Irya dan Tezz menuruni tangga dengan tangan mereka yang bertaut. Hanya kelihatan Melina dan Sheran di meja makan.
"Mana Stella ngan Luke? Selalunya diorang yang bangun paling awal." Kedua² pasangan sejoli itu duduk bersebelahan bertentangan dengan Melina dan Sheran.
"Diorang keluar pagi² lagi. Katanya pergi joging." Jawab Melina selamba.
"Jogging ka dating..." Tezz mula nk meracuni fikiran yang lain.
"If it happen. It gonna be a history of Magical Academy." Kata Sheran dengan Nada bergurau.
Manakala di tempat Stella dan Luke pula.
"Woi! Dah lah tu! Berehatlah kejap! Penat ni!" Jerit Stella kepada Luke yang berjogging di hadapannya. Kakinya bagaikan nk tercabut buat masa ni. Inilah sebabnya bila jarang bersenam.
"Ok. Rehat Lima minit dulu." Pondok kecil di taman itu menjadi tempat mereka berhenti berehat. Masing² Cuba untuk mengambil nafas.
"Hwaa... Penatnya..." Rungut Stella.
"Nampak sangat jarang bersenam." Kutuk Luke perlahan tapi masih sampai ke telinga Stella.
"Aku sibuk! Nk kena kerja bukan macam kau. Duduk kat academy belajar ja. Bukan macam aku. Kalau aku x kerja macam mana aku nk hidup?" Nada sedih jelas kedengaran dalam kata² Stella.
"Hmm... Dah jom sambung balik." Ujar Luke sambil berlari anak meninggalkan Stella.
"Woi! Tak guna! Bagilah aku rehat kejap!" Jerit Stella sambil Cuba mengejar Luke yang jauh di depannya.
Tetapi tetiba mulutnya ditekup Dari belakang dan dia terasa seperti badannya diawang²an.
Tangannya terkapai² ingin memanggil Luke tetapi jejaka itu lansung tak menoleh. Akhirnya dia rebah tidak sedarkan diri.
∆∆∆∆∆∆∆∆
"Kau kenapa senyap ja?" Soal Luke.
Hairan juga apabila si Stella yang biasanya bagai mulut murai tetiba membisu. Pantas dia menoleh ke belakang.
Eh? Mana Stella ni? Luke mula mencari kelibat Stella di seluruh taman tapi masih tak menjumpai si gadis itu. Tengah dia mencari gadis itu tetiba dia terpijak sesuatu. Pantas dia mengalihkan kaki dan membelek objek tersebut. Sekarang dia dah faham!
Objek itu digenggam erat oleh Luke. Nampaknya dia kena jejakkan kaki ke 'tempat' tu lagi.
Pantas dia mengorak langkah ke suatu tempat.∆∆∆∆∆∆∆∆
Perlahan² Stella membuka matanya. Kepalanya terasa pening dan berdenyut². Dia rasa dia seperti berada di atas lantai yang sejuk.
Suasana yang terpempang di depan matanya sekarang adalah seorang wanita yang agak berumur berada di atas singgahsana Yang tinggi di sana.
Walaupun kelihatan agak berusia tetapi masih kekal kejelitaannya. Tiara kecil yang terselit di rambutnya menyerlahkan lagi kejelitaanya.
"Kamu dah sedar?" Soal wanita itu. Perlahan² dia melangkah mendekati Stella yang sedang terbaring di atas lantai.
"Saya kat mana? "Soal Stella sambil memandamg sekelilingnya. Terdapat beberapa orang pengawal yang memegang tombak di sekeliling ruang itu.
"Kamu ada di istana beta. Istana Ariendell Kingdom." Wanita itu melutut dan ingin mengusap kepala aku tetapi ditegah oleh seseorang.
Bangg!!
Tetiba pintu ruangan itu dihempas kuat! Pengawal² di situ telah mengacukan tombak ke arah gerangan itu.
"Luke." Itu sahaja yang terkeluar Dari mulut Stella.
"Anakanda datang juga ya?" Wanita itu terus berdiri daripada terus melutut.
Apa? Anakanda? Kenapa wanita itu panggil Luke anakanda? Dan kenapa aku ada di istana?
"Lepaskan dia bonda." Ujar Luke dengan wajah yang serius. Bonda?
"Tidak selagi anakanda tak setuju untuk dilantik menjadi putera mahkota Ariendell." Wanita itu kembali ke singgahsananya.
"Bonda dah sedia maklum yang anakanda tak mahu jadi putera mahkota!" Luke mula mninggikan suaranya. Tetapi wanita itu masih kelihatan tenang.
"Jika begitu tidak mengapa. Pengawal! Bawa gadis ni ke penjara bawah tanah!" Arah si wanita itu.
Stella dan Luke terpempan. Kenapa aku pula yang dijadikan tebusan?! Apa salah aku?! Detus hati Stella.
"Apa ni bonda? Stella tak ada kaitan dengan semua ni!" Bantah Luke habis²an.
"Yes She is. Kalau bonda tak suruh pengawal culik dia, Anakanda tak akan datang ke sini. It's just a simple matter Prince Luke. Agree it and I will let her go!" Ujar bonda Luke dengan Nada yang lembut tetapi tegas.
"T--tapi... Macam mana dengan academy? Tak kanlah Luke nk berhenti academy!"
"Bonda tak suruh kamu berhenti Dari academy pun anakanda. Kamu cuma bakal dilantik menjadi putera mahkota. Not a King. So? What your decision?" Bonda Luke menanti jawapan Dari puteranya itu.
"You know I hate protocol mom."
"Yes I am. But it your destiny. You have been born to be a prince. And A prince will be a king. That the destiny. You can't run from your destiny son."
Keluhan dilepaskan oleh Luke apabila bondanya itu tidak Lansung menyerah kalah. Stella pula hanya diam membisu mendengar perbualan dua beranak itu.
"Fine! Tapi lepaskan Stella!"
"Bonda tak cakap yang bonda akan lepaskan dia sekarang." Kata² Permaisuri Herya membuatkan Luke dan Stella terpaku.
"Jangan risau. Bonda tak akan apa²kan dia. Bonda cuma jadikan dia sebagai tahanan bonda sehingga kamu ditabalkan sebagai putera mahkota." Kata permaisuri Herya sambil mendekati Stella yang masih terpaku.
"Jangan risau. Bonda bukannya nk layan dia macam banduan. After all, she's too pretty to be a prisoner." Tali yang digunakan untuk mengikat tangan Stella di potong dengan kuasa api Permaisuri Jerya.
"Maaf ya sebab libatkan kamu." Stella menggeleng laju.
"T--tidak mngapa tuanku." Jawab Stella tergagap².
Senyuman Manis dihadiahkan kepada Stella.
"Lagipun. Rasanya bonda dah berkenan dengan Stella ni." Ujar Queen Herya sambil tersenyum dengan penuh makna.
Kata² permaisuri membuatkan wajah Luke dan Stella masing² membahang. Ditambahkan pula dengan senyuman sukar ditafsir yang dilontarkan daripada permaisuri.
Bersambung...
Hi! Its me, Arine! Satu lagi chapter untuk para readers. Amacam? Okey?
Kepada readers yang berbangsa cina, Happy Chinese New Year!
Hahaha esok kutip ang pau banyak² jangan lupa bagi kat author sikit eh?😉
See ya!!😘💞
YOU ARE READING
Reaching The Sky: Two Worlds
Fantasía| where's the promise will be fulfilled| Stella Zirgan seorang gadis yatim piatu yang kesunyian termasuk ke alam fantasi yang tak pernah diketahuinya. Di alam fantasi itu dia melakukan untuk mencantumkan semula alam manusia dan alam fantasi itu. "St...