3. Hämnden

696 10 2
                                    

Hermione

Efter den händelse fyllda dagen kände Hermione sig ganska trött. Hon hade inte
hunnit bearbeta dagens alla intryck och inte heller hunnit registrera händelsen med Malfoy, som hade ägt rum efter middagen. Hon förstod knappt varför Ginny och Neville hade gett henne uppmuntrande kommentarer när de tillsist hade lyckats ta sig ifrån Slytherin eleverna. Inte heller kunde hon förstå varför Malfoy hade sett så konstig ut innan de gick. Hade det hon sagt verkligen haft så stor effekt på honom?
Varför skulle han isåfall bry sig om vad en smutskalle sa till honom?
Nu stod hon uppe i flickornas sovsal framför den rödklädda sängen.
Med en långsam rörelse böjde hon sig ner mot sängen och andades in doften från överkastet som klädde den. Det var samma överkast på alla sängar med samma röda Gryffindor färg. Trots det kände hon att det var någonting speciellt med hennes.
Efter att hon hade gjort sig i ordning gick Hermione tillslut och la sig. Hon var fylld av en fridfull känsla som fyllde hela henne. Imorgon skulle hon äntligen få återgå till sina lektioner som hon hade varit tvungen att avstå från ett bra tag nu.

Det var elevernas första morgon på Hogwarts skola denna terminen. Hela salen var fylld av trötta elever som satt vid långborden och åt frukost. Alla förutom Hermione då som var extremt taggad på deras första dag i skolan. Ginny som satt framför henne gav henne en frågande blick.
"Hur kommer det säg att du ser så nöjd ut?" Sa hon och gäspade för tredje gången denna morgonen. Hermione ryckte lite på axlarna. "Nej just det, det var inget. Jag glömde bort vem jag pratade med." Sa Ginny och gjorde ett menade gest mot boken som låg uppslagen framför Hermione. Neville som var ännu tröttare än Ginny sträckte sig över Hermione för att ta kannan med juice. Men råkade istället stöta till den så att den föll ner på golvet istället. Hermione gav sin klumpige vän ett besvärad blick.
"Varför bad du mig inte bara att skicka den till dig, Neville? Frågade hon och höjde lite på sina ögonbryn. Neville verkade inte riktigt veta vad han skulle svara så att gav henne bara ett ursäktande blick.  Hermiones irritation övergick tillslut till medkänsla för sin vän. Han hade haft klumpighets problem enda sedan hon lärde känna honom. Och även fast det påverkade hans omgivning negativt, var det inget mot hur det påverkade honom.
Hermione tänkte precis fråga hur många kurser Ginny tog denna terminen med orden stockade sig i halsen då hon plötsligt kände en varm andedräkt i ena örat.
"Beredd på att krossas, smutskalle?" Hörde hon Malfoy säga bakom henne. Hans andedräkt sände små ilningar längs hennes rygg och hon rös till.
När hon tillslut vågade kasta en blick bakåt hade Malfoy i följd av sina vänner gått mot deras egna bord. Hon vände sig tillbaka framåt och noterade att Ginny såg ut som att hon hade ätit något surt och Neville såg ovanligt blek ut. "Vad var det där om Hermione?" Frågade tillslut Ginny och gav Hermione en bekymrad blick. Hermione skakade osäkert på huvudet till svar. "Ingen aning."

Första lektionen hade Gryffindor tillsammans med Slytherin i förvandlingskonst. Hermione och hennes vänner skyndade fram mellan korridorerna som var fullpackade av förvirrade elever.  Innan de hittade till den femte korridoren på andra våningen tvärstannade Hermione vid den välbekanta åsynen av biblioteket. Allt som stod emellan henne och alla böckerna var de bruna dubbeldörrarna. Hon skulle precis gå de sista stegen fram till ingången då någon plötsligt drog tag i henne bakifrån. Hermione behövde inte vända sig om för att veta att det var Ginny som stod där.
"Du har all tid i världen att komma tillbaka hit efter lektionerna idag. Och så vidare du inte har med dig din tidvändaren så är vi redan fem minuter sena!" Hermiones drömmande leende bleknade hastigt. Försenade! Hur var det möjligt? Under alla hennes tidigare år hade hon aldrig kommit försent. Hon drog hastigt tag i Ginny och manade på Neville och tillsammans sprang de till lektionssalen.

Hermione tvekade lite vid dörren till klassrummet. Eftersom att hon aldrig förr kommit försent visste hon inte riktigt vad hon skulle vänta sig. Ginny ställde sig tillslut framför henne och knackade lite lätt innan hon öppnade dörren. Professor McGonagall gav dem en hård blick när de gick in men den övergick snabbt till förvåning när hon såg Hermione komma in med nerböjt huvud.
"Jag hoppas ni har riktigt goda ursäkter att komma sent, och framförallt er första skoldag." Sa hon och gav sina elever en skarp blick. Både Ginny och Neville kollade ner men Hermione mötte försiktigt sin lärares blick.
"Förlåt Professorn vi blev lite distraherade på vägen hit bara och...." Hermione avbröts av ett skratt som fyllde hela henne. Hon lade handen över munnen för att dölja leendet som plötsligt tycktes växa sig ännu större. Hermione kände att hon började skaka och försökte att inte låta skrattet höras. Men plötsligt föll hon dubbelvikt ner på golvet av skrattet som inte längre gick och dölja.
"Miss Granger, vad i hela världen sysslar ni med?" Frågade professorn och till Hermiones och resten av klassens stora överraskning lät hon snarare bekymrad en arg. Förmodligen var det på grund av att professor McGonagall visste att sådant här beteende inte hörde till sin bästa elevs natur.  Hermione trodde nästan hon hade fått kontroll över situationen och tog bort handen från munnen men då plötsligt bubblade det upp igen och den här gången lät hon ut en riktigt häxskratt. Skrattet fick med sig de andra eleverna som alla förvånat betraktade scenen framme i klassrummet.  "Förlåt." Lyckades Hermione till sist få fram när hon lugnat ner sig en aning. Professorn gjorde en gest åt dem att gå och sätta sig på sina platser som Hermione gladeligen gjorde. Iallafall tills hon insåg vem som satt bakom henne. Draco Malfoy gav henne en skeptisk blick i följd av en hånflin och Pansy Parkinson torkade något vått från ögat samtidigt som hon flinade retsamt mot Hermione.  Hon satte sig alldeles stum på sin plats bredvid en Gryffindor elev hon aldrig pratat med förut. Efter en stund hörde hon hur någon böjde sig mot henne. Hon satt orörlig som en staty innan någon viskade någon i hennes öra.
"Det var en underhållande liten scen du ställde till med där innan, Granger." Hermione tog några djupa andetag.
"Jag antar att du tänker efter noga nästa gång innan du bestämmer dig för att ifrågasätta min auktoritet i närheten av mina vänner." väste han fram innan lutade sig tillbaka i sin bänk igen. Hermione förstod plötslig vad han hade menat. Han hade kastat en formel på henne och det var den som hade fått henne att skratta sådär. Hon vände sig om mot Malfoy som hånlog mot henne.
Hade det inte varit för att Hermione var så chockad och ilsken på Malfoy, hade hon förmodligen noterat att han inte hade kallat henne smutskalle.

Det där var nått nytt... kommentera gärna vad ni tyckte om kapitlet. Nästa kapitel kommer antingen ut i helgen eller i början av nästa väcka, så tills dess!

Motsatsernas möteOnde histórias criam vida. Descubra agora