NASI GORENG TOMYAM 🍚

169 0 1
                                    

Sumpah senang gila, nak buat nasi goreng tomyam ni tau. Resepi ni aku biasanya campak-campak tak sampai 10 minit dah siap.

BAHAN-BAHAN (2 pinggan makan)

1.kiub tomyam maggi - 1 kiub
(RM2.80-ada 4 kiub)

2.daun limau purut - 2 helai
( yang ni aku kutip je kat pokok)

3. cili - 2 biji *kalau suka pedas letak banyak lagi

4.lauk - boleh letak ayam tapi kalau time aku sengkek sangat letak je ikan bilis goreng pun sedap

5.nasi untuk dua pinggan-boleh makan untuk lunch and dinner sekali.

6. garam dan gula.

7. limau kasturi atau limau nipis - tak ada pun tak apa.

CARA-CARA

1. Panaskan minyak dan gorengkan lauk. Kalau ayam goreng la ayam tu sampai masak. Kalau nk masukkan ikan bilis je, goreng ikan bilis tu sampai rangup then ketepikan.

2. Perlahankan api, masukkan serbuk tomyam maggi tu satu kiub, letakkan sekali daun limau purut dan cili yang dah dipotong. lepastu letakkan sikit air, dalam dua sudu camtu. jangan lama sangat nnt hangit agak agak kiub tomyam tu dah larut dalam air masukkan nasi.

3. kacau sampai rata, masukkan gula dan garam dan addjustkan sampai cukup rasa. Dah rata tutup api dan dah siap!

4. Kalau ada limau kasturi ke limai nipis ke, boleh la perah kat nasi, kasi ada rasa masam masam sikit.

P/S : Kalau nak sedap lagi boleh tumis bawang merah and bawang putih before masukkan ayam. Tapi aku ni pemalas nak campak-campak je. Kalau nak masukkan bawang kena buang kulit, pastu kena hiris pulak, so aku malas.Dan satu lagi jimat tak yah beli bawang! Hua hua.

Resepi Bujang Jimat Mudah Where stories live. Discover now