"Aku terima nikahnya Siti Nordiana binti Ahmd dengan mas khwin sebanyak rm300 tunai". Lafaz Imran Ismail bin Dato Hisham.
"Alhamdulillah, aku telah bergelar isteri kepadanya ya allah. Aku berharap agar hubungan ini akan berkeklan hingga ke jannah. Amin. " ucap Siti Nordiana atau lebih mudah dikenali sebagai "nor".
"Apa yang awak buat kat sini sorg2?.". Hish buat terkejut aku je mamat ni. Bagi la salam ke apa ke. Ni tk main terjah jek. Rungut nor dalam hatinya.
"Oit, dengar tak saya panggil ni. Dah sampai neraka ke syurga?". Sindir Imran.
"Apa yang awak nak sebenarnya ni hah. Saya penat tau tak. Saya cuma tenangkan fiikiran saya jek".
Balas nor kepada suaminya itu."Mmm awak saya ada hal nak cakap kat awak ni. Saya nak awak sedia kan telinga awak tu untuk dengar ape yang saya nak cakapkan ni".
Nor yang mendengar ucapan suaminya hanya sekadar menganggukkan kepalanya sahaja."Ok camni. Kita baru jek kenal each other. Saya tak tahu diri awak lagi dan awak jugak tak tahu diri saya. Saya nak masa yang panjang dan ketenangan sepanjang perkahwinan kita ni. Saya akan cuba sedaya upaya saya untuk mencintai awak dan menyayangi diri awak. Semua tu perlukan masa yang banyak untuk saya. Saya nak cakap sejak lafaz akad tadi saya dah mula cuba untuk sayang kan awak dan saya bersedia untuk jadi imam awak sampai akhir hayat saya. Insyaallah. Saya nak awak bagi saya masa untuk itu. Saya juga tahu awak jugk perlu masa sama dengan saya kan?. Jadi saya buat keputusan untuk mengenali awak lebih mendalam lagi. Saya nak awak ceritakan semua pasal diri awak dekat saya. Dan saya tk nak ada satu rahsia pun yang awak tak luahkan dekat saya". Jujur Imran. Dia memang sudah bertekad untuk mencintai isterinya itu.
"Mmmmm insyaallah saya juga akan cuba untuk sayangkan awak. Tapi saya nak bagitahu saya sukar untuk jatuh cinta lagi setelah apa yang telah berlaku pada saya. Tapi rahsia tu saya tak sedia lagi nak luahkan dekat awak". Luah nor dengan nada yang sedih. Imran yang mendengar luahan isterinya terus menggenggam erat tangan isterinya lalu memeluk tubuh isterinya dengan erat sebagai saluran untuk memberikan ketenangan kepada nor.
"Tk pe sayang. Abang faham. Ambil la berapa lama masa yang sayang nak untuk luahkan semuanya dekat abang. Kalau sayang dah sedia nnti bagitahu la abg ye. Tak pe kita slow2 dulu. Lagipun abg nak jugak kenal isteri abg ni di luaran dan dalaman sayang. Di luaran abg nk kenal macam mana perwatakan sayang dan di dalaman abg nk kenal hati budi sayang ni n sifat dalam diri sayang". Nor yang mendengar suaminya bertukar kepada panggilan abg dan sayang itu terus melepaskan pelukan suaminya itu dan terus memandang kepada suaminya.
"Kenapa awak guna panggilan abg ngn sayang?. Kita kan baru je nak kenal hati masing2". Kata nor kepada suaminya. Imran yang mendengar hanya tersenyum.
"Memangla kita baru nak kenal hati masing2. Tapi panggilan ini salah satu daripada proses kenal hati masing2 la. Lagipun abg kan umurnya lebih tua daripada sayang. Lagipun tak kan sayang nak panggil awak saya dengan abg".
"Ooooookkkk. Saya faham. Emmmm awakkk.....eh mmmm abang kalau nor nak tanya satu benda kat abg bole tak? ".
"Sayang nak tanya ape? ".
"Sebelum ni abg dah pernah jatuh cinta ke?. Kata nor serius. Dia cuma mahu tahu sahaja diri suaminya itu. Dia menganggap sebagai salah satu cara untuk mengenali suaminya. Biasala kalau org yang kena kahwin paksa ni. Tetapi mereka tidak lah menganggap ini sebuah perlahwinan paksa malah mereka anggap ini sebagai tanda balas jasa org tua mereka yg telah melahirkn mereka.
"Sejujurnyalah abg tk pernah jatuh cinta pun sebelumni. Sayang jgn ckp abg ni gay pulk eh. Abg ni gentleman ok. Ye la cmna abg nk jatuh cinta sbb prinsip abg adalah nak study and kerja bersungguh-sungguh. Abg memang tk nk pun bercinta time wktu tu. Cuma kalau Allah dah tentukan hati abg untuk jatuh cinta barulah abg akan jatuh cinta dengan seseorang". Jujur Imran.
YOU ARE READING
PENGAKHIRAN YANG SEBENAR
Short StorySemuanya terjadi dengan sebuah perkahwinan. Siti nordiana dan Imran dikehendaki untuk bernikah tanpa mengenali hati budi masing2. Mereka bersetuju dengan perkahwinan aturan keluarga kerana sebagai tanda membals jasa baik ibu bapa mereka yang telah m...