الفصل الثالث عشر

20K 500 6
                                    

فى المستشفى

مع زمرده وعمها وصدمته بعلمه بزواجها وهو من يخطط لوضع يده على مراث أخيه وممتلكاته ودمجها فى ثروته ولم يجد طريق أقصر و لا أفضل من زواج زمردة بابنه عصام.

ولكن تقدريرات القدر منعته من اتمام مخطط شرع فى تنفيذه من اكثر من عشرين عام مضت .

دكتور عصام ":... فى صدمة غير مصدق ما تقولة زمردة انتا جيبالنا واحد من الشارع وبتقولى عليه جوزك .اتجوزتى يعنى ايه من .غير وكيل يا هانم . انتى بتكدبى علينا ...

ادم ":... يرد بغضب شديد لولا أن أخويا فى الاوضه وتعبان كنت عرفت ارد عليك بشكل يناسبك . لكن بس أقولك ان بنت عمك هنا

مش قاصر وكانت وكيلة نفسها وجوازنا كان جواز شرعي على سنة الله ورسوله وقسيمة الجواز هتكون عندك .. وحضرتك انا مش من الشارع زى ما أنت بتقول انا ماجستير أدارة أعمال .. ومن هنا ورايح .. انا هدير أملاك مراتى وهطلع على كل صغيرة وكبيرة فى أملاكها انا بس ببلغك من باب الادب .....

أسترسل ادم فى الكلام ومنبأ عن مخططاته هو وزوجته التى تتطلع اليه بانبهار ولم ينتبه لرد فعل عمها سمير الذى شحبت ملامحة مرة واحدة لدى سماعة نيه ادم بحصر التركة وأمسك بقلبه وتراجع للوراء متظاهر بالمرض .

عصام ":... نظر الى ادم باحتقار شديد وابتسم قول كده بقى أنت متجوز بنت عمى عشان الفلوس ...وانتبه لما حدث لوالده ...

فصرخ عصام .... بابااااا مالك وجرى عليه وسنده وأكمل بغيظ شديد دى واحدة متستحقش أنك تزعل عليها وحتى لو طلقها انا لايمكن أفكر اتجوزها دى واحدة مستهترة جايبه واحد من الشارع بتقولى جوزها . ووقعت كلمته فى قلب زمرده كالخنجر . اهكذا ينظر اليها أهلها انها مستهترة .

ادم ":... هجم عليه مرة واحده وسدد له لكمة قويه أوقعته أرضا

لو جيبت سيرة مراتى على لسانك كده تانى انا هحجزلك سرير هنا فى المستشفى ..يلا غور أطلع بره ده مش وقت الكلام .

وخد ال عامل عيان فيها ده معاك وكلامنا مخلصش وهنتقابل كتير يا حمايا العزيز والمحكمة أول الطريق للي بينى وبينك....

عم زمردة ":... انتفض واقفا ويمسح العرق عن جبينه وينظر الى زمرده .. طيب يا بنت أخويا .. واسرع بالخروج ....

زمردة ":... رمت نفسها على أقرب كرسي موجوده بالحجرة التى كانت منذ قليل ساحة حرب ونظرت للادم بفرح ودموع متجمعة فى عينيها غير مصدقة ان يوجد أحد بخلاف روح ربما لاول مره منذ سنين عدة يدافع عنها ويحميها غير صديقة عمرها وقالت دى البدايه يا ادم انت مستعد ...

المخطوفة والقاسى- الكاتبتين رباب وولاءالجهينىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن