Alhamdulilah keadaan mereka dari hari ke hari bertambah baik dan ceria. Bila ditanya jawapan mereka hanyalah satu 'yang hidup kena teruskan hidup' aku bangga.
"Sayang, buat apa dekat sini ?" soalku pelik. Setahu aku bilik ni tidak pernah dibuka.
"Come abang , let me show you something" ajaknya.
Aku hanya mengikuti jejak langkahnya. Banyak perkara yang bermain main di minda. Apakah 'sesuatu' yang dikatakannya sebentar tadi ?
Kaki ku terpaku. Ini, argh!
"Abang , abang okay ke tak ni?" suaranya cemas.
"O..o..okay"
Barang tu mengingatkan aku tentang seseorang. Seseorang yang buat aku menderita. Seseorang yang buatkan aku terpaksa digelar 'pesakit mental'.
"Semua ni barang siapa?" tanyaku agak perlahan.
"Barang yang pernah dikirimkan atas nama abang ke rumah ni"
Aku memandangnya agak pelik.
"Hura pun pelik bang. Hari ni baru Hura teringat nak bagitahu abang"
Langkah terus diatur menuju ke arah barang-barang tersebut. Tangan membelek satu per satu barang tersebut. Peluh dingin mulai terbit di dahi.
'Arghh jangan bagi Aiden muncul' tekadku dalam hati.
Bagaikan memahami , Hanna Hura pantas menarikku keluar dari bilik tersebut.
"Maafkan Hura bang" ayat yang pertama keluar daripada mulut Hanna Hura bila kami keluar daripada bilik tersebut.
Tanganku mengelus rambutnya "takpelah. Bukan salah sayang pun" ujarku sambil tersenyum.
"Hura betul-betul tak tahu" masih dalam nada kesal.
Aku hanya tersenyum sambil mencium dahinya. "Takpe sayang. Abang tak marah pun cuma satu je abang nak lepas ni."
"Apa dia ?" soalnya
"Tolong abang buang semua barang-barang tadi tu boleh ?"
Dia hanya mengangguk. Hatiku berasa lega kerana Hanna Hura tidak bertanyakan soalan mengenai barang-barang tersebut.
........................
"Sayang , kalau abang cakap sayang marah tak?"tanyaku
Dia hanya memandang dengan riak muka yang blur.
"Abang tak cakap lagi Hura nak marah buat apa ?"
"Ke abang bagi hint nak suruh Hura marah ni?" sambungnya lagi.
Laju sahaja kepala aku geleng.
Dia ketawa. Aku terpampan. Alhamdulillah , hari ni aku dapat dengar dia ketawa. Selama pemergian arwah appa , wajah yang comel itu hanya dihiasi dengan juraian air mata sahaja.
"Abang!" panggilnya sambil memetik jarinya dihadapan mukaku.
Aku tergelak. Reaksi spontan dariku.
"So..sorry abang 'ter'berangan tadi" dengan sengaja aku menekankan perkataan TER itu.
"Apalah abang ni. Haa kata nak bagitahu something , cepatlah"
Aku berdehem untuk menghilangkan rasa dalam jiwa.
"Sebenarnya , abang ingat nak ajak sayang balik Malaysia jumpa bonda dengan ayahanda" ujarku lambat-lambat.
Aku terdengar dia ketawa.
"Laa tu je ingatkan apalah tadi. Kenapa pulak Hura nak marah cik abang buah hati pengarang jantung Hura?"
"Emm sayang , ulang balik boleh tak? best lah dengar sayang panggil macam tu sejuk hati abang" balasku kembali berserta muka miang.
"Eii , abang ingat Hura ni astro ke ada ulang-ulang. Takdak okay" balasnya selamba.
"Nak tak sayang?" tanyaku kembali.
"Ofc nak lah abang, Hura pun rindu bonda dengan ayahanda"
"Thankyou sayang" ujarku sambil memeluk pinggang dan mencium dahinya.
--------------------------
"Welcome back Tengku, Puan" ujar pembantu Tengku Aryan sewaktu kami baru sahaja menjejakkan kaki ke tanah air.
Kami hanya mengangguk dan tersenyum kearah mereka.
Tengku Aryan dengan pantas membukakan pintu kereta untukku.
Erkkkkkk.... Dushhh
Aku terkaku.
"A..abangg jangan buat Hura macam ni, taklawak lah" ujarku sambil meriba kepala Tengku Aryan yang berlumuran darah.
"Someone please call the ambulans" arahku dengan tangisan.
"Tolong selamat abang , demi Hura , demi anak kita" ujarku dengan juraian air mata.
Sorry if hambar . selamat membacaa 😘
YOU ARE READING
Psychiatrist in Love ((On Hold))
RomansaHanna Hura binti Abdullah Lee - gadis berdarah kacukan Malaysia + Korea . wajah persis artis korea tapi berjiwa melayu . agak anti dengan makhluk yang bernama 'lelaki' . seorang psychiatrist . Tengku Aryan bin Tengku Umar - handsome tapi anti denga...