Neal tekun menatap komputernya.
Langsung tidak memandang pada Kenny yang baru masuk. Baru balik dari pertemuannya dengan Alisya.
" Dari kau main-main dengan budak perempuan tu, better kau siapkan kerja kita ni."
" Oh, jadi kau tau lah aku pergi jumpa Alisya?"
Neal tidak menjawab Kenny.
" Anyway, nie bukan kerja aku. Kau yang beriya-iya nak siapkan projek nie!" balas Kenny kasar. Baru sahaja dia ingin masuk ke biliknya, namanya dipanggil Neal.
"Kenny! Sorry., Sorry i punched you. " kata Neal tiba-tiba.
Sunyi.
Yang kedengaran hanya bunyi unggas-unggas malam.
" I'm sorry. It was my fault! Tak tahu apa yang buatkan aku naik angin hari tu. Esok, aku akan sewa kereta di pekan then we back to KL A.S.A.P" jelas Neal.
Di matanya jelas seribu rasa bersalah tentang hal itu.
Kenny senyum.
Inilah peribadi Neal, selalu menjaga hati sahabatnya walaupun bukan isu besar pun.
" Aku pun minta maaf. I deserve the punch anyway. " giliran Kenny pula meminta maaf.
Dia mendekati Neal.
" Huh?"
" Yerlah. Kan kat majlis hari tu aku debik kau dulu? So 0-0 ler.."
Mereka berbalas senyum. Semua rasa kekok seakan hilang.
"Lagipun aku rasa better kita duduk sini lagi ... 2-3 hari." cadang Kenny.
Neal merenung Kenny yang tiba-tiba pula hendak duduk di kampung ini lama-lama. Pelik! Apa yang membuat dia berubah fikiran? Sepatutnya Kenny gembira bila dia berniat untuk balik ke KL, yerlahkan KL is everything for him.
"Walaupun aku masih bengang sebab kau tetiba berhenti kerja tanpa beritahu aku. tapi tu dulu.. Sekarang, aku TAK NAK tahu apa sebab kau berhenti kerja atau apa sebab kau tetiba naik angin dengan kata-kata aku.. atau apa konflik antara kau dan Alisya. Tapi aku just nak cakap.. " jelas Kenny panjang lebar.
Kenny menepuk lembut bahu Neal.
" You look alive here.. " luah Kenny.
"Huh?"
" Kau ada kehidupan kat sini Neal. Ia berbeza dan banyak mengubah kau. Dan aku rasa Neal sekarang ni lebih baik dari dulu. Just think about it, kau sendiri akan sedar tentang itu."
Kenny terus masuk ke biliknya, meninggalkan Neal yang terpinga-pinga tidak mengerti apa yang dimaksudkannya.
+ya, Neal nampak lebih 'hidup' di sini.. Bukan lagi patung yang hanya mengembirakan orang lain dengan kepura-puraan..Senyuman palsu, kata-kata palsu yang dilakukannya hanya untuk orang lain.. Neal lebih berperasaan di sini... Dia marah, dia benci, dia kasar,- hakikinya semua orang tidak sempurna..kerana ketidaksempurnaan ini yang membezakan antara manusia dan patung.
Perbualan terakhirnya dengan Alisya tadi terngiang-ngiang di mindanya.
.
.
.
.
"Alisya, kenapa mesti Neal? Kenapa perlu Neal di sisi awak , untuk dapatkan ingatan awak yang hilang itu? "
"Hmm... Awak tau tak perasaan nya bila orang bercakap pasal diri kita.-seolah-olah mereka kenal kita.Contohnya, personaliti kita, hobi kita, mana tempat yang kita selalu pergi , apa perangai buruk kita. Semuanya lengkap tentang diri kita. Tetapi, walau selengkap mana pun mereka ceritakan, perasaan ini kosong. " jawab Alisya.
"Tapi dengan Neal, walaupun cuma seketika, walaupun dia tak cakap apa-apa, saya ... saya rasa, penuh di sini." kata Alisya lagi sambil memegang dadanya.
"Bersama dengan Neal, walaupun sekejap,dia seolah-olah membawa perasaan saya kembali ke memori yang hilang itu. Bila di sisinya, segalanya, semuanya ,seakan saya kenal dan tahu. Tempat itu, kata-kata itu,semuanya macam pernah saya dengar dan.. Ia membenarkan saya rasa tidak lagi keseorangan."
"Ia buatkan saya terfikir yang walaupun saya tidak mempunyai kehidupan dan memori tapi saya rasa 'hidup' dalam memori Neal... "
.
.
.
.
.
" Alisya, bukan kau sajer yang 'hidup'.. Neal pun sama. Cuma dia tidak menyedarinya. "
YOU ARE READING
Berikan ku jawapan (edited and completed)
DragosteApa itu cinta?.. Sejauh mana kita sanggup lakukan untuk sebuah kisah bernama cinta?Bagaimana cinta mengorak sebuah kehidupan? Neal menjalani kehidupannya dengan sempurna, kerjayanya, kawan-kawannya dan kekasihnya. Namun, di sebalik semua itu... ter...