District 1: De boete
‘En dan geeft ik nu het woord aan Ovier Bumbel.’ Een man met blauw haar kwam het podium op. hij zag er weer even raar uit al altijd. Hij deed de boete nu al een jaar of 10 hier in district 1 en we hadden het er altijd over hoe raar hij er wel niet uit zag. Zelf voor een Capitol bewoner. Hij had blauw haar een roze jas een groene broek, versieringen in alles soorten kleuren en maten over zijn lichaam en dan ook nog die afzichtelijke cape, hij was goud met zilver en had het emblemen van het Capitol er op genaaid.
‘Hallo allemaal en welkom. Vandaag heb ik de eer om 24 van jullie te kiezen voor het eerste deel van de kwartskwelling.’ De kinderen begonnen te juichen. ‘Geweldig dat jullie zo enthousiast zijn. Maar voor we beginnen wil ik jullie eerst deze film laten zien.’ Het was de film over de donkere dagen. Ik had hem nu al wel 30 keer gezien. Ik kon hem mee praten als ik wou. ‘En nu gaan we beginnen. Er worden 12 jongen en 12 meisjes getrokken. Dames eerst.’ Zei hij.
Hij stak zijn hand ik de kom en husselde ze wat door elkaar. Hij pakte er een briefje uit en liep terug naar de microfoon. ‘Mona l -‘ nog voor hij de naam had uitgesproken riep iemand. ‘Ik bied me aan.’ Een meisje stapte uit het vak voor 16 jarigen en rende naar voren. ‘Geweldig, geweldig.’ Riep Ovier. Hij meisje klom het podium op. ‘En wat is jou naam?’ ‘Miru lox.’ ‘Een applaus voor Miru.’ Het publiek applaudisseerde.
Ik keek opzei naar de moeder van Miru. Ik zag dat ze het er moeilijk mee had. En daar kon ik wel inkomen. Ondanks dat onze kinderen worden getraind is het niet zeker dat ze terug komen. Ik heb het mijn zoon nog zo gezegd. Bied je niet aan. Hij was nu 18 en heeft ieder jaar nog naar me geluisterd. Maar dit jaar was anders. Voor hij ging zei ik hem zich niet aan te bieden. Hij werd boos en begon tegen me te schreeuwen. Hij zei dat ik geen vertrouwen in hem had en dat als hij mee zou doe hij zou winnen. Ik had een slecht voor gevoel.
Ovier trok nog een paar namen en iedere keer bood iemand zich aan. Er zaten nu 7 meisjes op het podium. Ze straalde allemaal. Ik heb dat nooit gesnapt. ‘Oké door naar nummer 8. Hij pakte weer en naam en nog voor hij het briefje open had kwam er al iemand naar het podium gerend. ‘Ik bied me aan!’ ze klom het podium op en ging naast Ovier staan. ‘Ik ben Cora Lox. 18 jaar.’ ‘o geweldig we hebben twee zusjes.’ Riep Ovier.
De volgende die werd getrokken was Morgana liv. Niemand durfde zich nu aan te bieden. Morgana was 18 en enorm. Sterker als de meeste jongen in het district. Als je je voor haar plaats zou aanbieden overleef je dat waarschijnlijk niet. ze ging het podium op zei haar naam en ging op een stoel zitten.
‘Nog 3 te gaan!’ Riep Ovier blij. Weer boden drie meisjes zich aan. ‘Oké dan dit zijn jullie vrouwelijk tributen voor dit jaar. Miru Lox, Benta Brooks, Kiri Ages, Sira Hutcher, Bo entoro, Liene Lovel, Lotus Piru, Cora Lox, Morgana Liv, Kamile Iles, Dot Ty, en Holly Bleu. Het publiek klapte en de tributen maakte een buiging.
En dan gaan we nu door met de jongens. Mijn hart maakte en sprongetje. Ik had een slecht voorgevoel. Ovier pakte de eerste naam uit de bol. ‘Nic –‘ ik bied me aan. De eerste jongen renden op het podium af. Het was Doomi Ros. De best vriend van mijn zoon. ‘Ik ben Doomi Ros 18.’ Zei hij en ging op een stoel zitten.
Ovier pakte de volgende naam. Hij kreeg de kans hem op te lezen. Cars vols.’ Er ging een shock door me heen. Dat was mijn zoon! Ik keek naar de groep met kinderen en zag hem al door het gang pad lopen. ‘Ik bied me aan!’ riep een andere jongen. Gelukkig hij was veilig. De andere jongen rende Cars voorbei en rende het podium op. ‘Ik ben Cox Lovel 18.’ Al weer een familie reünie.’ Riep Ovier.
Ik keek naar mijn zoon. Hij stond nog steeds in het gangpad.
Wat deed hij. Hij moest nu weer terug naar zijn vak. Maar dat deed hij niet. Ovier zetten een stap in de richting van de schaal en Cars riep: ‘Ik bied me aan!'
Nee ik had het hem nog zo gezegd. Ovier keek een beetje verbaast toen Cars het podium op klom. ‘Jij wilt wel heel graag mee doen.’ ‘Klopt.’ Zei Cars. Niets liever. ‘Je naam weten we al. Hoe oud ben je?’ ’18.’ Ovier schudden zijn hand en Cars ging zitten.
De rest van de boeten ging een beetje vaag aan me voorbij. Het enige moment dat ik goed heb mee gekregen was toen Boxley Tos naar voren ging. Zijn vader stond een paar meter naast me en ging helemaal door het lint. ‘Nee Boxley.’ Riep hij steeds. Hij moest door vier vredesbewakers in bedwang worden gehouden en werd afgevoerd.
Oké hier zijn jullie mannelijk tributen: Doomi Ros, Cox Lovel, Cars Vols, Bon Tails, Gordy Lates, Retro Bell, Boxley Tos, Ros Cevendis, Butly Lamel, Fors Mill, Gray Follor en Shim Oxly. Het publiek klapte weer. Er stonden nu in totaal 24 kinderen op het podium. De jongste was 15 en de oudste 18. Ze maakte nog een laatste buiging en verdwenen toen in het gemeentehuis.
JE LEEST
The 100th Hungergames '4e kwartskwelling'
FanfictionHet is honderd jaar gelden dat de bevolking van Panem zich tegen het Capitol keerden. Nu ervaren ze de gevolgen in de 4e kwartskwelling.