CEMBURU

110 17 17
                                    

Aku masih setia memerhatikan dua merpati sejoli itu. Paling menyakitkan hati, salah seorang merpati itu suami aku! Berbulu mata aku tengok momen sweet diorang tu. Dari tadi duk tersengih sesama sendiri. Dahlah majlis akikah anak buahku belum selesai lagi diorang dah buat drama sebabak kat belakang rumah.

Apabila menonton drama swasta yang macam takde ending tu, aku terus masuk ke dalam rumah. Dada kulurut perlahan bagi menenangkan hati yang panas. Kalau letak ais, confirm cair! Masih terdapat ramai saudara-maraku yang berpusu-pusu mengambil makanan. Biasalah, dah nama majlis self-service memang macam ni.

"Hana, tolong ambil sudu untuk abang. Sudu kat sini dah habis," Tegur seseorang yang amat kukenali. Terkenal dengan gelaran Abang Anjenya tetapi lelaki ini mempunyai nama yang sangat indah, Sufian Imtiyaz.

Mana datang nama Anje pun aku tak tahu. Mungkin sebab dia manja kot. Abang Anje tu abang sepupu aku ya, jangan salah faham. Tapi kami berdua memang dah lama rapat sejak kecil lagi. So, aku dah anggap dia macam abang dah walaupun aku sememangnya dah ada abang kandung sendiri.

Terasa seseorang menarik sedikit tudungku, "Eh, mengelamun pulak dia! Cepatlah, abang nak makan ni,"

"Ish, apa main tarik-tarik ni! La...abang Anje tak makan lagi ke?"

Abang Anje menggeleng seraya menguntum senyuman nakal kepadaku, "Nak tunggu Hana suapkan, hehe...,"

"Eww, mengada! Dah besar panjang masih manja macam baby. Tak malu ea?" Sempat bahu Abang Anje kutepuk mesra. Dengan Abang Anje ni, sekelip mata je aku yang ganas ni bertukar manja. Terjangkit penyakit dos terlebih manja dia kot.

Abang Anje menjelirkan lidahnya tepat ke wajahku, "Abang gurau jelah. Kalau Hana sudi nak teman abang makan pun abang dah bersyukur,"

Aku mengukir senyuman paling manis, "Yelah-yelah. Hana teman abang makan je tau. Jom," ajakku seraya berlalu dapur untuk mengambil sudu.

"Abang, kita makan kat dapur ni jelah. Kat ruang tamu tu padat sangat," ujarku kepada Abang Anje yang sudah siap mengambil lauknya.

"Abang okey je,"

Kemudian, aku pun mengambil tempat di sebelah Abang Anje yang sudah duduk di meja makan di ruang dapur. Kami berborak kosong sambil aku menanti Abang Anje menghabiskan makanannya.

"Eee...abang ni makan macam baby besar tau. Kenapa makan comot sangat?" Terhenti topik perbualan kami tadi apabila mengesan terdapat kotoran comot yang bertempek di tepi pipi Abang Anje.

Abang Anje meraba-raba pipinya, "Ye ke? Kat mana?" Muka tak payah cakap, memang panik habis. Macam tahi je yang bertempek kat muka. Alahai, Abang Anje memang suka buat aku terhibur. Tawaku terus pecah.

"Ish, abang ni! Dah, dok diam-diam," Aku mengambil sepaket tisu kecil yang aku dah letak awal-awal dalam poket baju kurung modenku ini. Tisu ni untuk saat kecemasan macam sekarang.

Aku menghulurkan tisu tersebut pada Abang Anje namun dia menggeleng seraya dengan selambanya berkata, "Tolong lapkan,"

Aku terdiam. Adus, kalau suami aku tengok macam mana! Eh, kejap! Bukan tadi suami aku tengah sibuk tangkap cintan kat belakang tu ke?! Tak semena-mena hatiku yang dah mulai sejuk tadi panas kembali. Jangan overheated sudah!

"No, mengadalah abang ni!" Aku tak bersetuju. Macam mana suami aku curang sekalipun, takkan aku nak ikut jejak langkah dia kan.

Abang Anje memasamkan wajahnya, "Ala...abang suruh lapkan guna tisu je. Bukan guna mulut,"

"Guna mulut? Nak ke?" Soalku dalam nada sarkastik.

Abang Anje tersenyum nakal seraya menghamburkan tawa, "Boleh juga kalau Hana sudi,"

Cerpen: Tatkala Idea TertimbusWhere stories live. Discover now