Bab 2

2 0 0
                                    

Dua tahun lepas....

    Kai sedang berjalan-jalan dengan Munirah sambil berbual yela..kalau tak berbual takkan nak senyap krik krik krik pula kan ..tak ada maknanya nak tengok dia tak bercakap dengan Munirah sebab memang mulut dia macam burung Murai popetpopet je selalu kalau  dengan Munirah lain lah kalau time dia punya mood down or dalam situasi 'hangat' memang Munirah pun takut nak tegur sebab masa dia marah,siapa pun yang berada di depan dia pun dia boleh 'sembur'. Masa tu dia dengan Munirah tengah bawa kertas dan buku -buku yang penting. Tiba-tiba adalah seorang mamat ni langgar dia menyebabkan semua kertas berterbangan dan bertaburan dan bermacam ber -lagi,hmm ni memang menyebabkan aku naik darah ni.
"Woi,kau ingat kau siapa nak langgar aku sesuka hati kau. Tak nampak ke aku tengah berjalan ni?" soal Kai dengan nada menjerit. Apa tak menjeritnya kalau mamat "butana" tu dah melarikan diri. Hish tak gentleman langsung,kalau tak nak tolong pun sekurang-kurang 'tolonglah' ucap maaf ke.Susah sangat ke? Tapi nak budiman macam mana kalau memang perangai tak semenggah.
"Ergh,kenapalah kau langgar aku,pergi lah langgar pokok kat tepi jalan ke,tak pun pergi langgar kereta dan motor yang tengah elok parkir kat bahu jalan ke?" Marah Kai lagi.(hish, panjang pula nama Munirah ni,kita panggil irah nak tak?😉 ala cewah)
Irah hanya tersenyum itulah sahabatnya kalau membebel tu memang tak ingat dah dia kat mana..Irah mengerutkan dahi nya apabila melihat kai menggosok bahunya berulang kali.
"Kai, bahu kau OK tak?"
" tak OK..sengal  gila, orang gila pun tak sengal macam ni" kata Kai sambil mengusap bahunya sakit Ooo..nasib tak nangis je ni. Mesti mamat 'butana'tu badan besi tak pun kayu tu yang suka main hentam je orang lain.heh
Dalam kesibukan dia mengutip kertas-kertas itu,secara tak sengaja dia terkutip tangan  mana entah tetiba je ada depan dia.Putih melepak,tak macam dia kulit sawo matang
"Woa, Irah..kau tengok ni tangan siapalah ni. Putih ni weh, kalah kulit aku..kau rasa dia pakai sabun apa sampai tangan dia macam ni ..hish cemburu kot aku dengan dia tapikan apasal aku rasa tangan ni kasar sangat macam tangan tangan le..la..ki"sejurus dia menyelesaikan ayatnya. Dia melihat sendiri tuan punya tangan dia pegang itu,adoi,mak Kai pegang tangan lelaki..LELAKI.
"Dah puas awak telek tangan saya, tangan saya ni biasa-biasa je tak pakai sabun apa pun memang semula jadi warna macam ni "terang lelaki itu panjang lebar.
"Errr...maafkan saya, saya ingatkan ni kertas tu yang terkutip tu" kenapa aku rasa alasan yang aku beri macam merepek je, ah biarlah janji ada alasan.
"Oh ya ke, saya pun nak tolong awak je ni" ujar lelaki itu tersenyum sambil itu tangan kiri yang penuh dengan kertas itu dihulurkan ke arahnya.
"Hmm,maaflah saya terpaksa hulurkan tangan kiri sebab..." Lelaki itu merenung tangannya yang berada dalam tangan Kai itu.
"Ah, maaf maaf" kalut Kai memohon maaf sekali lagi sambil melepaskan tangan lelaki itu, hmmm kacak juga mamat ni dengan putihnya kemerahan, hidung terletak walaupun hidung macam jambu air. Eh jambu air sedap juga nak makan dengan colek.
"Ehem" kedengaran seseorang berdehem. Cepat - cepat Kai memandang Irah yang tengah mengangkat keningnya kepada Kai. Kai tersengih malu yelah duk syok usha muka mamat tu boleh pula melalut ingatkan jambu air. Hahaha 
"Err saya Munirah, ni kawan saya Kaisara" salam perkenalan Irah hulurkan, nak harapkan Kai memang ucapan maaf jelah nanti sampai ke sudah.
"Saya Mikhail " Mikhail memperkenalkan dirinya juga.
Kai senyap tak terkata hilang terus ayatnya hanya terkebil-kebil melihat Mikhail dan Irah.
"Err Terima kasih laa.. Tolong kawan saya ni. Kalau tak ada awak mesti dia susah nak kutip kertas ni semua seorang diri. Thanks again" Irah berkata lagi mengucapkan Terima kasih kepada Mikhail,sekali lagi nak harapkan kai memang tak lah sebab diam tak berkutik dari tadi.
"Sama-sama lain kali kalau awak perlukan pertolongan. Boleh lah minta tolong saya" selesai Mikhail kata begitu dia pun mengenyitkan matanya sebelum berlalu pergi dari situ.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 15, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Apabila Cinta....Where stories live. Discover now