Tiba-tiba...
"Eh! Why ur hand so cold?" tanya mak Mikhail.
Pertanyaannya itu membuatkan aku tersentak, tapi aku yang cerdik lagi bijaksana ni terus menjawap
"Owh im sorry... I just wash my hand that why it feel cold mybe...Misses??"
"Sorry, i forget to introduce myself.. Name, Nur Amenda bt. Abdullah. The man over there ( tunjuk husband die) is my husband, Mhmd Nur Khairi bin Mhmd Nur Iman." katanya.
Aku menoleh kearah gerangan yg ditunjuk nye iaitu lelaki yang dduk sebelah abah. Die ketika itu sedang memandang aku, aku hanya mengukir senyuman ke arahnya. Sebagai balasan die juga menghadiahkan sebuah senyuman.
"But... U can call us as your mama and papa like our child call as, cause it seen u will soon to be part of our family so.... Practice make perfect." sambungnya panjang lebar.
Masalah tangan sejuk dah lepas ni masalah tekak sejuk pulak datang.. Hah dah sudah..
"Ok..ma-mama pa-papa" kata ku tergagap-gagap sambil tangan menggaruk kening yang tidak gatal.. Awkward💁
"Ok lah.. Let me bring some water to drink here" kata ku lalu menuju masuk ke dalam rumah... Sebenarnya nak lari je hahahaha.
👪👪👪👪👪👪👪👪👪👪👪👪👪👪
Selesai aku membuat air... Aku ke depan balik sambil membawa duling air... Sampai-sampai je aku dapati bahawa mereka dah tukar port, dekat ruang tamu pulak dah sekarang.. Panas la tu duduk kat luar mungkin.....
Aku pon menuju je ruang tamu sambil meng'acah' ayu... Heheheh ofcourse la xkan depan mak mertua nak tunjuk peragai x semenggahkan hahahaha... Terkejut lagi terketut pulak kang dorang kan sini... A~chia.😂😂
"Excuse me" kata ku kepada Mikhail yang ketika itu berdiri menghalang jalan aku menuju kedestinasiku 😂..
Dengan pantas die pusing.. Perh boleh patah kepala dia kalau selalu buat...
Dah la pusing macam tu lepas tu die boleh sengih2 macam ketupat x jadi pulak... Tapi ketupat x jadi tu jugak la yang mampu buat aku melt... Aduu nasib baik x terlepas dulang yang berada di tangan ku... Hannah kentalkan hati...Sebaik aku selesai tuang air dan buat apa yang patut, aku meminta diri untuk bla hahaha xde la, aku cakap aku nak kedapur.. Xkan nak cakap camtu kang tadi terkentut ni tercirit pulak kang.. Hahaha
Tetapi...
"Ehh xyah rajin sangat..dok sini... Orang sekarang nak bincang pasal kamu.. Tau nak lari je..." tegur ibu.
Aduu ibu ni macam tau-tau je aku nak lari.. Yela kalau rupa macam cacing kepanasan tu memang nak lari le tu.. Iya dak..
Aku pon jadi anak contoh,anak solehah la sangat, duduk balik sebelah ibu... Kedengaran PAPA, a~chia hahahah geli wehh nak sebut tu... Jangkal beb jangkal.
Aku sambung balik.. Kedengaran Papa berdeham.. Aku memalingkan mandangan kearahnya dan terkejut mendapati die sedang melihat aku..Perhh berderaw jantung aku, macam baru lepas berlari masuk ke hati readers hahaha (saja buat ayat chia3).
Terus bersimpoh aku...Aku kembali menundukkan wajah apabila ekor mata ku dapat menangkap wajah Mama tersenyum senang melihat aku.
"Hah elok!... Aunty can u speak Malay?" tanya kakak aku... Perhh beraninye lahai kakak aku ni! teringat dulu waktu abang ipar aku datang meminang, die la perempuan Melayu terakhir. Dengan ayu nye dengan sopan nye belum lagi siap berbaju kurung dalam rumah... Cer tengok aku, siap pakai seluar track lagi. Ye la dorang tu kes suka sama suke, aku ni.... Hrmmm nth la nak..
"Boleh la sedikit." balas mama tiba-tiba.
Kaklong hanya mengangguk dan membuat gerakan tangan supaya ibu memulakan perbincangan....
Aku dah mula kebas kaki nak duduk bersila.. Bila nak bersila nampak pulak muka kakak ku yang macam bapak singa sedang melihat kearah ku sambil menjengkelkan matanya... Punah cita-cita aku nak duduk bersila😖.
"Hajat apa datang kemari." kata ibu memulakan perbualan.
"Macam yang awak thau my son like ur daughter so as a mother x sampai hathi tingok die giler bayangan.. So saya datang ni untuk jodohkan mereka berdua" jawap mama straight to the point dengan pelat english nya.
Serious aku cakap aku nak terkentut... Selamba je dia cakap nak jodohkan aku untuk anak die yang tinggi lampai ni..
"Ye saye tau.. Saye dengan family dah bincang dan dah bersetuju dah pon." terang ibu.
Aku terus menenung muka ibu kerana terkejut... Sejak bila pulak kita bincang ni.. Ya allah... Aku nak tanya tapi ibu cepat caras..
"Awak dan keluarga dah bincang elok2 ke nak anak saya ni... Anak saya xde lah perfect mana... Mungkin bila kahwin nanti tiba-tiba terasa salah pilih ke?" tanya ibu.
"Banyak kali dah kami bincang. Memang Mikhail berkenan betul dengan Hannah ni.. Die xpernah mintak kami lamar anak dara orang so saya yakin anak saya ni dah tekat nak kan anak dara awak si Hannah ni!" kali ini papa pula yang bercakap agak nya mama kurang paham akan soalan ibu tu.
"Kalau dah begitu awak cakap, saya terima la.. Rasa berat hati saya nak lepaskan anak saya yang sorang ni.. Yela encik kene tau yang anak saya yang ini ganas sedikit jadi takut perbuatannya nanti di luar expectation.." seperti papa kali ini abah pula yang membalas tapi bukan kerana ibu xpaham tapi hanya membiarkan abah yang berkata sebagai menghormati ketua keluarga.
"Biasa la tu.. Adat la kawin kalau di luar expectation... Semua orang x perfect, dari situ la mereka boleh berlajar mengenal hati budi masing-masing dengan ikatan yang sah.. Saya memang berharap sangat saya dapat jodohkan mereka berdua... Yela nak tengok anak saya bahagia xde la hari2 kerja sahaja." kata papa sambil tergelak kecil di hujung percakapannya.
"Kalau memang niat dah murni xkan nak kotorkan.. Bende yang baik xelok ditolak.. Saya terima sahaja... Kalau dah memang ini la kata sepakat nye.. Bila tarikh yang nak dinikahkannya?" tanya abah.
Aku pandang abah sebab abah dah beri kebenaran dah tu, siap gelojoh tanye tarikh bagai2 xpayah pon x pe..
"Saya cadang minggu depan tunang, minggu depannya lagi kita nikah sekali sanding. Sebab saya x lama kat sini saya kena jaga kerja bahagian oversea, Mikhail pon ade kat Malaysia pon lagi setahun je tu yang nak cepat2." jelas papa.
Aku terjagang.. Bapak la laju gila.. Ni kawin sebab kene tangkap basah ke ape.. Sebab aku pasti aku sentiasa kering...
Abah dan ibu berbisik sesama sendiri buat sementara waktu... Sehingga abah bersuara semula.
"Baik lah saya setuju. Lagi awal lagi bagus. Saya harap bende ni berjalan lancar dan di permudahkan Allah la ye.. Isha allah" ujar abah.. Semua orang mengaminkan aku hanya buat muke tenok tanpa sedar aku turut mengaminkan sambil tersenyum.
Mereka kemudiannya berbincang lagi pasal bende yg remeh temeh contoh nak buat kat mana, tema apa dan macam2 lagi. Bila mereka menanyakan pendapat aku, aku menjawap dengan sesopan yang mungkin hahahaha bukan selalu fake an..
Tak lama kemudian,
"Kalau macam tu kini dah dapat kata sepakat la ye... Jadi kami pulang dulu la nak siapkan apa yang patut." kata mama."Ehh makan la malam dulu di sini, memang rezeki Mikhail, x sia-sia abah suruh kau masak harini angah" kata abah...
Aduu abah boleh pulak bagitahu, cakap je la kklong masak ke ape... Xde la nnti dorang makan smbil judge."Tq abah" kata Mikhail. Ewah3 die pon dah panggil bapak aku abah erkk..
YOU ARE READING
Mat saleh itu 'JODOH' aku √
Teen FictionNur Hannah Bt Hisham. 23..Dari dulu lagi Hannah berangan yang jodoh dia seorang mat saleh ... Bila kawan dia cakap yang Hannah tak akan dapat kahwin dengan mat saleh, Hannah buat tidak peduli sahaja ... Sekarang ni dia bekerja di Syarikat graphic d...