''Hey psst heb jij wat maandverband voor mij'' fluistert ze
''Ja wacht even'' het meisje verstopt het maandverband tussen een bladzijde van een boek en geeft het aan het eerst meisje.
'' Ik kan niet mee zwemmen, ik ben ongesteld'' zei ze hard op zonder schaamte
''Ieuw TMI, ander onderwerp alsjeblieft'' antwoorde hij verafschuwend
Ongestelldheid, iets super normaals, iets waar een grote deel van de bevolking elke maand mee te maken heeft. Iets waar een tamboe opligt. Je probeert er voor te zorgen dat niemand je maandverband of tampon zit wanneer je de wc in gaat, je praat er het liefst niet over of alleen met je aller beste vrienden en zodra er een jongen aan komt wordt er van onderwep veranderd. Want ongesteldheid is heel vies, toch? Of is het eigenlijk iets heel moois? Iets dat aanduidt dat je lichaam het doet, dat je later als je dat wilt waarschijnlijk gewoon zwanger kan raken. Dat is toch juist goed nieuws en daarbij zijn er zoveel andere die ook ongesteld worden, het hoort bij leven. Dus waarom die tamboe?
Het merendeel van de vrouw wordt elke maand ongesteld. Het merendeel, niet iedereen dus. Stel je wordt niet ongesteld of maar heel weinig en dus de kans om ooit eigen kinderen te krijgen veel kleiner is, je het gevoel hebt dat je lichaam niet gezond is, niet zoals het hoort te zijn, je daar erg verdrietig over bent en dan hoor je de anderen meiden die wel ongesteld worden wensen dat zij het ook niet zouden worden, want de buikenkrampen zijn zo naar en al dat bloed. Terwijl jij alles zou doen om elke maand ongesteld te worden, om te weten dat je lichaam goed werkt.
In een perfecte wereld zouden we over dit soort onderwerpen schaamteloos praten, het niet vies vinden. Maar we leven niet in een perfecte wereld, daar in tegen denk ik dat elk klein beetje er toe doet, ook al dit misschien heel onbelangerijk lijkt als je naar het groote plaatje kijkt, vindt ik dat het er wel toe doet en dat we er iets aan moeten doen dat er een tamboe oplicht. De vraag is alleen hoe zorg je dat die tamboe weg gaat? Persoonlijk denk ik dat je bij jezelf moet beginnen, ''Be the change you want to see in the world'' dus als je wilt dat dit veranderd praat schaamteloos over je ongesteldheid, wees dankbaar dat je een gezond lichaam hebt en verstop je maandverband niet.
Bijna een jaar geleden uploade Teske de schepper over dit zelfde onderwerp een video, die mij inspireerde om dit te schijven (ik heb het heel lang uitgesteld) Ongesteldheid is niks om je voor te schamen, x OpzoeknaarNeverland
15 augustus 2018