TRAIN OF PROMISE

2.9K 348 20
                                    

Stesen kereta api di Bandar Tokyo terasa sesak dengan orang ramai. Aku berdiri di ruang menunggu sambil memerhati sekeliling, kemudian pandanganku beralih ke jam tangan. Baru pukul 8 malam. Senyuman kelat terukir di bibir. Mujur aku sudah bersiap sedia petang tadi.

Tepat jam 8.15 malam, kereta api meluncur ke stesen. Ia terhenti betul-betul di ruang menunggu. Tanpa melengahkan masa, aku menggalas beg. Dalam kesesakkan tersebut, aku berjaya menemukan tempat duduk. It is my lucky day, I guess?

Kereta api kembali bergerak. Aku melepaskan helaan nafas panjang. Penat betul rasanya. Sudah lama aku tidak balik ke Fukuoka. Kerja yang bertimbun membuatkan aku tiada masa untuk melawat Hana. Mujur kali ini aku dapat meloloskan diri dari kesibukan kota.

Hana Akinawa.

Aku tersenyum sendiri mengenangkan dia. Hana merupakan kawan baikku sejak aku kecil. Kami mula berkenalan dari sekolah rendah. Hana bukan gadis sebarangan. Dia gadis paling cantik dan comel bagi aku. Pada pandangan aku, dia sempurna.

Segalanya tentang dia. Sempurna.

Beg galas berjenama Camel diletakkan ke atas riba. Kereta api bergegar kecil dikala aku menyeluk tangan ke dalam beg tersebut. Sebuah buku nota berwarna biru muda, aku gapai perlahan. Cermin mata dikemaskan dengan hujung jari.

Helaian nota tersebut, aku selak. Tertera gambar Hana dan aku di muka depan. Ketika itu kami baru berusia sepuluh tahun. Gambar dia yang sedang tersengih sambil menunjukkan isyarat 'peace' membuatkan aku tersenyum sendiri.

How can I ever forget?

Dua puluh tahun lalu

Seorang gadis sunti berjalan sambil memegang daun lalang di tangan. Riak wajahnya sugul bagaikan ibu kehilangan anak. Aku hanya memerhati dia sambil menongkat dagu di tangga berbatu. Dengan perasaan pelik, aku melambaikan tangan kepadanya. Hana mendongak.

"Hana! Mari la sini!"

Aku memanggil sambil melambaikan tangan, laju. Hana mengesat airmata, kemudian berlari anak kepadaku.

"Shin, apa kau buat di sini?"

Dia menyoal dengan suara serak. Aku mengerut dahi membalas pandangan matanya. Gadis sunti melabuhkan punggung di sebelah aku. Daun lalang dicampak ke depan.

"Kenapa ni Hana?"

"Ibu tak nak bawa aku jalan-jalan, dia tinggalkan aku..."

"Oh, dia pergi ke mana?"

"Dia pergi Tokyo..."

"Dengan siapa? Boyfriend dia?"

Hana mengangguk lemah. Airmatanya kembali menitis ke pipi. Sedunya mulai kedengaran perlahan. Aku menarik nafas berat. Tanganku mengusap kepalanya, lembut.

"Ibu aku, dia tak sayangkan aku Shin..."

"Janganlah cakap macam tu..."

"Kalau betul dia sayangkan aku, dia takkan tinggalkan aku macam ni..."

"Hurmm, siapa ada di rumah kau?"

Hana menggeleng kepala. Esakan tangisnya kian deras. Aku menggaru pipi melihat dia menangis sambil menggosok mata. Hidungnya melelehkan hingus likat.

"Kau bermalam lah di rumah aku hari ni, Hana. Ibu aku pasti suka bila kau datang. Sudahlah, janganlah menangis lagi..."

Aku memujuk berserta senyuman. Hingusnya, aku kesat dengan tapak tangan. Tangisan Hana terhenti. Mata coklatnya tertacap kepadaku.

TRAIN OF PROMISE™Where stories live. Discover now