PART 1

3.2K 140 5
                                    

“Kanapa bah ko nda pandai jera2 ini?? Ko tingu susu anak, pampers yuran kolej si Ora pun sampai sikarang blm tebayar2 gara2 ko kasi abis duit gaji ko minum sama pasang kuda!!”
“Aikk..ko diam2 bah..sa yang mati2 cari duit, itu semua duit gaji sa. Terpulang sama sa apa mau buat. Ko ada makan sini ruma cukup suda!!”

“Cukup ko bilang??! 1 Minggu suda ini budak2 teda susu ko tau ka?? Baras pun sa pigi pinjam 1 gantang tpt kakak sa. Si Ora 1 minggu suda jalan kaki abis nda kana bayar itu tambang kerita sewa dia. Ini ka yg ko bilang cukup?? Sa nda tahan suda bah gaya ko ini!!”

“Jadi apa ko mau???”
“Sa mau carai!! Kasi carai sa!! Sa nda tahan suda hidup sama lelaki nda guna macam ko. Ko tau buat anak seja, tapi langsung ko inda bertanggungjawab sama anak2 ko!!”
“Pappp! Papp!”
“Jangan ko barani2 cakap carai lagi ah! Ko barani lagi minta carai, sa tatak ko!!”
(Suara tangisan berpanjangan)

################################

JAM 2.30am seminggu selepas itu
############################
“tokk..tokk..tok!!” pintu kana ketuk bertalu2 dari luar.
“Oiii..William, kami tau ko tapuk sana dalam!! Bagus ko buka ini pintu sebelum kami kasi pacah ah!!”
“tokkk…tok…tokkk..tokkkkk!!”
“Buka bah sia*!!” Pintu kedengaran di buka palan2 dari dalam dan suara seorang perempuan separuh umur bertanya dalam nada suara yang cukup mengantuk.

“Aaa..ada apa ini?? Sepa kamu ini?? Apa kamu mau??”
“Kak, kami cari ko punya laki. Si William bah laki ko kan?? Mana dia??!!”
“Iya..ta..tapi..dia 3 ari suda inda balik rumah!!”
“Ahhh!! Kami nda percaya!! Ging, masuk dalam rumah cek. Jangan sampai dia tapuk di mana?!!” dan bunyi rumah kana selongkar dengan barang bertempiaran kana buang kedengaran.

“Sepa bah kamu urang neh??!! Apa kamu urang mau??!!” suara wanita tadi bertanya dengan penuh ketakutan.
“Laki ko kalah judi RM50,000 sama kami 1 minggu lapas. Sebelum ini pun dia hutang kami duit utk beli minuman keras dalam RM5,000. Dia janji hari 1 dia bayar kami tapi sampai sekarang dia teda datang. Itu sebab sekarang kami datang mau tagih hutang!!!”

“Apaaa?? RM50,000??? Tapi sa teda duit begitu banyak. Duit bikin beli baras pun teda” Suara wanita ketakutan menjawab lagi.
“Ahhhh!!! Sa inda percaya..sa inda peduli!! Yang sa mau duit sa kana bayar. Kalau inda kamu semua sa kasi jadi makanan buaya peliharaan sa sana belakang rumah!!”
“Tulung la..tulunggg..urang miskin bah kami ini. Sa inda tau apa budunya laki sa pigi hutang sama kamu tapi ko tingu seja la rumah sa ini, ada nampak macam urang ada duit ka??!!!

“Oiii…kak, jangan ko mau loyar buruk sama sa ah. Laki ko suda makan duit sa, mmg patut mau bayar balik ba!! Inda kan sa mau kasi freeee!!”
“Boss, teda si William, ini seja kami jumpa!!” sambil mengheret keluar dari bilik seorang sumandak muda.
“Oraaaa!!”
“Mamiiiii”
“Oiii..basug, sa suru ko cari si William bukan bawa budak perempuan. Dia ada duit ka itu?? Bongok juga ko neh!!!”
“ehh..sori boss”
“Suda!! Pigi cari dalam setiap bilik kalau ada duit dan ambil apa seja barang berharga yg buli di jual, nanti tolak dari hutang si William.

“Ukie Bosss!” nda lama keluar balik si urang suruhan dan membawa 1 kotak kecil yang berisi cincin, gelang, rantai emas yg agak halus dan sehelai sapu tangan. Dalam sapu tangan itu terbungkus kemas duit RM10 berjumlah RM60.00.
“Odoiii dogoo…tulung la jangan ambil itu duit sa, itu seja la duit yang sa ada utk beli baras. Nda tau berapa put lagi baras kami sana dapur. Anak sa kicil pun sakit. Tulung la” rayu si mami sambil berusaha merebut duit dan barang kemas dia dari tangan lelaki durjana tersebut, tapi penampar pula yang dia dapat.

“Pappp!! Pappp!! Papppp!!” berkali2 dia kana tampar sampai mulut dia pun berdarah sudah.
“ankle, tulung la jangan pukul mami sa sama tulung la kasi balik duit mami sa”
“ko diam budak!!! Ko nasib baik suda sa inda kasi jual ko utk bayar hutang bapa sia* ko!!” marah si lelaki tadi sambil berlalu ke pintu.

A Man In A Black Sun Shade (completed)Where stories live. Discover now