يوسف زيدان :م ع ر ص (اجتماعي )
المهمه المستحيلة....
يا جماعة انك تكون اجتماعي(معرص) والله ماهو سهل أبدا .. فكرة إن الواحد يعرص للسيسي دي حاجة صعبة جداً ويحتاج مجهود وقدر عالي من الوساخة والتناحة مضروبة في الخلاط مع منقوع الجهل والرخص والنطاعة .. كمان أجواء التنافسية في التعريص بتطرد من السوق أنصاف الاجتماعين .. البقاء للموهوبين فقط .إنتوا مدركين كم المجهود إللي هتحتاج تعمله علشان تنافس واحد زي مصطفى بكري مثلا .. عمل كتاب السيسي والطريق إلى بناء الدولة " .. ودا من 600 صفحة يا جماعة .. إنتوا مدركين مدي الوقت والجهد الي محتاجينه علشان تعالو عليه لكي تثبتوا إن إللي بيعمله السيسي دا .. هو الطريق الصحيح فعلا لبناء الدولة ..
طيب بلاش مصطفى بكري ؛ الراجل موهبة إستثنائية فعلا .. واحد زي برهامي مثلا .. طالع يقول " دعمي للسيسي مطلق .. طالما لم يقتل مسلما " .. شايفين بقى الموهبة .. تبقى اجتماعي ووسخ في نفس ذات اللحظة .. إللي هوا لو قتل مسيحيين قشطة وعادي جدا ..
لكن طالما المسلميين إللي معاه في حزب النور بخير .. فهنا عقيدة الولاء بتبقى للحاكم المتغلب او إللي ماسك عليهم أفلام مخلة .. أو كليهما
هتعلي ازاي على الوساخة دي ؛ إية اللي ممكن تعمله قصاد واحدة بتقول نفسي ابقي دبابة ويركبني السيسي .
كمان التنافسية مش بس هي العائق الوحيد قدامنا لو قررنا نبقي اجتماعين (نعرص) .. كمان هنختار أي منهج .. هنعرص التعريص الشرعي بتاع حزب النور .. وألا التعريص القومي بتاع مصطفى بكري .. وألا التعريص اليساري بتاع الناصريين .. وألا التعريص " التطوعي " بتاع تحالف نشوي الحوفي وإبراهيم الجارحي.
صحيح ؛ إنتوا مدركين حجم الأزمة الي عند مدامات السيسي.. علشان يهيجوا الهيجان دا كله على رئيس قصير وبكرش وأقرع وإسمه عبدالفتاح ومش عارفين نقفشله صورة واحدة يكون واقف فيها على بعضه !!
التكوينه الاجتماعية دي صعبة جدا ... وبعدين التجربة أثبتت إن المعرص إلنص لبة ... بيتفرم ويترمي في أقرب فرصة .. التعريصة الكاملة (الخارقة) هي التعريصة الوحيدة المقبولة عند النظام .. إنما تعرص على سطر وتسيب سطر .. هتترمي في الزباله وملكش سعر ولا قيمة .. رحم الله الرفيق حمدين صباحي ويوسف الحسيني والرفيقة الدادة ام عطيات (مني البحيري)
إحنا رعاع وفقرا قوي في بلد مصعبه علينا كل حاجة .. حتى التعريص😂😂😂