Madcapts Svar

364 5 0
                                    

Hejhej Madcapt här. Här kommer mina svar på frågorna om planeringselement som AmazingDreamCameTrue förklarade innan:) Min bakgrundshistoria när det kommer till att planera sin berättelse är ganska grå och geggig... jag är den sortens person som egentligen vill planera och strukturera upp ALLT innan jag börjar med själva berättelsen, men i de senaste skrivprojekten har det tyvärr inte blivit så. Även om jag i nuläget mest tar berättelsens planeringselement som dom kommer under berättelsens gång, så är det här något jag vill jobba med och bli bättre på.

Vilket/vilka av dessa element brukar du normalt använda när du skriver?

Hm okej , jag börjar uppifrån och ner! Setting, Karaktär, Story, till viss del Struktur, ochTema är element jag hade velat ägna mer tanke åt än vad jag gjort men som jag tar som det kommer i berättelsens gång. Hehe att inte planera hur världen ska se ut eller vad den ska bestå av är inte att rekommendera, särskilt inte med fantasyberättelser. Det är klart att det går men det är svårare och risken att blanda ihop eller ta fel på saker och ting är STOR.

Men hallå det var ju inte frågan, vilket av dessa element brukar jag använda mig av när jag skriver? Inte många eftersom jag tar saker som det kommer ...vilket jag nu nämnt minst tre gånger, men några av dessa har jag ju klart för mig redan innan jag börjar skriva.

Slutgiltigt svar: Jag har alltid ett grovt utkast för Plot:en, alltså vad som händer karaktärerna. Jag har också en aktiv tanke bakom Konflikt och Ton (av alla saker haha). Finns såklart mer jag aktivt tänker på innan eller under tiden som jag skriver, men om det ska bli ett kort svar är det de tre ovan:)

Vilket är det enklaste för dig och vilket är det svåraste?

Jag har svårt att säga ett element som är enkelt för mig, det beror mycket på berättelse och situation. Men tja jo Konflikt får det nog bli.

Svåraste haha, det är många som är svåra. Plot är nog det jag har haft mest problem med, eftersom att den behövts ändras och då var det saker som inte stämde.

Tänk speciellt på synvinkeln du använder... Hur skulle historien förändras om du bytte perspektiv?

Åh vilken spännande fråga! Okej så om vi tar min bok Dragons Daughter så skriver jag i en slags tredje-person fast att det känns väldigt första-person aktigt då jag blandar in karaktärens egna tankar i den berättande texten. Om jag skulle byta till andra-person, alltså skriva "Du vaknar upp till oroliga röster och hoppar ur sängen. Golvet är kallt under dina nakna fötter", så skulle det bli en helt annan grej och läsaren skulle komma mycket närmre det som händer. Jag som författare skulle leda läsaren genom allt häftigt, läskigt, smärtsamt och lyckligt, och liksom bestämma vad personen känner och tänker haha. Något att testa någon gång kanske.

Det var allt för mig, ska bli kul att läsa era svar!

Att Planera en berättelseWhere stories live. Discover now