Dorm

5 2 0
                                    

Based on the true story from my friend 👌

" hahahaha, dah lah weh. dah lewat ni.. kau nk tidur dorm aku ke ? atau kau nak balik dorm kau? dah nak dekat pukul 12.30 ni " kataku kepada rakanku, Dyana.

" em, kejap aku nk fikir " balas Dyana, sambil matanya melilau memerhati seluruh ruang dorm aku yg dah kegelapan sebab kami semua memang diwajibkan memadamkan lampu dorm tepat jam 11.45 malam sesudahnya Al-mulk dibacakan.

Semua ahli dorm aku pun sudah tenggelam didalam mimpi masing² .. yang tinggal hanyalah aku dan Dyana yang terlalu ralit berbual sehingga lewat malam dan tidak sedar malam sudah larut.

Tiba² Dyana bersuara setelah 5minit dia berfikir samaada nak tidur di dorm aku mahupun dorm dia,

" aku tido dorm aku laa weh, takpe ahh. aku balik dorm aku dulu ye. byee Nurul.. jumpa esok tau, Assalamuaikum goodnight " kata Dyana, sambil berjalan menuju ke pintu dormku. aku hanya melambai tangan kepadanya sambil menarik selimut ku.

Seusai kepergiannya, aku merasa sesuatu yang tidak kena. namun aku hanya berlagak biasa, dan tanpa mngambil masa yang lama. aku terlena dan berlayar dalam mimpi ku.

Keesokannya,

" wehh, Nurul.. aku ada nak bgitau something ni.. tpi kejap lagi ye.. nanti recess " kata Dyana dengan nada yang prlahan dan cemas.

Aku aneh, " haa, yelahh .. oky oky, kau ni dah kenapa weh cakap macam semut je " aku cuba bergurau untuk menghilangkan suasana yang suram yang diakibatkan oleh Dyana.. dah kami berdua je kat lorong kat sekolahh ni..

" ahh? ehh tak... takde apa lah.. hehehe, dah la..jomlah kita ke kelas, nanti jumpa ckgu pulak " Dyana berkata dalam nada suara yang kalut smbil menarik tangan aku menaiki tangga ke kelas.

Semasa rehat..

" haa, apa yang kau nak cakap tdi? " tanyaku tanpa berlengah lagi kepada Dyana.

" emm Nurul, sebenarnyakan.. semalamkann, em.. emm " kata Dyana sambil tersekat sekat.

" alah kau ni dah kenapa ! cakap je laa weh. haduui " kataku dengan yang sedikit tinggi mnyebabkan Dyana terkejut.

"heish kau ni, terkejut akuu! , tak semalam aku trnampak sesuatu dalam dorm kau " kata Dyana dalam nada yang bgiku agak gementar, mungkin dia takut untuk memberitahu hal yang sebenar kepadaku.

Aku yang mndengar apa yang telah diperkatakan oleh Dyana agak terkejut, namun aku berlagak tenang kerana aku juga dpt merasakan sesuatu tetapi aku menidakkan saja.

" ohh yeke ? kau nmpk apa? crita la wehh " aku bersungguh nak tahu apa yang dia nampak, sebab aku tak prnah nmpak apa² dalam dorm aku sndiri.

Aku mendengar Dyana bercerita dengan khusyuk sekali dan sesekali aku menyampuk juga untuk menyampaikan apa yang aku rasa.

Seusai sahaja Dyana bercerita, waktu rehat kami telah habis dan kami bersama-sama naik ke kelas untuk pelajaran yang seterusnya.

Namun, cerita Dyana itu masih lagi mnghantui diriku.. yelahh, dah dorm aku sndiri kot. mcm mna tak seriauuu doo 😂

Berdasarkan apa yg diceritakan  Dyana kepadaku, katanya;

" betul wehh, aku trnmpak bnda tu depan loker kosong dalam dorm kau.. betul² berdiri depan loker tu.. aku nampak weh.. walaupun aku rabun sikit. Tpi serius aku nampak bnda tu " terang Dyana bersungguh untuk menyakinkan aku.

" ohh yeke? mcm mna rupa ' dia ' tu ? seram ke ? " nmpaknyaa aku pulak yang bersungguh nak tahu.

" aku tak nampak sngt mcm mna rupa dia, tpi yang aku nmpak benda tu pakai baju putih, rambut panjang and tercegat je depan loker tu.. sebab tu la aku nak tidur dorm aku. aku nak tidur dorm kau sebenarnya semalam.. tpi bila aku nmpak benda tu, aku dah naik seram, jadi aku blah la. aku nak bgitahu kau semalam lagi sebenarnya.. Tpi aku nampak kau macam dah mengantuk . jadi aku biarkan je lah " terang Dyana.

' ohh patut lah aku rasa lain macam semalam. benda tu ada rupanya ' bisikku kepada diriku sendiri..

" ohh, takpe lah weh. biarlah bnda tu.. asalkan kita tak ganggu dia, dia tak ganggu la kita, " kataku kepada Dyana dalam masa yang sama untuk mententeramkan debaran hatiku sendiri.

End flashback...

*so guys, thats all. satu je miss nak ingatkan. jangan terlalu celupar mulut tu.. sebab benda tu ada dimana² je and ' dia ' pon makhluk Allah jgk. Sesungguhnya ni betul² kisah benar yee kawan² 😂👌 and sesiapa rasa nak share ngan miss kisah² seram korang. jangan malu² dm miss ye *wink wink 😘💕

Hantu mana²Where stories live. Discover now