Kapitel 2

41 0 0
                                    

Jag gick in på högstadiets gård. Jag möttes av avundsjuka blickar.

Alexa och Rachel kom fram till mig. Jag kramade om dem. Alexa och Rachel var mina bästa kompisar. Vi hade känt varandra sen 5:an, så vi hade varit kompisar ett tag.

"Åhh, vad fint halsband!", utbrast Alexa.

"Tack! Jag fick det av Dylan i morse. Han har ett likadant fast på hans så står det Ashlee.", sa jag stolt

"Jag önskar att jag var lika populär som du, och kunde få alla killar på fall", sa Alexa och skrattade.

Vi gick tillsammans in i vår nya korridor. Vi hade fått ett nytt klassrum i år. Jag öppnade mitt skåp och hängde in min jacka.

"Har ni fått schema till idag?", frågade jag Alexa.

"Nää, inte vad jag kommer ihåg", svarade hon.

"Okej." 

Klockan var snart halv nio. Jag, Alexa och Rachel gick in i klassrummet. Vi gick och satte oss där det fanns tre lediga platser. När alla hade kommit in och satt sig kom en ung man klädd i vit T-shirt och slappa jeans (som såg ut som Levis jeans), och ställde sig vid katedern.

Han skrev stort på White board tavlan: Välkomna 9a!

"God morgon, och välkomna tillbaka till skolan."

Alla tittade konstigt på honom, som om vi-är-inte-barn-längre blicken.

Mannen som skulle vara vår mentor skrattade bara.

"Ni ska få ert nya schema. Oj, jag har inte presenterat mig än. Mitt namn är Mr. Brown, men ni kan kalla mig Brown. Brown höll upp ett papper som han delade ut till alla.

"Ert schema kommer att hänga i matsalens korridor så att ni inte kommer försent till era lektioner."

"Lycka till med det", viskade Alexa till mig.

"Ni ska få nya böcker också." Han tog upp några slitna böcker och gick runt och delade ut de. När vi hade fått alla böcker sa Brown: "Som ni ser på ert schema så ska ni ha matte med er nya matte lärare om fem minuter. Jag är er nya mentor och engelska lärare."

Detta år skulle bli helt annorlunda än förra året. Nästan alla lärare skulle bytas ut till proffs lärare istället. Förra och förr förra året var en hel katastrof. Men äntligen skulle vi få ordning på allt.

Jag kollade på schemat. Längst nere stod det när vi slutade. Halv fyra varje dag! Det är ju ren tortyr!

"Oj, jag glömde nästan, sa Brown. När ert matte pass är slut så ska ni komma tillbaka hit i klassrummet. Det är en ny elev som jag vill presentera för er."

Alexa tittade på mig med en flörtande blick. "Hoppas det är en snygg kille."

"Du har ju redan Justin."

"Ja, jag vet men kan man inte få tycka andra killar är snygga", skrattade hon.

"Jaja, gör som du vill. Men om Justin får reda på det så tror jag inte att han blir så glad."

"Du säger väl ingenting till honom?", sa hon och tittade allvarligt på mig.

"Såklart jag inte gör."

Alla trängdes för att komma ut ur den lilla korridoren.

Mattesalen låg vid biblioteket. Jag, Alexa och Rachel började gå mot salen. Framför oss var där en kille som vi inte hade någon aning vem det var. Han vände sig om och stannade.

"Det måste vara den nya killen", viskade Rachel till mig.

Vi fortsatte att gå mot killen. Han hade mörkbrunt halvlångt hår, mörka mystiska ögon som glänste när solen träffade de. Han hade snygga kläder och såg vältränad ut.

"Hej", sa Alexa och kollade på honom.

"Hej", svarade han tillbaka och kollade på mig.

Alexa sträckte fram handen för att hälsa.

"Jag heter Alexa och det här är Rachel och Ashlee", sa hon och pekade på mig och Rachel.

"Jaden", sa han och svarade kort.

"Alexa jag tror vi måste gå nu, annars kommer vi försent", sa Rachel nervöst.

"Vilken klass går du i", frågade Jaden och tittade på mig.

"Jag?", svarade jag.

"Ja, du."

"9a."

"Okej. Vilken lektion har ni nu?"

"Matte", svarade jag.

"Kan ni visa matte salen för mig?"

"Visst!", svarade Alexa glatt.

Vi gick till matte salen under tystnad. När vi kom fram gick vi in och satte oss.

"Ni är sena", hörde jag en tant röst säga.

Jag tittade på klockan som hängde på väggen.

"Hallå", började jag. Det är ju bara en minut!!"

"Två minuter är ändå något, svarade hon. Men, men, låt gå för denna gång då."

"Tack", sa jag oartigt.

"Ja, för er som kom försent så ska jag presentera mig. Mitt namn är Holly och jag är er matte lärare.

Idag på denna matte lektionen ska ni göra ett prov som visar vilken nivå ni är i matten. När ni är klara med provet så kan ni sitta kvar på era platser och läsa boken som ligger på er bänk."

Jag tittade ner i bänken. Där låg en tjock bok som hette "Fredens lagar." Bredvid mig satt Rachel och Alexa som hade fått exakt likadan bok.

"Som ni ser... började Holly ... så har alla likadana böcker. Så man kan säga att ni har både matte och svenska på samma lektion."

Holly skickade ut papperna och bad oss att sätta igång. På pappret stod det massa x och procent tecken. Vi hade haft ett liknande prov i åttan så jag var inte så osäker på det.

Jag blev klar ganska snabbt och kollade i genom det en gång till. Jag kände att någon iakttog mig. Jag vände mig om och såg Jaden sitta bakom mig och stirra på mig. När han såg mig vände han blicken mot papperna igen.

Jag la matte papperna åt sidan och öppnade den tjocka boken. Jag började läsa prologen.

Jag läste och läste.

 Det var som om jag var fast i boken. Jag kunde inte släppa taget om den. Allt kändes som om jag var i boken och jag var den där lilla flickan som hade förälskat sig i den snygga killen.

Fredens lagarTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang