~17~

16 3 1
                                    

Lea kom hem ganska sent efter träningen på ridskolan den måndagen.
Hennes mamma stod undrande i köket och frågade varför det hade tagit så lång tid.
Lea svarade ett självklart
-Men jag ville bara pyssla om Figgaro lite efter träningen för han var så himla duktig! Mamma vi hoppade till och med ett hinder i galopp!
-Men gud vad roligt! Men det får du berätta mer om imorgon för nu måste du sova om du ska orka med skolan imorgon.
Lea suckade högt och gick in till badrummet och borstade tänderna.
Hon smörjde in sitt ansikte med en ansiktskräm och såg på sig själv i spegeln.
Hon såg lycklig ut. Hennes mörka kastanjebruna ögon passade perfekt till hennes mörka, bruna och långa hår. Men Lea ville se ut som alla andra tjejer i klassen, hon gillade inte alls sitt utseénde. Hon ville också ha blont lockigt hår och klarblåa ögon. Och så ville hon vara kortare också. Alla sa alltid att Lea var så lång. Men det tog inte Lea som en komplimang, snarare tvärt om!

Hon sprang upp för trappan påväg till hennes rum. Hon sprang in i rummet och satte sig i sin stora, mjuka säng. Hon bytte om till  pyjamas och var så trött att hon gick och la sig direkt. Hon somnade snabbt.

***

Dagen efter var det tisdag. Lea vaknade av sitt störande alarm. Solen lös upp rummet och då såg man hennes blåa fina tapet med fåglar på ännu bättre.
Hon klev upp ur sängen och kände hur trött hon var. Hon bytte om till en jeans tjol med nät strumpbyxor. Hon tog också på sig en gul långärmad tröja.
Därefter så borstade hon bara håret lite och sprang ner för att äta lite frukost.
Hon hade lite bråttom så hon slängde bara i sig en skål med fil och müsli.
Sedan småsprang hon till badrummet för att borsta tänderna. Medans hon borstade tänderna så hörde hon sin mamma gå ner för trappan. Hennes mamma började nämligen sent idag.
Kul för henne! tänkte Lea och önskade att hon också kunde göra det.
Hon gick ut ur badrummet och sa godmorgon till sin mamma som plockade fram frukost.
De småpratade lite om gårdagen och bestämde att eftersom Figgaro var Leas sköthäst så skulle Lea åka till ridskolan efter skolan igen.
Lea kollade på sin mobil och såg försskräckt att klockan var 07:36 och hennes buss gick 06:40.
Lea sa till sin mamma att hon verkligen behövde skynda sig och tog tag i sin väska och sprang.
Hon slängde upp dörren och rusade så snabbt hon kunde mot busshållplatsen.  Hon hade bara nu ca 3 min på sig och det brukade ta tio minuter att gå. Lea hade aldrig sprungit så snabbt. När hon nästan hade kommit fram såg hon bussen komma. Den stannade för att släppa på killen som stod där och alltid åkte samma buss som hon. Lea önskade att den kunde vänta på henne också. Men så började den svänga ut.
Precis då kom Lea fram och hon viftade mycket med händerna så att han skulle se henne. Det gjorde han. Hon pustade lättat ut. Men när hon gick på stirrade alla på henne och fnissade. Gud vad pinsamt!
Hon gick lite längre in och såg Agnes sitta själv. Lea satte sig bredvid och hälsade. De pratade hela bussresan om hästar och vad som hände igår.
-Haha, såg du Emilias min eller när du klarade det! Fnissade Agnes.
-Aa, men jag tror inte hon kommer vara så glad över det idag. Sa Lea besvärat.

När de skulle gå av så märkte Lea att Emilia hade suttit bakom dem på bussen hela tiden.
-Onej! Viskade Lea till Agnes och berättade att Emilia hade suttit bakom dem hela tiden.
-Hon som redan var sur på oss! Suckade Agnes.

***

Lea och Agnes satt bredvid varandra under SO:n. Deras lärare Agneta gick igenom tiden då Gustav III  var kung. Lea satt och halvsov under lektionen när Agneta helt plötsligt frågade.
-Lea! Vem dödade nu Gustav III under maskeradbalen? Hon spände blicken i Lea.
-Ehh... eh..
Då viskade Agnes tyst
-Ankarström.
Lea gav Agnes snabbt en tacksam
blick innan hon svarade.
-Ankarström.
Agneta stirrade förvånat på henne och sa ganska tyst
-Eh.. bra Lea.

Efter SO lektionen var det dags för Lunch. Lea och Agnes hämtade lite mat. Idag var det pastasallad. Lea var vegetarian så hon tog av den vegetariska. Det fanns väldigt lite vegetarisk mat. Så Lea kunde bara ta max en portion.
Dem gick och satte sig vid ett bord och började äta. Lea tackade Agnes ännu en gång över att ha räddat henne under lektionen.
-Äh! Det var väl inget! Sa Agnes och log.
Men då kom Emilia och hennes två kompisar Ella och Alma. Emilia stannade vid deras bord och sa:
-Hindret du hoppade igår var inte ens högt. Jag har hoppat dubbelt så högt mycket snyggare än dig! Ni är sånna töntar! Och Agnes du är verkligen världens största nörd, nästan lika ful som din syster! Haha! Sedan puttade hon diskret ner Leas tallrik på matsalens golv. Krasch! Ella och Alma skrattade.
-Ojdå! Förlåt! Sa hon därefter ironiskt. Innan hon och hennes kompisar gick därifrån.
Agnes suckade och stirrade ner i marken. Hennes långa ljusa hår täckte hennes ögon. Hon såg ledsen ut.
-Agnes, sa lea. Du är inte alls någon nörd! Emilia är bara elak! Och jag vet inte vad hon menade med din syster, men det är iallafall inte sant!
Men då kunde inte Agnes hålla sig mer, alla tittade på henne. Hon sprang ut ur matsalen. Lea skulle precis be henne att vänta men det var försent. Hon var borta.

Lea fick soppa undan resterna av maten och tallriksrästerna själv. Lea hade inte ens hunnit äta något knappt. Och det fanns ingen mer mat att hämta.
Men då kom plötsligt en kille. Han hade rufsigt brunt hår och mörka bruna ögon. Han böjde sig ner för att hjälpa henne.
-Hej! Jag heter Jacob. Vill du ha lite hjälp?
-Eh.. ja tack gärna, jag heter Lea förresten! Sa Lea förvånat över att någon ville hjälpa henne.
-Jo.. du.. jag vet faktiskt varför Agnes sprang iväg så innan, hehe jag råkade höra vad Emilia sa till er. Hon är riktigt taskig! Sa han och tittade allvarligt på Lea
-Jaha. Varför gjorde hon det då?
Sa Lea.
-Det är så att.. eh.. hennes syster har Cancer.. sa han tyst. Och hon har tappat allt sitt hår. Därför blev Agnes nog väldigt sårad över att Emilia sa att hennes syster var ful.
-Men.. Agnes har inte sagt det till mig. Och.. och.. jag var ju hemma hos henne och då var inte hennes syster där.
Sa Lea förvånat.
-Hennes syster är ju på sjukhus i princip hela tiden. Sa Jacob.

Efter ett tag hade de fått undan allt skräp och började gå till nästa lektion. Dem slog följe dit. Tyvärr så gick Jacob i 6B och Lea i 6C. När Jacob precis skulle gå in i klassrummet så stannade han.
-Föresten, du går också på ridskolan stall liljan va?
Lea nickade.
-Jag ska rida idag efter skolan vi ses väl då?
-Absolut! Sa han med ett leénde.

Den dagen gick Lea från skolan med en ny vän och en hemsk nyhet om Agnes syster.

*********************************
Ingen häst i detta kapitlet! Men jag hoppas ni tycker om det ändå! Skriv gärna vad ni tycker om min berättelse i kommentarerna, och vad jag  kan förbättra!❤️

///Fanny🦄

Lea och FiggaroTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang