BIAR HATI BERBICARA
HALAMAN Rumah yang lama ditinggalkan dipandangan sunyi, bunga mekar dapat dihirup haruman semerbak mewangi. Figura Danish sedang asyik membukakan pintu dan sebelah tangannya lagi mengangkat lugagge milik Naura. Kini sudah membolos masuk menyimpan barangan isterinya
Langkah dimatikan untuk menghayati indahnya alam semula jadi yang tiada tandingan. Mata dipejam menghirup nafas nyaman dan mengembuskan perlahan-lahan. Terdengar gemersik suara dihalwa telinga, bunyi derapan langkah kaki milik Figura Danish sedang datang menghampiri dan memberikan senyuman manis kepada Naura.
"Apa sayang buat dekat sini? Marilah masuk.. nanti masuk angin macamana?" Lengan bahu Milik Naura dipaut lembut dan mengerakan tubuh perlahan untuk masuk ke dalam khazanah rumah besar yang hampir sebulan ditinggalkan.
"Mulai sekarang..sayang tidur dalam bilik abang. Bilik sayang pula..tempat Natasha tidur. Boleh?" Berkerut Dahi milik Naura memaparkan kedutan berasa hairan.
"Natasya? Kenapa?"
"Lah.. abang nak sayang duduk rumah ni ada kawan, barulah tak sunyi.. minggu ni abang dekat sini tau.. sebab Fiona sibuk ada Shooting.." kepala Naura diangguk lemah melihat wajah jernih milik lelaki didepannya.
Jam didinding diperhatikan, sudah tepat waktu 5.30pm. Bingkas dia melangkahkan kaki ingin menuju ke pintu dapur. "Aip! Sayang buat apa?" Danish menghayunkan langkah membuntuti isterinya.
"Erm? Nak masaklah.. siapkan untuk makan malam?" Jam di dinding ditunding dengan jari telunjuknya. Danish tersenyum nipis dan memegang kedua-dua bahu isterinya. Ditenung sedalamnya melepaskan rindu yang sudah membuak-buak didada.
"Sayang naik atas. Berehat, biar abang je yang masak. Okey?" Lembut nada diatur dengan merenungi jauh ke dalam anak mata isterinya. Benar dia sudah terpanah. Lantak Fionalah nak pergi mana. Nak hilang selamanya pun tidak mengapa.
"Takpelah. Biar saya je yang masak" tangan Danish ditolak perlahan dan meleraikan sentuhan lelaki disisinya. Kaki diayun menuju ke ruangan dapur dan membukakan peti ais diruangan yang sama.
Daging ayam, sayur-sayuran dicapai dan kemudian menutupkan pintu peti ais perlahan-lahan. Terlompat kecil tubuhnya bila Danish sedang menyorok disebalik peti ais. Senyuman melerek dibibir Danish. Nak kena siku ke? Bengangnya!
"Terkejut saya tahu tak..awak nak apa??" Dada diurut dengan tangan kanan dan bungkusan ditangan kirinya diletakkan ke dalam sinki. Tak henti-henti figura Danish mendekati. Apa dia nak ni?
Kepala paip dipusingkan dan air mula mengalir membasahi permukaan sinki yang tadinya kering. Daging ayam direndamkan dalam bekas berisi air agar mudah diuruskan bila ingin menghirisnya nanti.
Danish pula sibuk menongkatkan dagu di pinggir tempat figura . Wajah Naura menjadi tumpuannya. Rimas!
"Awak ni kenapa...saya nak buat kerja pun tak senang. Awak sakit ke?" Belakang tangannya diletakkan pada dahi milik Danish sambil muka cuak sudah terpancar jelas diwajah. Hah! Keluhnya terbebas lagi.
"Ye sayang..sakit rindukan sayanglah.. maaf sebab tak call tanya khabar. Fiona sorok handphone abang. Rindu sangat tak dapat dengar suara sayang merengek. Merengeklah sikit..." pipi milik Naura dicuit. Naura menepis.
YOU ARE READING
BIAR HATI BERBICARA [ ✔ ]
Любовные романыRanking 14 in romance (5/6/18) thnk you so much 💟 Bila bibir terbungkam sukar untuk melafazkan kata. Ditambahkan hati bersangkarkan keegoan di dada. Kehilangan sebuah cinta membuatnya terpinga, terkaku seketika mengejar bayangan yang kian sirna. D...