"Memandangkan Cikgu Noriza sedang cuti bersalin, akan ada seorang guru ganti yang akan mengambil alih kelas Sejarah Cikgu Noriza. Cikgu Fikri, dipersilakan masuk." usai sahaja Cikgu Siti habis bercakap, seorang lelaki yang tinggi lampai, muka tampan ala2 pelakon Korea memasuki kelas 5 Amanah.
"Weh handsome sia! Cikgu ke ni?" "Omaigod boleh viral ni cikgu sejarah paling hot sepanjang abad! " Kedengaran suara budak perempuan kelas itu sedang memuji cikgu baharu mereka itu seakan-akan telah jatuh hati kepadanya. "Ok yer cikgu, saya pergi dulu. Cikgu kenal2 la dengan diorang ni. Kalau cikgu nak tahu, diorang ni kelas paling nauzubillah. Goodluck cikgu ! " Setelah menghabiskan ayatnya, Cikgu Siti pun keluar dari kelas itu sambil tersipu-sipu gelak 😂.
Satu kelas menjadi diam tiba2. Cikgu Fikri dan murid2 saling berpandangan. "Cikgu taknak intro2 kee? Jangan malu2 cikgu ~~" Irfan, yang memang dikenali sebagai pengacau sejati sekolah mula bersuara.
"Oh ha sorry eh semua. Nama saya Ahmad Fikri Bin Ahmad Firdaus. Saya berasal dari Kedah. Saya akan menggantikan Cikgu Noriza, cikgu sejarah kamu tu untuk seketika. Korang boleh panggil saya Cikgu Fikri. Cukup tak intro tu?" Senyum cikgu Fikri setelah selesai mengenalkan dirinya. "Cikguu asal muka cikgu macam pelakon Korea eh" "Cikgu ada Instagram tak" "Cikgu umur berapa!!!" "Cikgu single lagi ke!!" Tak henti2 soalan yang ditanyakan oleh "fans" Di dalam kelas itu.
"Chill la hampa. Haha ok muka saya tu rezeki tuhan alhamdulillah. Takde Instagram sbb apa2 je. Saya beza 5 tahun je dari korang. Yer saya single lagi and not available." Sambil berkenyit mata cikgu Fikri selesai bercakap 😉. "Wuuuu" satu kelas berbunyi.Fikri POV
"Macam2 la depa ni. Mampuih aq laguni. Huhu" bisik ku dalam hati. Aku pun senyum je la sambil tu usha2 sikit kelas ni,tengok sikit muka2 nak spm ni,teringat diri sendiri dulu,noobnya 😂.Mataku tertumpu pada seorang budak perempuan ni. Amboi, sedapnya kau tido eh? Masak la kau budakk.
End pov
"Siapa nama budak yang tengah mimpi indah tu?" Tanya Fikri kepada murid2nya. "Oh dia tu. Nama dia Zara Alkashah Binti Fuad cikgu!" Sebut Qis, murid yang berada di meja hadapan sekali. "Saya tanya nama je, yang kamu bagi nama macam nak akad nikah tu kenapa?" Satu kelas terhibur dengan jenaka spontan itu.
"Zara! Ooohh Zara! " Sahut Fikri. Tiba2 Zara berdiri lalu berkata " Ye Mak. Zara dah bangun ni!!!" Apa lagi, sakanlah satu kelas tu gelakkan dia. Fikri tersenyum. "Saya nampak macam mak kamu ke?" Tanya Fikri. Serious. "Eh tak Cikgu. Cikgu lelaki tak sesuai jadi Mak saya hehehe" Zara mencuba untuk mencuit hati Fikri agar tidak didenda. "Alahai ingat lawak ke tu? Lepas sekolah kamu datang meja saya. No excuses. Be punctual. " "OMG. Mampus la akuuu" keluh Zara di dalam hati. "Baik cikgu."
"Kringggg" loceng menandakan telah habisnya waktu persekolahan. Zara berjalan ke bilik guru dengan perasaan yang takut. "Entah apala pulak yang kena kalini. Nanti mulalah nama aku naik lagi kat mulut cikgu2..hmm" sambil membebel,secara tak sedar Cikgu Fikri sedang berdiri di hadapannya.
Gedebukk!!"Adui perut akuu. Batu mana langgar ni Masha Allah. Eh kamu ni!" Marah Fikri sambil menggosok perutnya. "Sorry cikgu Tak perasan. Mana tempat yang sakit tu,sini eh?" Sambil merayu, tangan Zara tersentuh tangan Fikri yang kebetulan sedang menggosok perutnya yang sakit itu. Mereka bertentang mata.
Fikri POV
Masha Allah..lawa gak budak ni...eh astafirullah apa hang buat ni Fikri!!End POV
"Eh astafirullah." Cepat2 Fikri beralihkan tangan Dan memandang ke arah lain. "Maaf cikgu."ujar Zara. Keadaan menjadi kekok buat beberapa minit. "Kamu ni kepala batu eh? Boleh pecah perut saya tadi. Ish2. Dah jom masuk." Kata Fikri lalu memasuki ruang bilik guru itu. Zara mengikuti dari belakang.
"Haa! Sebagai denda ataupun sebagai langkah nak bagi kamu buat amal jariah, kamu kena tolong saya stapler kan kertas2 ni. Anda setuju wahai kepala batu Zara? Hahaha" ejek Fikri. "Cikgu ni laa!! Ye la saya tolong dengan hati yang paling ikhlas." Balas Zara sambil menjeling cikgunya itu. "Amboi jeling. Tajam kalah pisau."perli Fikri lagi. Zara hanya mengendahkan cikgunya itu lalu segera membuat "denda ikhlas" so dia boleh balik cepat.
Setelah setengah jam, denda itu pun selesai. "Yess dah siap!!" Ujar Zara sambil menguap. "Menguap tutup mulut la kepala batu oii. Kang lalat masuk free je takyah dinner." Ketawa Fikri. "Ha dah jom bilik guru nak kunci dah ni. Kamu balik macam mana?" Tanya Fikri. "Jalan kaki la cikgu. Mak ayah busy kalah perdana menteri."balas Zara. "Eh tak baik la cakap macamtu. Dah jom cikgu hantar."kata Fikri lalu berjalan keluar bersama Zara.
"Apa ni cikgu!! Ingatkan hantar dengan kereta?!" Zara bersuara. "Love our environment. Saya naik basikal je. Bukan apa, banyak manfaat. Ni kamu nak naik ke tak ni? Kalau tak saya suruh pakguard hantarkan, nak?" Balas Fikri. "Ye la cikgu. Saya naik. " Ujar Zara lalu duduk di bahagian belakang basikal itu.
Dalam perjalanan.
"Cikgu haa situ rumah saya." Kata Zara sambil menunjuk ke arah sebuah rumah dua tingkat. Fikri pun mengayuh ke rumah tersebut. Setelah sampai, mereka berdua turun dari basikal itu. "Eh, kenapa cikgu turun? "Tanya Zara. Pelik. Fikri tersenyum. Dia pun menuntun basikalnya ke rumah Yang betul2 berhadapan dengan rumah Zara."Cikgu jiran saya? !!!!"
YOU ARE READING
Righteous Love
RomanceApabila cinta yang diterima selama ini telah dicurangi..dapatkah keadaan diperbetul semula? Kisah tentang Fikri dan Zara , dari hubungan sebagai guru dan murid sehingga ke suami isteri. Zara yang berumur 17 telah jatuh hati kepada Cikgu Fikri, seora...