20 leiderschap Eerlijk leiderschap Spijtig om te zien dat we in een tijdperk leven waarin sommige leiders 'spierballentaal' gebruiken. Verzoening is ver te zoeken, juist wanneer we het nodig hebben. Bommen, kernwapens, verkiezingen die niet volgens de regels gaan... Wat vind ik eigenlijk belangrijk aan leiderschap? 1.Luister naar je volk. Ga de dialoog aan. Wat willen de mensen en waarom willen ze dat? Kijk naar een tussenweg als de wensen niet overeenkomen. 2.Breng mensen bij elkaar. Ook mensen die normaal gesproken niet bij elkaar komen: vorm een brug. 3.Blijf dichtbij jezelf, toon empathie, maar stap ook uit je comfortzone. Help de mensen die je hulp nodig hebben. Mensen die het niet goed hebben bijvoorbeeld. 4.Wees proactief. Een ander hoeft het niet te zeggen. 5.Todays readers, tomorrows leaders...Lees veel, ken de klassiekers. Monotheïstische boeken, boeken van grote denkers (uit verschillende windstreken), maar ook wereldliteratuur. Je kunt er veel van leren! Dat maakt je wereldwijs en geeft je kennis van mensen. 6.Practise what you preach! Wat je zegt ben jezelf, geldt voor jezelf. Verwacht geen dingen van anderen terwijl je je afspraak zelf niet nakomt. 7.Je boodschap moet tijdloos zijn. Wat nu actueel is moet over 20 jaar nog aanvaardbaar zijn. Denk daarbij aan dingen die altijd belangrijk zijn: respect, vrede, vriendschap e.d. 8.Zorg ervoor dat je je mensen goed kent. Breng tijd met ze door. 9.Wees probleemoplossend. Wees bereid te helpen, niet per se formeel blijven. 10.Let op de toon. De vorm waarop je dingen zegt, is belangrijk. Daarmee kun je mensen overtuigen of afschrikken. 11.Wees zeker van je zaak en straal dit uit.