Aku membuka pintu.
"Welcome to our house!" Aku berkata penuh dramatik. Tangan di depa.
Abang Ezry mengeleng perkara melihat tingkah laku seperti kebudak-budakkan.
"Asslamualaikum.." abang Ezry memberi salam. Alhamdulilah lelaki itu tidak lupa segala didikan yang telah di didik sejak kecil. Aku tersenyum.
"Waalaikumusalam Encik Ezry." balas Secretary Papa.
"Bla lah kau! Member sendiri kot. Tak yah nak formal sangat lah sengal!" Kata Abang Ezry. sambil merangkul leher lelaki itu.
"Kau apa khabar?" Tanya Seceretey Papa. Atau nama sebenar lelaki itu Haikal.
"Alhamdulilah baik. Tapi tak lama lagi kulit aku bertukar merahlah sebab panas" kata abang sambil tergelak dihujung ayat.
Ya. Memang kulit abang amat sensetive dengan cuaca panas. Sebab itu lelaki itu mengambil keputusan untuk berkerja dia negara yang sejuk.
Aku tersenyum melihat gelagat dua sahabat itu.
"Eh Encik Ezry. Dah balik dah.." kata suara wanita itu. "Oh My Mak Yam!" kuat Ezry menjerit kerana terlalu teruja. Nasib tak bergegar.
Ezry terus menyalam tangan wanita yang telah berkhidmat di rumah ini sejak aku kecil lagi.
"Apa khabar kamu Ezry?"
"Alhamdulilah sihat"
"Maaf. Ini bukan jejak kasih okey?"aku berkata selsmba terus duduk di ayas meja dan mencapai sandwich walaupun sudah kenyang. Entah rasa nak kunyah sesuatu.
"Apa bising-bising tadi? Mama nak tulis lagu pun su-.." percakapan Datin Alya terhenti melihat figura itu. Langkah turun tangan juga terhenti
"Mama!!!" Jerit Abang Ezry. Semua disitu menutup telinga.
Bingit!
Abang Ezry terus berlari naikke atas tangga lalu memeluk Mama.
Aku tersenyum mengejek.
"Jejak Kasih di atas tangga" kataku tanpa bersalah.
Mak Yam dan Scerety Papa memandanh aku. Wajah tak bersalah aku tayangkan.
"Berapa hari ni dekat Malaysia?" Tanya Mama sambil memipin anaknya itu turun.
"Isnin minggu depan balik kot."
Hari ini hari Selasa. Oh 7 harilah. Lama jugak.
"Uish lama jugak selalunya 4 hati je" sempat mama memerli lalu duduk di atas sofa. Ezry mengambil tempat duduk disebelah Datin Alya. Remote telefon di ambil lalu menekan punat butang di bhagaian atas sekali. Skrin yang hitam sudah cerah.
Aku tergelak apabila mama memerli Abang Ezry
Abang Ezry menjeling aku apabila mendpoat gelakkan dari ku. Aku hanya menjelirkan lidah sambil menyuakan air kedalam mulut.
"Sebenarnya bukan cuti. Tapi ada program event seleberiti dekat sini, Jumaat ni. So khamis hingga Sabtu Along busy. Isnin tu pulak ada program dengan Penyanyi dekat Vietnam. Jo Kwon yang mama minat tuuu..Itu yang kena pergi vietnam kalau tak boleh duduk sini 2 minggu ke.. " kata Along. Ayat hujung tu aku tahu. Sengaja tak nak mama marah dia lah tu.! Cilik eh kau bang!
"Bodek lah tu!..." aku mengumam perlahan. Opss silap kuat.
"Diamlah budak kecik !"abang Ezry memarahi manja.
Aku mengajuk percakapa Abang Ezry. Muak di mimikan. Sebelum bangun. Kerusi di masukkan.
" Nak pergi mana tu?" Tanya Mama.
YOU ARE READING
Dasar Mr.Sepet Tak Guna!
RomanceAku? Puteri Ayu Seorang gadis yang biasa mendapat tawaran belajar ke Korea Selatan. Lain yang di pinta lain yang dia dapat. Mahu ke Amerika tapi rezekinya di Korea. Korea? Ya Allah percaya author cakap semua hensem hensem tapi satu pun tak dipandang...