Kapitel 38
Hösten kommer och går. Det blir vinter och Remus, Ellinore, Snape och Sofia reser till alperna och åker skidor. Remus och Snape börjar komma hyfsat bra överens även om de fortfarande inte gillar varandra.Brasan sprakar muntert i eldstaden. Ellinore sitter uppkrupen i den pösiga soffan tätt intill Remus, de har en pläd omkring sig och varsin kopp med varm choklad med vispgrädde och en liten skvätt eldwhisky i. Sofia och Snape kommer in i rummet. Snape är klädd i mörka mugglarkläder, det är ovant att se honom i annat än svarta klädnader. Sofia har en grön, stickad myströja på sig, mjukisbyxor och det långa, kastanjebruna håret uppsatt i en lös fläta. Hon är lite rundare än tidigare och verkar ha gått upp i vikt på sistone. Hon strålar av en inre glöd och ler mystiskt. Snape tar hennes hand.
"Vi har något att berätta för er." säger han och låter ovanligt varm på rösten. Ellinore och Remus ser nyfiket upp. Sofia tar ett djupt andetag. Hon ser allvarlig ut
"Jag är gravid." säger hon, sedan spricker hennes ansikte upp i ett brett fånflin. Ellinore stirrar chockat på dem. Sedan tjuter hon och springer upp ur soffan, kastar sig om halsen på sin syster.
"Grattis!" utbrister hon, helt till sig. Även Snape ler ett litet leende. Remus ställer sig upp och kommer fram och skakar hans hand.
"Gratulerar!" säger han.
"Tack." mumlar Snape generat.
"Hur långt gången är du?" frågar Ellinore utan att släppa Sofia.
"Tre månader, beräknat födelsedatum är i juni." säger Sofia lyckligt med rodnande kinder.
"Ska vi berätta det bästa?" undrar Snape och ler finurligt. Ellinore tittar misstänksamt fram och tillbaka mellan dem.
"Vad då? Vad är det?" frågar hon uppfordrande.
Sofias och Snapes leenden blir ännu bredare, de utbyter en pillemarisk blick med varandra.
"Det är tvillingar!" avslöjar Sofia glädjestrålande. Sofia tjuter av lycka igen, hon hoppar upphetsat omkring likt en studsboll.
"Min lillasyster..."
"Jag är bara några minuter yngre än dig..." muttrar Sofia
"... ska få barn. Min lillasyster ska få TVÅ barn! Min lilla lillasyster ska få tvillingar!" utropar hon lyckligt. Det skrattas och firas resten av kvällen, och Ellinore känner ett litet skott börja gro inom sig. En längtan som fått fäste och börjat växa, en spirande längtan efter barn.
Sedan kommer våren och snön ersätts med blommor och blad.
Sofia och Snape flyttar till en stor villa med fem rum. De två barnen i Sofia mage är ivriga att träffa världen och kommer ut redan i maj. Det blir en flicka med några bruna fjun på huvudet och mörka ögon, hon får namnet Eva efter Sofias moster, som hon stod väldigt nära men som tyvärr gått bort. Den andra babyn är en pojke med lite svart rufs och havsblå ögon, han får heta Casper, bara för att det är fint. Båda är bedårande söta och när Ellinore träffar dem smälter hennes hjärta. Hon får ännu större barnlängtan än tidigare. Strax därpå friar Snape, och Sofia säger självklart ja. Sofia och Ellinore diskuterar och drömmer om sina bröllop. Båda är överens om att de vill ha små bröllop. Ellinore vill ha himmelsblå blommor och brudtärneklänning och Sofia persikofärgade.
Snape blir överlag mycket trevligare efter att han fått barn. Han och Remus är väl inte riktigt vänner men nära därpå.
Våren ersätts med sommar.
En vacker junidag är det fullt av folk i Remus och Ellinores trädgård. Där är Ellinores föräldrar och släktingar, Sofia med Snape, Eva och Casper, Alice och Fiona, Sirius och Bill, hela familjen Weasley plus Hermione som de blivit goda vänner med, Hagrid, Dumbledore, McGonagall och alla andra lärare från Hogwarts och Florean Fortescue med sin fru.
Ellinore är klädd i en vacker, vit klänning. Hon har en liten tiara av silver i håret och en slöja. I händerna håller hon krampaktigt en bukett med blå blommor. Nervositeten bubblar inom henne. Hon ville ha ett litet bröllop. Hur kunde det bli så många helt plötsligt?
Dumbledore håller i den korta ceremonin och ringutbytet. Remus har på sig en mörkblå finklädnad. Sirius är best man och håller i ringarna. Sofia är brudtärna och har en ljusblå kort klänning, hon sjunger en vacker sång. Det snyftas och snörvlas bland gästerna, Hagrid har en näsduk stor som en duk som han snyter sig i, han låter som en elefant med förkylning. McGonagall blinkar frenetiskt för att hålla tillbaka tårarna men misslyckas kapitalt. Mrs Dunhill klänger på mr Dunhill och låter tårarna spruta fritt. Snape lipar högljutt samtidigt som han vaggar Eva och Casper på varsin arm. Någonting har hänt med honom sedan han blev pappa. Att han storgråter kan antingen bero på att han är så rörd över bröllopet eller för att han inte fått sova på en månad.
Remus och Ellinore byter ringar och kysser varandra, och så är de man och hustru. Mr och mrs Lupin. Ellinore Lupin. Det klingar underbart i Ellinores öron.
Ett år senare är det bröllop igen. Den här gången är det Sofias och Snapes tur. Eva och Casper har fina kläder och Ellinore har nog aldrig sett något så sött tidigare i hela sitt liv. Hennes längtan efter barn växer sig allt starkare, men hon har saker att ordna först innan det är dags.
Den här gången är det Ellinores tur att vara brudtärna. Hon har en persikofärgad klänning och får också äran att sjunga en sång. Snape har en stilig svart klädnad på sig. Sofia har en vit, ärmlös klänning med snörning i ryggen och spetsmönster över livet. I hennes kastanjebruna hår vilar en krans av gröna blad och persikofärgade blommor, hon håller i en matchande bukett. Dumbledore leder ceremonin ännu en gång och Remus överlämnar ringarna.
När allt är klart kastar Sofia buketten. Alla tjejer rusar och sträcker sig efter den, men Sirius är längst och fångar den smidigt. Han ser upp och möter Bills blick. De ler varmt mot varandra.
STAI LEGGENDO
Förbjuden kärlek
FanfictionDetta är en romantisk komedi om förbjuden kärlek som utspelar sig i J.K Rowlings Harry Potter-värld. Ellinore har just börjat sitt femte år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom. Samtidigt börjar en ny, väldigt intressant lärare... Jag och m...