~Keinginan kecil telah mengundang tetamu yang tidak di undang~

398 26 0
                                    

~SIOU TIDAK SEMPAT DATANG~
~ORIGINAL STORY BY SUZIEakaCHA~

Ini cerita kmi d kebun bh nh msa kmi masih budak2..kalau kami menangis,mama kami slalu pujuk kmi.."jangan nodi nangis..nt sy bagi duit em kamu p membeli sana tempat c koruk(bukan nma sebnar)" debilang tu mama sy..dorg blng ada kedai tmpt si koruk..tapi satu kali pn kami tdk prnah p membeli d sana..rupanya,kmi kana pujuk2 sja bgtu supaya berenti mnangis..padahal si koruk nh tiada kedai..di kebun gea manada kedai tp tau2 sja lr kalo budak2 nh kan..cepaaattt...btul prcya...saaammpai...kmi membesar,kmi percaya yg si koruk nh ada kedai..tapi tidak prnah kami pigi..kami cakap2 jak bgtu abis tebiasa sdh gea dri kecil..lepas brapa tahun berlaluu......dan saya pun sudah kawin masa tu....masa tu kami pulang p kampung ( sy ikut dorg mama sy p kebun sebab laki sy gea di tawau)..dari kebun lah bh ceritanya nh kan..emm..kmi smpai sdh sana simpang mau masuk p kampung..kami terjumpa tu sepupu kami sna jalan raya sambil bawa bambu..bapa sy tanyalah "aik,nu d man dikoyu baino? Haro taramai kio" ( aik,apa kamu buat nh ari? Ada keramaian kan" )..trus tu sepupu sy bilang "iskk..tidaklah..kamu tidak tau ka?" "Aik..kenapa gea?" Debilang tu bapa sy...dengan nada perlahan tu sepupu sy bagitau.."noiduan noh ginawo e koruk" (meninggal sdh si koruk) debilang..sy yg duduk d bangku dpn kereta sblh bapa sy trus rasa mcm kepingin betul mau tngok muka tu mendiang mcm mana..sebab nama dia saja selalu sy dengar tapi tdk prnh nmpk tu muka dia..trus sy kasi tau tu bapa sy "apa,nanti kita p tingu arr..sy tdk prnah bah nmpk muka dia" sy bilang..jadi bapa sy ckp sama tu sepupu sy "bah,nanti petang kami datanglah"..."bah"..debilang tu sepupu sy...kami pun teruslah pulang p rumah..smpai jak d rumah,sy trus p mandi,awal sdh sy besiap..masa tu msh tnghri lg abis sy fkir mnatau dorg bapa sy mau jln awal p tgk tu mendiang..sempat lg sy tertidur..skali sy trbangun petang sdh dlm jam 4 lbh lr bgtu..trus sy keluar dri bilik..ngam2 ada bapa sy d luar..sy tnyalah.."apa,bila d kita mau jalan p tgk tu mendiang?".."alaa..siou..dorg sudah p kubur itu" debilang bapa sy..sy pn kecewa jugalah sbab sy kepingin btul mau tgk mendiang tu..tp tdk ksampaian pula.."bah,kita p kebunlah kalau bgtu" debilng bapa sy..sy nh ikut saja dorg..jadi petang tu juga kami naik p kebun..sy nh d kebun sebelah..dorg bapa sy sama mama sy saaana..lg d kebun sebelah..bapa sy tanya juga "kau berani ka juga d kebun?" Sy bilang,"iya,berani jg sebab ada jg tu duku 3 ekor kwan sy d sulap"..dorg bapa sy kasi singgahlah sy d kebun,pastu dorg jln p kebun sebelah..kmi smpai pn petang sdh..jam 5 lbh mcm tu..tp kalau d kebun mcm jam6 lbh sdh sebab bnyk gea pokok getah..petang tu awal sy kasi mkn tu duku 3 ekor..sy kasi mkn dorg sna pandatan (beranda) ..asik dorg makan..tiba2 yg satu ekor tu menyalak2 dan terus turun p tanah,,tu duku p bepusing2 sana pokok mata kucing depan tu sulap kami,pastu duku tu berlari p jalan sambil tu ekor dia beguyang2 sambil menyalak2 macam nampak orang..tapi........Tiada satu org pun d sna..trus meremang! Bulu roma sy..tengkuk sy nh punya berat sy rasa..mcm tu berat satu karung kantalan...sy rasa mcm ada yg naik d tengkuk sy..trus cepat2 sy pnggil tu duku..sy kasi masuk saja d dlm sulap tu duku..(biasa sy simpan d luar)..takut punya psal trpksa sy bawa msuk d dalam sulap.. Sy p ambil tu pilasut(lampu pelita) sy pasang lah tu api dia..kalo di kebun manada lampu elektrik..pakai tu pilasut sja..pilasut sy tu ada dua sja..yg satu sy simpan d meja besar,yg satu lagi sy simpan d tiang dkat tu dompuran..d luar gelap sdh msa tu..tengkuk sy pn msh lg sy rasa berat..bkn alang2 rasa takut sy msa tu..kamu bayangkanlah d tengah2 kebun pastu sendirian..jiran kebun sebelah pun jauh lg..sy pasang tu radio kecil yg pkai botiri main cas punya...sy kasi kuat tu sound supaya sy tdak dengar apa2..mcm2 sdh sy tfikir msa tu..sy duduk ngam2 dkat tu lampu d dompuran..tiba..tiba..."puhhhhh!!!!" Lampu pilasut sy mati..jelas betul sy dengar tu pilasut kena tiup...Punyalah sy trkejut!!! Terus laju2 sy berdiri ambil tu lampu pilasut satu lg d meja..nasib yg tu "DIA" tdak p tiup..sempat sy p ambil kan..rasa takut sy msa tu..tuhan sja yg tahu..sy trfikir juga maw berlari sja balik p kampung tp tgk keadaan d luar malam sdh..nasib lah masa tu ada handphone sdh..sy kol tu abang sy, sy suruh dia p ambil sy d kebun malam tu jg..tp dia takut mau kasi tnggal tu ipar sy,msa tu ipar sy tunggu hari sdh gea..bila2 msa jak mau branak..tu abg sy,suruh jak sy berdoa..sy nh pun memang tidak berhenti berdoa..ndak tau ngam kr tdak doa sy msa tu..tunggang tebalik sdh tu doa sy tp sy teruskan sja brdoa..makin sy brdoa..makin kuat lg rasa tkut sy..tiba2 ..sy trfikir tu mendiang..nah! Memang sah! Dialah nih yg datang p kacau sy,sebab sy kepingin betul mau p tgk mendiang tu td ptg tp tdak sempat sudah..sbab sdh gea kena kubur..sy check sy pnya krdt tlfn msh boleh buat panggilan lg..sy dail nmbor kakak sy pastu sy ceritalah smua sama tu kakak sy dari A to Z...tu kakak sy bilang "memang dialah tu yang datang di sana,begini...ko cakap saja,"siou,sy tidak sempat datang tengok kau td,kalau kau mau limpas,kau limpas saja tp jangan kacau sy"..bgtu sja kakak sy bgtau..jadi..sy kasi mati panggilan..sy beranikan diri walaupun masa tu sy betul2 takut..sy cakap saja apa yg kakak sy kasi tau dlm tlfon td..trus sy rasa mcm ringan tu tengkuk sy..tiada lg sy rasa berat...tp prasaan takut tu msh ada,sy ambil tu radio,ambil bantal pastu baring2 dan radio tu sy kasi psng betul2 dkat tu telinga sy..takut lah bah ada dgr bunyi apa2..mnatau "dia" datang lg..itu jak yg sy trfkir..tp syukurlah,mlm tu sy dpt tdur jg..tu duku langsung tiada berbunyi..pagi tu sy bngun hlng sdh rasa takut sy..yala..kan siang sudah..okey...bgtulah sja pengalaman sy...trma kasih sebab baca smpai habis..

SIOU TIDAK SEMPAT DATANGWhere stories live. Discover now