och anger henne att kom sitt bredvid min stol. Hon chockar men hon är glad också. De blir vänner och börjar prata med varandra, går på en promenad efter skolan och äter middag tillsammans. De går tillsammans till universitet och går hem tillsammans. Efter två dagar står Aliza och pratar med den där snygga killen framför de kommer Marks vän Elle och säger hej med handslag till Aliza. Under handslag ser Elle Alizas lillfingret som är inte rakt, det är lite böjt samtidigt frågar hon vad hände med din lillfinger Aliza .

Aliza svarar jag vet inte riktigt men det som min mamma berättade till mig var att när jag var liten då var det nån kille som puttade mig från gungan och då ramlade jag från gungan och då skadade mitt finger. När Aliza berättar det händelse till Elle så kommer en tanke till den där killen att det gjorde jag också med en tjej när jag var liten. Aliza forsätter berätta om sin finger, det blödde från min näsa och min lillfingret benbrott, killen blir helt tyst och mumlar det säkert hon, det var jag som puttade henne, det allt var mitt fel. Elle säger oj och frågar är han fortfarande elak? Mark tittar på marken och på sin skor. Nej, nu tycker jag inte att han var elak, vi var barn och han gjorde inte det med mening och jag har inte träffat honom efter den där olyckan för att han flyttade till nån annan land, jag kan inte hans namn också och jag vet inte ens hur är han nu, säger Aliza. Killen tittar på Aliza med en blink och ler. "Okay hejdå vi ses imorgon." Säger Elle och de går tillbaka hem.

Det har gått tio minuter och killen knackar fortfarande på dörren. Aliza har huvudvärk och ligger på sängen, hon vill gå upp och vill öppna dörren men hon kan inte. När det har gått några minuter så kommer ihåg Mark att han jobbar ju här så han har en till nyckel, han springer ner och hämtar nyckel och öppnar dörren. När han kommer in så ser han Aliza ligger blek på sängen som en docka och kan inte röra på sig själv. Han bär henne och lägger i bilen och åker till sjukhuset, han springer in i sjukhuset och skriker för hjälp. En ung och fin sköterskan kommer fram och säger vad hände, lugna ner dig du stör alla. "Ser du inte att hon har svimmat och är typ helt död."
"Okay kom med mig men vem är du och vad heter du?"
"Jag är hennes pojkvän, jag känner henne när vi var liten och jag heter Mark." säger killen. "Okay vänta här ute." Hon tar henne till akuten.

Mark är otålig och promenerar här och där framför akutens dörr. Plötsligt ser han sköterskan kommer ut från akuten.
"Vad hände, Hur mår Aliza nu, får jag träffa henne?"
Sköterskan vill säga nåt men hon blir alldeles tyst, hon tar en djupt andas och säger "nu mår hon bra men hon behöver stanna här en till dag och du får gå in och träffa men kommer i håg att du ska inte ge någon stress till henne."
Mark går in och ser att Aliza ligger på sängen med blunda ögonen. Han tar några steg fram och sätter sig bredvid henne och håller hennes hand.
"Vet du? Jag tycker om dig, jag vill inte att du ska lämna mig och jag lover dig att jag kommer aldrig lämna dig ensam."
"Jag vet att du gillar mig lika mycket som jag gillar dig och jag vet att du kommer inte lämna mig ensam.
Mark håller hennes höger hand och säger.
"Förlåt för det som hände."
Aliza är tyst och tittar på hans ansikte, hon tar en djupt andas och säger.
"Glöm det."
Han lägger sin hand på hennes hand och säger du ska bli frisk snart. Aliza vill säga något men hon blir tyst och kollar bara på Marks ögonen, hon håller nästan på att börja gråta men innan hennes tårar kommer ut blundar hon sina ögonen och vänder sitt ansikte mot andra sidan.

Aliza är hemma nu, hennes hår blir kortare och kortare. Mark är alltid med henne han lämnar aldrig henne ensam hemma. Han tänker alltid på henne och vill att hon ska bli frisk och planerar därför en middag för henne. Aliza är så glad och Mark är så upphetsad. Båda tar ut sina fina kläder som de ska ha på sig och de är redo för middag.

Mark sitter på stolen och väntar på Aliza, efter några sekunder ser han att Aliza kommer in i resturang med klackskor och har samma färg på sin klänning som han har på sig. Hon har en svart klänning och ett svart halsband och armband.

Hon har mycket kortare hår än första gången mark träffade henne. Aliza sitter på stolen och samtidigt får Mark ögonkontakt med henne och han säger " You Are looking awesome" Aliza ler och svarar "Tack detsamma." De börjar äta mat när de är klara så håller Mark Aliza hand och säger "Jag gillar dig". Aliza blir helt tyst, hon börjar nästan gråta när hon ser honom. Mark rör hennes hand och säger "hallå vad tänker du på."
"På dig" säger Aliza.
Mark tar ut ringen från sin fickan som han ska ge till Aliza men innan han lägger ringen på bordet frågar Aliza "Mark får jag fråga en fråga?"
"Ja, absolut".
"Visst, du kan göra vad som helst för mig så om jag säger att imorgon ska du leva en hel dag utan mig, utan att skicka sms och ringa mig, utan att ha någon kontakt. Om du klarar det så kommer du aldrig blir bort från mitt hjärta och jag kommer älska dig mer." Vad konstigt och svårt? tänker Mark för en liten stund.
"Okay, jag kan göra det för dig"
Han lägger inte ringen på bordet, han lägger ringen tillbaka i fickan och tänker att han ska ge ringen efter den dagen när han har varit utom Aliza. När de är på väg hem kramar Aliza hårt och säger "Mark jag tycker om dig som en vän samtidigt börjar hon gråta."

Det är kallt, klockan är tolv på natten. Det regnar, blåser och blixtrar och regndroppar faller mot fönstret. Aliza gråter hela natten hon kan inte sova, hon tänker bara på Mark. Hon har ont i huvudet, hon tar ett papper och en penna och börjar skriva ett brev till Mark, det som hon ville säga i sjukhuset men hon vågade inte skriver hon det allt i brevet. Pappret blir helt blöt på grund av hennes tårar och samtidigt när hon skriver det sista ordet "A gillar M" plötsligt stänger hennes ögonen och pennan ramlar på bordet

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 29, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Vem Vet?Where stories live. Discover now