Bab 1

109 3 2
                                    

Syaf seorang penuntut maktab perguruan akhirnya menamatkan pengajian pada hari ini. Syaf tersenyum bahagia dalam perjalanan pulang ke kampung kerana tidak sabar ingin menemui umi,  walid dan adik beradiknya yang lain.  Hasil kerja kerasnya selama ini membuahkan hasil apabila dia akhirnya bakal bergelar guru.  Setibanya di kampung,  lokasi pertama yang dituju oleh oleh syaf adalah rumah neneknya. Rindu sangat kata hatinya. Apabila tiba di rumah neneknya,  syaf agak terkejut apa terdapat banyak kereta di perkarangan rumah neneknya.  Rasa ingin tahu yang menebal dalam dirinya membuatkan syaf bergegas masuk ke dalam rumah neneknya. Ya lah kan takut berlaku benda yang tak diingini.  Syaf hampir menjerit " nek.....  Nek kat mana...? "  melihatkan tiada respon syaf terus menuju ke ruang tamu apabila mendengar bunyi yang agak bising.  Alangkah terkejutnya syaf apabila melihatkan semua ahli keluarga nya berada di situ.  Syaf terus memeluk neneknya.  " ya allah,  syaf ingat ada orang jahat masuk rumah nenek tadi. Hampir nak gugur jantung syaf tau"

Nenek mencium pipi syaf  " alahhh cucu nenek sorang ni...  Bila baliknya? "

Syaf membalas " baru jer...  Syaf terus pergi rumah nenek tau.. Rindu"

Umi syaf yang bercekak pinggang dari tadi bersuara " amboii bertuah punya budak..  Balik tak bagitau.. "

Syaf menggaru kepalanya yang tidak gatal " ermm umi... Syaf ingatkan nak buat kejutan. "

Mata syaf tertumpu pada ibu saudaranya dan sepupu sepupunya 

Abang hadi (sepupu syaf?)
"wahhh bakal cikgu dah balik yerrr....  Takpayah lah tengok kitaorang macam tengok hantu"

Syaf tersedar " mana ada lah...  Syaf terkejut jer banyak orang ni ha.."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 16, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

COUSIN KU,  SUAMIKU Where stories live. Discover now