"Ok sekarang ni,kita perlu cari pelan untuk keluar dari pulau ni."
Kata Kasim
"Aduh asal keluar laju²?Aku malas la nak kerja."
Ummar berkata kepada kami yg sedang duduk di meja makan selepas menghabiskan makanan yg dimasak oleh Fakhrull..Ada juga yg dibantu oleh kami walaupun sedikit.
"Haah doh.Malas ah.."
Tambah Sirrul
"Aku pun nk macam tu tapi makanan kita aku takut tak cukup la."
Kasim bersuara lagi..
"Haah tu satu..Lagi satu,sebenarnya tadi..."
"Sebenarnya ape?"
Ahmad bertanya kepada Ismairil yg menghentikan kata²nya acah² dalam drama..
"Tadi masa pakai baju,aku nampak macam ade benda usya aku dekat pohon pokok tadi..Sebelum benda tu hilang,mata dia bersinar warna merah pekat..Aku takut island ni berpenghuni aje.."
Ismairil bersuara.Aduh macam mana ni..Frust betul kami memikirkan benda² macam ni..
"Awaq,awaq kan dulu pengakap.Takkan cikgu pengakap tk bagitau macam mane nak buat rakit gune buluh ngn kayu sekali dengan tali ke ape?"
Aku berkata kepada Kasim sambil memandang dia.Dia pun memandang aku secepat mungkin.
"Erm..Nanti rasenye ad.."
Kata² dia terhenti apabila terdengar benda mengaum dengan kuat.Kami terdengar sekali kerana ngauman itu sungguh jelas.Kami semua hanya diam dan masing² terkaku dengan apa sahaja yg baru berlaku.
"Korang dengar kan ta.."
"Shuhhh..Dengar?"
Kasim berkata kepada Ahmad sambil menunjuk ke atas.Ye..Dengar seperti ada benda yg sedang berjalan di atas bumbung kami.Tapi benda tu mustahil sebab bumbung kami berbentuk segi tiga di atasnya dan tidak lurus.Kemudian,tapak kaki itu terhenti.Masing² masih lagi senyap dan diam.
Tiba² mayat seseorang jatuh dari atas bumbung..Dia mendarat di atas meja makan kami."Uih Ya Allah!"
Aku berkata sambil berdiri dan bergerak ke belakang sikit dengan terkejutnya.Yela,siapa yg tidak terkejut bila secara tiba² ada sebuah mayat yg jatuh dari atas mereka.
"Weyh Ya Allah!!"
Sirrul berkata sambil menutup mulutnya.
"Astagfirullah hal azim."
Ahmad berkata apabila melihat sebuah mayat yg telah disiat kulitnya dan apa yg tinggal?Hanya dagingnya.Semua org yg ade hanya terkaku.Tidak tau apa yg sedang dan sudah berlaku.Ismaril berlari ke tandas dan muntah.
"Irfan?Tu...Irfan ke?"
Syimir berkata.Kami semua hanya memandang dia.
"Haah la.Itu..Irfan..Nampak tak ada lubang² besar dekat badan dia tu..Itu Irfan."
Ummar berkata
"Tu bukan Irfan la.Tu uncle yg bawak kite tadi.."
Zainina berkata
"Itu Irfan..Kau nampak tak.."
"Itu bukan dia la!"
"Ape bukti kau?!"
Sudah.Keadaan bertambah buruk dengan pergaduhan di antara Zainina dan Ummar.
"Itu Irfan la!"
"Asal kau kata itu Irfan?!Irfan kan dah jatuh dalam lubang yg ade tombak tu macam mana dia nak keluar?!"
"Jatuh dalam tombak?Ape kau cakap ni?Betul ke Ummar?Betul ke Fakhrull?Betul ke Izzaty?Betul ke dia jatuh dalam tombak?"
Amira alliyana berkata sambil menutup mulutnya.Air matanya hampir jatuh membasahi pipinya.
"Haah!Irfan dah takde!Dia dah mampus!Dia jatuh dalam perangkap!DIA DAH MATI!"
" ZAININA!KAU DAH KENAPE?!MULUT KAU TU JAGA BOLE TAK?!
Kasim menjerit kepada Nina.Yang lain hanya membisu.Nina hanya memandang Fakhrull dan memandang kembali mayat Irfan.
"Dah²..Jom kita tanam mayat ni..Tak elok bergaduh depan jenazah la..Kasim ngn budak lelaki tolong angkat pastu tanam mayat dia.Yg perempuan jom kite kemas ni..Ok?"
Aku berkata,menenangkan keadaan.Kasim hanya mengangguk.Ya Allah tolong la bagi kami kekuatan untuk menempuhi benda² seperti ini.
●—————————————————●
YOU ARE READING
TERKANDAS
HorrorSekumpulan org² dewasa yg pernah menjadi kawan yg rapat dahulu kini terkandas di sebuah pulau setelah di kapal yg dinaikinya di sabotage...Tambahan..Di antara mereka ade seorang pembelot yg mahu kesemua mereka mati dan ade suatu makhluk yg tidak dik...