BIAR HATI BERBICARA
MENTARI mengulum senyum menawan,
membangunkan diri dari lelap perlahan. Bahang Hangat sinar pagi masih terasa sama, meski pagi kemarin ia menangis terluka. Digagahkan juga kaki untuk melangkah menuju ke ruangan dapur ditingkat bawah.Sesekali menjeling ke arah figura yang nyenyak dalam lena. Pintu dikuak sedikit memboloskan diri dari kedengaran oleh berbunyi bising mengejutkan figura lelaki yang sedang lena dibuai mimpinya.
Bibir diketap rapat kemdian mengembus nafas lega bila pintu dikatup semula tanpa terdengar gemersiknya. Diayunkan langkah menuruni setiap anak tangga dengan perlahan dan penuh berhati-hati mengorak langkah.
Mata mengeliling mengamati Rumah bak istana yang masih terasa sunyi tak berpenghuni. Barangkali semua masih sibuk menyiapkan diri.
RIUH RENDA bunyi diruangan dapur,terlihat jelas sosok Naura sudah menyibukkan diri menyiapkan sarapan pagi buat ahli keluarga baharunya.
Senyuman terlukis bahagia, walaupun perkahwinan atas dasar terpaksa. Sekurang-kurangnya dia sudah mempunyai keluarga dan bersedia melaksanakan tanggungjawabnya.
"Assalamualaikum Naura..." sapa lembut Datin Seri Darlila. Mengukirkan senyuman bak bunga yang merkah. Anak mata hazel Naura berlari mengejar sosok Ibu mertuanya yang sedang melabuhkan punggung di dining chair diikuti figura Nenda dan Ayah mertua.
Senyum terlukis diwajah tanpa secalit riak keangkuhan mereka. Kedua tangan milik Naura sudah digerakkan mengaturkan makanan sarapan untuk mereka semua.
Hidangan harum semerbak cukup membuat kecur air liur mereka. Anak mata Naura kini tertangkap kehadiran sosok tampan milik Danish menuruni anak tangga sudah siap dengan pakaian kerja.
Ehem! Berdehem Datuk Seri Farid memandang anaknya yang sedang sibuk mengikat tali lehernya sendiri, disimpul cermat agar penampilannya kelihatan segak dan rapi. Almaklum dirinya merupakan CEO berjaya masa kini. Harus tampak mantap dihadapan clien setiap hari.
"Danish nak ke mana?" Figura lelaki yang sudah berusia membuka bicara. Berkerut dahinya melihat tingkah Danish bermuram muka. Sekilas pun langsung tidak diberikan pada gadis yang sedang tercegat menatapnya.Membungkam tanpa sepotong ayat dan memandang tak berkerdip ke arah suaminya.
"Kerjalah ayah..takkan nak terperap je dekat rumah" laju mulutnya meluncur kata membalas persoalan ayahnya. Naura menghentikan hayalan dan kini tangan sedang asyik menuangkan minuman ke dalam setiap cawan.
"Tak perlu,Danish cuti selama seminggu. Semua kerja Danish dekat office ayah sudah arahkan Adam dan Zack yang ambil" Arah Datuk Seri Farid. Raut Wajah Danish tegang serta merta. Buat apa cuti sampai seminggu pula! Dia tetap berkeras ingin berkerja. Lantaklah!
"Tak perlukan ayah cakap. Dengar je lah.. layan isteri kamu ni.. Bersuam muka,berkenalan.." Marcapada mendengar ungkapan ayahnya membuat bebola mata dilarikan pada sosok figura yang membungkam dan memandang tepat ke arahnya.
Drastik wajah ditundukkan menutup khilafnya sudah mencuri pandang pada Danish yang murkah.Apalagi tatapannya bagai api, tajam berduri. Menakutkan hati.
"Dia bukan budak-budaklah yah nak suruh saya jaga dia. Pandailah dia jaga dia sendiri. Nak kenal buat apa bukan penting pun!"
YOU ARE READING
BIAR HATI BERBICARA [ ✔ ]
RomanceRanking 14 in romance (5/6/18) thnk you so much 💟 Bila bibir terbungkam sukar untuk melafazkan kata. Ditambahkan hati bersangkarkan keegoan di dada. Kehilangan sebuah cinta membuatnya terpinga, terkaku seketika mengejar bayangan yang kian sirna. D...