Kapitel 9

298 10 2
                                    

Hahaha ett av mina favortikapitel...

Kapitel 9

Det är tidigt på morgonen första dagen på jullovet. Det är så tidigt att alla djuren på savannen fortfarande sover. Bara lejoninnan smyger runt i korridorerna. Lejoninnan är listig. Lejoninnan har en plan.
Hon smyger på tysta, mjuka tassar. Hon är på jakt! Bytesdjuret ska inte komma undan denna gång! Den här gången tar hon det.
Hon fortsätter genom vindlande korridorer och trappor. Förbi tavlor, rustningar och bonader.
Hjärtat slår hårt i jaktens spänning. Hennes kropp är smidig och stark, redo för attack! Redo att slå klorna i bytet, sätta tänderna i det, slita det i stycken! Känna blodets hetta i munnen...
Hon kommer fram till bytets bo. Snart kommer bytet dyka upp, det måste ta sig till vattenhålet, hungrigt och törstigt efter den långa natten...
Lejoninnan sätter sig ner och väntar. En jägares tålamod är oändligt. Ett rovdjur kan vänta på sitt offer i flera timmar.
Hjärtat dunkar i bröstet. Klockan tickar. Tiden går. Hon väntar spänt.
Plötsligt hör lejoninnan, med sin skarpa hörsel, ett ljud, inifrån boet. Pulsen ökar. Adrenalinet rusar genom kroppen. Spänningen stiger.
Dörren öppnas och bytet uppenbarar sig.
Lejoninnan är redan på fötterna igen, nu gäller det!
"Miss Dunhill! Vad gör du här?" Frågar Lupin överraskat.
Ellinore hinner inte svara. Plötsligt susar Peeves över dem och häller en hel hink med snöblandat isvatten över Lupin. Han kacklar som en galning.
"God jul på er, små tomtenissar!" tjuter han glatt.
Ellinore stirrar i chock.
"PEEVES!!!" vrålar Lupin. Men Peeves bara skrockar muntert. Han tar fram något ur fickan och håller det över dem.
Båda skyddar automatiskt huvudet med händerna, men det är bara en mistel.
Ellinore och Lupin stirrar på misteln och sedan på varandra.
"Kom igen nu då! Vet ni inte vad en mistel innebär??? De som står under en mistel måste kyssa varandra! KYSS VARANDRA!!!" skrattar Peeves.
Lupin möter Ellinores blick. Ellinores hjärta hoppar över ett slag. Luften vibrerar mellan dem. Så vänder Lupin tvärt bort blicken från henne och sliter fram sin trollstav.
"PEEVES DIN ODUGLING! FÖRSVINN HÄRIFRÅN INNAN JAG GÖR SLARVSYLTA AV DIG!!!" vrålar han och gnistor sprutar ur trollstavens spets. Peeves skriker och flyger iväg. Man kan höra hans kacklande skratt när han försvinner bort genom korridoren.
Ellinore är helt mållös. Lupin står med knutna nävar bortvänd från henne. Det droppar om honom och det är en stor pöl vid hans fötter.
"Professorn..." säger Ellinore försiktigt. Lupin vänder sig till slut mot henne men han möter inte hennes blick.
"Gå. Försvinn härifrån, miss Dunhill." Säger han tyst, öppnar dörren till sin kammare igen, går in och smäller igen dörren efter sig. Ellinore står helt chockad kvar. Vad var det som hände?
Ett pang får henne att hoppa högt. Peeves är tillbaka och kastar exploderande smällkarameller mot henne. Hon börjar springa.
"God jul, lilla räka! Hoppas du får ett uuuunderbart lov!"

Förbjuden kärlekWhere stories live. Discover now