Tersebutlah kisah kerabat diraja pada zaman dahulu kala di negara "unknown". Mengikut kepercayaan golongan kerabat diraja terdahulu ini, perkahwinan mereka adalah mengikut tradisi "unik" turun termurun daripada datuk moyang mereka. Mereka mengamalkan tradisi itu hingga sekarang. Apakah tradisi yang digelar "unik" itu? Dan sudah pasti sesiapa yang telah berkahwin dengan ahli kerabat-kerabat ini akan menyesal seumur hidup terutamanya pada kaum perempuan.Tradisi ini menjadi turun-temurun sehingga ke generasi ke-7 kerabat ini iaitu Mike, putera lelaki sulung di dalam keluarga kerabat itu sedang mencari pasangan hidupnya. Ramai kenalan orang kenamaan yang dicadangkan oleh ayahanda untuknya namun hatinya langsung tidak tertarik dengan mereka.
"Oh my son! What else do you want? I give you everything i had right now just for you to get married as soon as possible!" Ayahanda Jas berkata-kata dengan putera kacaknya di luar istana secara personal.
"Everyone you recommended to me, I don't like them pa. They're such a gold digger!"
"Son, kita kena pilih orang yang baik-baik. Orang yang kenamaan. Baru setaraf dengan kita. Kitakan banyak duit! Duit boleh cari. Yang penting bawah tu!" Sambil kumisnya dibelai dan bergelak besar.
"Pa, Mike yang nak kahwin atau papa yang nak kahwin ni?" Mike mula berang.
"Kitakan ikut tradisi. Don't you remember? Mike dapat, papa and adik lelaki yang lain pun kena dapat! So pilih yang elok-elok ye?" Sambil menepuk-nepuk bahu anak bujangnya itu.
"Tak ingat apa jadi dekat ibu kamu? Nasib baik papa punya adik beradik lelaki just sorang. Terlayanlah jugak ibu kamu dekat kami semua." Ayahanda Jas membebel lagi.
"Papa nak masuk. Sejuk dekat luar ni." Lalu beredar dari situ.
Mike termenung. "Aku yang berusah payah cari, tak memasal kena share! Fuck!" Rokok yang berada di antara jari tunjuk dan jari tengahnya disedut sedalam mungkin lalu nyalaan putung rokok tadi dipijak sekuat hati.
"Oh god, please save my future wife! She don't deserve all this mess." Mengenangkan nasib bakal isterinya yang akan menjadi mangsa kepada 3 adik lelakinya dan juga papanya.
Nak dijadikan cerita, Mike selalu pergi ke satu cafe berhampiran pinggir bandar. Yang menjadikan ia menarik minatnya untuk mengunjung ke cafe itu setiap masa adalah disebabkan barista yang bernama Elena. Tertera nama "ELENA" di tag pakaiannya.
"She's cute." Bebelnya seorang diri ketika duduk bersantai di dalam cafe sambil matanya memberikan sepenuh perhatian kepada gerak-geri si barista itu.
"You're order is here!" Tegur si pelayan yang menghantar Iced Caramel Latte kesukaannya.
"Wait. Hold on! Siapa barista yang pakai cap rambut brunette tu? Can I know her?" Tanya Mike kepada pelayan itu.
"Oh that's our policy to not revealing any personal information from our workers to any strangers. I'm sorry." Pelayan itu berlalu pergi.
"Shit!" Matanya masih lagi tertumpu kepada figura Elena yang sibuk membuat air. Sesekali matanya bertentangan dengan Mike. Senyuman dilemparkan dengan ikhlas.
"Tak boleh jadi ni. Aku kena dapatkan info pasal dia. Aku nak kenal dia dengan lebih dekat."
Keesokan harinya Mike berkunjung lagi si cafe itu.
"Hi, Encik, selamat datang! Ready to order?" Satu suara yang begitu lembut menyapanya ketika Mike sedang busy menelek handphonenya.
"Yeahh.. uhm give me a..."
Dia bagaikan terpukau dengan kelembutan suara itu dan juga pemilik suaranya.
"Elena...."
"Pardon?" Elena meminta kepastian.
YOU ARE READING
KABUR
Randomkoleksi cerita bersiri yang rare. Silalah baca kalau open-minded💋 WARNING: Buku ini mengandung unsur-unsur (18+), luar dari kota pemikiran, tidak ada kaitan dengan yang hidup mahupun yang mati. Bermula pada: 11/12/2017