Prolog

144 9 1
                                    


Prolog
I det ödsligaste av svenska fjäll finns ett område helt okänt för mugglare, Galdurfjället. Mellan de absolut högsta bergen finns en dal. Topparna på bergen är alltid snötäckta. Ju längre ner man kommer desto mer växtlighet finns det. Först ljung och småbuskar, sedan knotiga fjällbjörkar, sedan tätnar det alltmer och blir till sist en riktig svensk blandskog med mestadels gran. I mitten av dalen finns en stor kristallblå sjö. Sjön fylls på från flertalet forsar av smältvatten.
Runt sjön finns ett samhälle. Galdur. Sveriges enda helt mugglarfria samhälle, en fristad för häxor och trollkarlar, där de kan finna gemenskap och träffa likasinnade.
Det finns en stadsdel med gamla vackra höghus och små pittoreska trädgårdar och innergårdar, runt det en landsbygd med massor av utspridda villor, stugor och gårdar inbäddade i grönska. Massor av broar förbinder samhället, eftersom det delas av alla forsar.
I stadens mitt finns ett stort torg. Vid torget ligger bland annat det pampiga tingshuset, banken och saluhallen där det jämt är marknad med ett stort utbud av exotisk mat och extraordinära varor från hela världen.
I utkanten av staden ligger ett stuteri där det avlas fram enastående pegasuser, bevingade hästar, som är en av de saker som Sverige är känt för. Det finns även ett reservat för storörade fjällrävar (en art som bara finns i norden), där man kan komma och adoptera en alldeles egen storörad fjällräv. Där finns Sveriges största botaniska trädgård med ett gigantiskt glasväxthus. Intill denna trädgård finns, viktigast av allt, det Svenska Magi-Institutet. Sveriges MagiSkola, SMS, på vardagligt språk. Där alla Sveriges trollkarlar och häxor lär sig använda sina magiska krafter, får grundutbildning i allt som kan vara värt att veta och görs redo för att kastas in i den riktiga trollkarlsvärlden och slava från morgon till kväll.
Skolan har den botaniska trädgården som granne på ena sidan, och sjön på den andra, bakom skolan börjar den stora skogen. Skolans område har stora gräsytor, en quidditchplan, en liten bondgård med magiska djur, och det magnifika renässansslottet. Eller snarare de tre renässansslotten. Ett för småglinen, ett för tonåringarna och ett litet för personalen och det stora biblioteket, Galdurs största bibliotek. Den förnäma, utmärkta lärarkåren brukar för det mesta transferera sig hem så de slipper barnen på sin fritid, men vissa bor på skolan och alla har naturligtvis varsitt kontor. Givetvis finns personal kvar på skolan dygnet runt, fångvaktare och liknande.
Skolan vill få fram hälsosamma, friska, högpresterande unga trollkarlar och häxor, därför inriktar de sig på fysisk rörelse för att stärka kroppen, sinnesträning för att hålla hjärnan alert och på topp och de vackra konsterna för att själen ska få frid.

JamieWo Geschichten leben. Entdecke jetzt