'Studeren' in de bieb

244 1 0
                                    

'Studeren' in de bieb

Mijn ouders zijn de laatste tijd blij met mij. Ik heb ze namelijk verteld hoeveel ik studeer in de universiteitsbieb, hoe vaak ik keihard blok om dit jaar alle tentamens wél te halen.

Elke dag ga ik naar de bieb met mijn boeken onder de arm. Ik heb er zelfs een eigen kluisje. Elke dag zoek ik een mooi plekje tussen de boeken. Toen ik het vertelde, sprong mijn vader nog net geen gat in het plafond, maar het scheelde niet veel. Hij moest eens weten...

Ja, initieel kwam het plan om in de bieb te gaan zitten voort uit het feit dat ik dacht dat het een omgeving was waar je rustig kon studeren. Ja, ik dacht dat ik daardoor met gemak al mijn tentamens zou halen. Gewoon een paar uurtjes in de bieb de sheets van de gemiste colleges doorkijken en klaar ben ik. Tenminste, dat dacht ik….

De bieb blijkt echter zoveel meer te bieden te hebben, en dan heb ik het niet over boeken, verdieping of competentieontwikkeling.

Ten eerste blijken al die boeken een echte vrouwen magneet. Het lijkt soms wel of het voor mooie vrouwen verplicht is om dagelijks in de bieb te zitten en aangestaard te worden door niet studerende, mannelijke medestudenten.

Daarnaast kun je er koffie drinken met Jan en alleman. Het feit dat zij het in de boeken duiken ook erg saai vinden, schept toch een band. Initieel is de koffie drink frequentie nog één keer per uur, maar al gauw wordt het vaker, en vaker. Net zolang totdat je meer koffie of zelfs bier aan het drinken bent dan daadwerkelijk studeren. Tja, hadden ze bij de bieb maar niet een mooi terras in de zon moeten maken.

Toch hoeven mijn ouders niet te vrezen, want ook van de gesprekken met mijn nieuwe vrienden steek ik wat op. Zo weet ik nu precies in welk gedeelte van de bieb de knapste studentes zitten. Zo maar eens vragen of één van die dames mij misschien thuis bijles wil geven, want hier in de bieb wordt het zo met de tentamens natuurlijk nooit wat…

Op de kroeg.. - De columns die de krant wel haaldenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu