الشقة المسكونة

2.9K 10 22
                                    

القصة كاملة
**************
اسمي احمد متجوز من تسع سنين وعندي بنتين احلي حاجه في حياتي ومامتهم (اسمها مريم)طبعا ...
كنت ساكن في شقه كويسه جنب اهلي بس اترقيت في شغلي واتنقلت لموقع جديد للشركة في منطقة ساحليه بس في منطقه مقطوعة شويه ..
الشركة وفرتلي شقة قريبة من موقع شغلي الجديد
وبالفعل نقلنا فيها ..بس مراتي مكنتش موافقة في الاول عشان مش عاوزه تبعد عن أهلنا والعمار بس لما الحيت عليها وافقت ..
ابتديت حكايتي لما في يوم مراتي قالتلي انها بتسمع أصوات غريبه في اوض الشقة ولما بتدخل تشوف في ايه مش بتلاقي حاجه ..
كنت دايما بحاول اطمنها واقولها تهيئات بس عشان لسه مخدناش ع الشقة وكده وبيني وبينكم انا كمان مبصدقش في العفاريت والحاجات دي ..
مراتي ابتدت تخاف وشكوتها زادت لما ابتدت تشوف حاجات كمان مش تسمع بس وكمان بناتي بيقولوا انهم بيشوفوا حاجات غريبه ..
صحيت من النوم علي صريخ مراتي جريت بسرعة اتجاه الصرخة اللي كانت جايه من الحمام لاقتها واقعة ع الارض ومغمي عليها شيلتها وخدتها علي السرير وابتديت افوقها ..
بعد وقت مش قليل فاقت وكانت مفزوعة ومرعوبه جدا ومسكت فيا جامد وبتترعش وتعيط ..
وتقولي لازم نمشي حالا من البيت ده مش ينفع نعد هنا تاني هيأذونا احنا وبناتنا ..؟؟
هيأذونا ؟؟ هما مين وايه اللي حصل في الحمام ؟؟
انا سمعت صرختك جريت ع الحمام لاقيتك واقعه ايه اللي حصل يا حبيبتي ..؟؟
انا كنت داخله الحمام أغسل وشي وبعد مدخلت لاقيت باب الحمام اتقفل عليا جريت عليه وحاولت أفتحه متفتحش وحسيت بحد معايا في الحمام اترعبت وقعدت ع الارض وفجأة اللمبة طفت واشتغلت بسرعه ولاقيت واحده  شعرها طويل جدا ومنكوش وملامحها مرعبه في وشي ومحسيتش بحاجه تاني ..!
قولتلها يا حبيبتي انا سمعت صرختك رحت لاقيتك واقعه والباب مفتوح ومفيش حد غيرك ..
تلاقي انتي اعصابك تعبانه شويه وزي مقلتلك تهيئات وبعدين انا كل يوم برجع بليل وببقا صاحي لوقت متأخر ومشفتش اي حاجه ولا حسيت بحاجه ...
بصراحه كنت حاسس انها هيا اللي بتعمل كل ده عشان مش عاوزه تعد هنا وعاوزانا نرجع تاني شقتنا في العمار وجنب أهلنا ..
قالتلي انا مبكدبش عليك ولازم نمشي من هنا فورا انت مش خايف عليا طب مش خايف علي بناتك ..؟؟
قولتلها طبعا خايف عليكوا وخدتها في حضني لحد مهديت خالص واطمنت ومحدش نام اليوم ده وجابت بناتنا ناموا معانا في اوضتنا ..
الصبح كان لازم انزل شغلي مسيبتهاش غير لما وعدتها اني هاخد أجازه ولما ارجع هنرجع شقتنا القديمه نغير جو ونشوف أهلنا عشان اعصابها تستريح ..
قضيت اليوم عادي في الشغل وخدت فعلا الاجازه وروحت علي الشقه خبط ع الباب فتحتلي ..
قولتلها انا خدت الاجازه جهزتي نفسك عشان نسافر ..؟
سابتني ومردتش عليا ودخلت الحمام ...!!
قولت لسه اعصابها تعبانه دخلت اوضتي أغير هدومي لقيت بناتي علي السرير قعدت وسطهم وفضلت الاعبهم بس بردوا مكنوش بيلعبوا ولا يضحكوا ..!!!
تليفوني رن ..؟؟ ده رقم حماتي ..
رديت : ايوه يا ماما عامله ايه  ..؟
والصدمة مراتي هيا اللي بترد عليا ..!!
انا مريم معلش يا احمد انا مقدرتش أعد دقيقة واحده ف البيت انا كنت مرعوبه كنت لازم أسافر ..
وكان فجأة جسمي اتجمد مبتكلمش مش عارف أرد طب مين اللي في الحمام ولأول مره حسيت بالخوف لا بالرعب ..
حاولت اجمع أعصابي وضميت ولادي لحضني وبصوت واطي قولتلها طب ازاي سافرتي وسيبتي العيال لوحدهم ..!
ردت وقالتلي انت مجنون البنات معايا طبعا ابقا حصلنا انت ..!!
التليفون وقع من أيدي قلبي وقف باب الحمام اتفتح بصيت جنبي اشوف انا حاضن مين ولاقيت ؟؟ ......

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Nov 21, 2017 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

الشقة الجديدةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن