~Buku Sejarah Islam

28 5 0
                                    

{Di dalam dewan serbaguna}

      "Omma tunggu sini,nanti Jimin datang ehh" kata Jimin kepada ibunya.Jimin berlari dengan pantas menuju ke tandas.Sesudah Jimin keluar dari tandas,Jimin berjalan dengan laju kerana takut ibunya tunggu lama di dalam dewan.

           Apabila Jimin nampak ibunya di hadapan,lalu Jimin berjalan menuju ke ibunya.Apabila Jimin sampai pada ibunya,Jimin melihat ibunya sedang berborak rancak dengan seorang perempuan bernama Fei.Jimin berasa terkejut melihat Fei.

            "Haa...inilah anak makcik..Fei,kenalkan ini Jimin.Jimin,ini Fei".Kata ibu Jimin yang sedang kenalkan mereka berdua."ehh..jimin..awak yang pernah tolong saya dekat kantin dulu ehh..."lalu Jimin menjawap"i.i..iye kottt...hehehe"Jimin menjawap dengan berasa malu kerana beliau tidak mengingati kisah itu."Eh..kenapa macam malu2 jer ni??dah kenal ke??"kata ibunya."omma..sebenarnya,dialah perempuan yang selalu buat cerita pasal saya kat orang lain tu.."Jimin berbisik pada ibunya lalu Fei berasa pelik  melihat mereka berdua berbisik.

           "Ekk..maaflah..anak makcik ni malu sikit..tetiba jer..hehe...emmm kalau mcm tu kami pergi dulu lh ye".Fei tidak sempat berkata sepatah pon tetapi Jimin dan ibunya terus berjalan laju menuju ke tempat letak kereta."Omma....macam mana omma boleh berborak rancak dengan Fei tu...."Lalu ibunya menjawap"manalah omma tahu...tiba tiba dia dtg...dan berborak macam dah kenal lama pulak"

{Keesokan harinya}

         "Jimin,omma bosanlah duduk rumah jer..boleh tak bawak omma pergi jalan?"lalu Jimin menjawap"hurmm...Jimin bawak omma pergi perpustakaan negara nak tak??boleh cari resepi baru omma ke..ha..jom"

            Apabila mereka telah sampai di Perpustakaan Negara itu,Jimin membawa ibunya masuk ke dalam."omma nak cari buku resepi baru jap eh..Jimin pergilah cari buku apa2 pon".Semasa Jimin sedang mencari buku,Jimin terlanggar seorang perempuan"Ouh!!mianhae..saya tak nampak awak.."perempuan itu pon menjawap"Eh..tak apa..saya pon tak nampak awal tadi..sorry ehh".Jimin membalas"ouh ok ok..mmm..nama saya Jimin,nama awak siapa?"lalu perempuan itu pon menjawap "Nama saya SinB..selamat berkenalan :-)"

        Pada masa yang sama juga,ibu Jimin telah memjumoai sebuah buku yang bertajuk Sejarah Islam.Ibu Jimin membacanya dan sedikit-sedikit telah memahami tentang agama Islam.Ibu Jimin menangis dalam diam kerana membaca hadis2 dan riwayat2 yang terdapat dalam buku tersebut.

           Semasa Jimin sedang berborak dengan SinB,Jimin sempat memandang ke arah ibu kesayangannya dan terlihat inunya seperti mengluarkan air mata."Omma kenapa??bagilah tau Jimin"lalu ibunya menjawap"tak ade apelah"dan ibunya meletakkan buju tersebut diatas meja.Sementara itu,ibu Jimin terus pergi ke tandas untuk membasuh muka.Semasa ibunya berada di tandas,Jimin mengambil buku tersebut lalu membacanya.":O ..!!patutlah omma..."

♥Dia Imam Saya♥Where stories live. Discover now