Kapitel 23
Birk hade kysst honom. BIRK hade kysst honom. Birk hade KYSST honom. Birk hade kysst HONOM. Hur Jamie än säger det får han ingen rätsida på det. Hur hade det kunnat gå till? Vad betydde det? Vad skulle hända nu? Vad, hur, varför...? Det värsta, eller bästa, var att Jamie hade GILLAT kyssen. Förutom att den tog slut för snabbt.
Jamie sover knappt någonting den natten. Nästa morgon är det dags att lämna skolan och åka hem. Innan de säger hej då drar Jamie med sig Balder till ett avskilt hörn.
"Hände det något särskilt igår?" frågar Jamie, han har mörka ringar under ögonen.
"Öh... Vad menar du?" undrar Balder och pillar lite på sina locks.
"Hände det.... någonting.... eller drömde jag det bara?" förtydligar Jamie. Han har börjat fundera på om han kanske drömt det hela, för det var ju så osannolikt och otroligt att det skulle hänt på riktigt. Det rycker i Balders mungipor.
"Du menar om Birk kysste dig eller inte?" Jamies hopp sjunker. "Ja, det gjorde han." svarar Balder sakligt.
"Åh." är det enda Jamie får fram. Balder väntar.
"Vad ska jag göra?" frågar Jamie nervöst.
"Vad vill du göra?" kontrar Balder.
"Öh..." låter Jamie. Balder suckar.
"Men tror du... det betyder något?" frågar Jamie försiktigt.
"Om det betyder något?" upprepar Balder.
"Ja, men... varför? Varför... gjorde han så?" frågar Jamie.
Balder ger Jamie en uppgiven blick.
"För att... han gillar dig?" svarar Balder ironiskt. Jamie är tyst en stund.
"Tror du verkligen han gillar mig? På det... sättet." undrar Jamie.
"Jag har vetat att han gillar dig LÄNGE nu!" svarar Balder med eftertryck.
"Va? Har du? Hur då?" frågar Jamie.
"Ja, det är ju rätt uppenbart! Frågan är bara..." Balder gör en konstpaus.
"Vad?" uppmanar Jamie.
"Gillar du honom?" säger Balder.
Jamie stirrar på honom.
"Vad?! Nej! Nej, såklart inte! Vad tror du egentligen?!?" säger Jamie upprört. Balder rycker på axlarna.
"Jag vet inte." svarar han oberört. Jamie blänger på honom.
"Vi borde ställa oss i kö till brasan nu." påpekar Balder. Jamie muttrar någonting tyst för sig själv men följer efter honom till brasan i Björnarnas uppehållsrum där det redan är massor av folk samlade som väntar på sin tur att få använda flampulver för att ta sig hem.
"Hej då nu, grabbar." säger Gard när de kommer fram till honom och Frode.
"Vi ses efter lovet!" säger Frode. De dunkar varandra i ryggen.
"Yes, ha det." säger Jamie. Gard försvinner genom brasan, sedan Frode.
Balder vänder sig mot Jamie.
"Tänk inte för mycket på det där nu. Vi ses, bror." säger han och stiger in i brasan. Han försvinner i gröna lågor.
Jamie går in i brasan. Han tar en näve flampulver.
Det är nästan synd att han inte fick se Birk en sista gång och säga adjö till honom. Jamie suckar och ruskar av sig tanken.
Han säger sin hemadress och släpper pulvret. Gröna lågor omsluter honom och snart är han hemma hos sin mugglarfamilj igen.
Under jullovet åker Jamie och hans familj, mamma, pappa och lillasyster, till Sälen och åker skidor i en vecka. Det är väldigt skoj. Resten av tiden är Jamie mest bara hemma och passar på att spela så mycket tv-spel som möjligt.
I början av lovet kan han inte sluta tänka på Birk. Tankarna är kaos, de far runt i hans huvud som vilda tornados och gnager likt bävrar på en trädstam. Till slut bestämmer han sig bara för att släppa det och gå vidare. Inte tänka mer på Birk alls utan se det som... ett avslutat kapitel. Det är skönt att slippa gå runt och fundera och oroa sig. Jamie gillar som sagt inte att tänka.
När jullovet är slut är det dags att återvända till det Svenska Magi-institutet. Jamie kliver ut genom brasan i Björnarnas uppehållsrum och tar ett djupt andetag. Han går till sitt rum och packar upp och byter om. Sedan går han ner till uppehållsrummet igen där han väntar på Balder, Frode och Gard. När de kommit går de ner allesammans till stor-skolans matsal för välkommen-tillbaka-middagen. När de kommer in i matsalen är det första Jamie får syn på Birk. En elektrisk stöt går genom hans kropp. Han hade ju förträngt Birk och allt det där, men nu sveper allt över honom igen.
Vid Merlin, han är verkligen vacker, tänker Jamie. Inte lika snygg som Jamie själv förstås, men mycket vackrare på ett helt unikt sätt.
Birk ser upp och deras blickar möts. Jamie känner hur ansiktet hettar, Birk vänder genast bort blicken. Jamie och hans Björnvänner går och sätter sig vid ett runt bord där Embla, Runa, Toola och Signe redan sitter.
Jamie har inte oroat sig något för att träffa Birk igen, han hade ju kommit över honom, men nu är han plötsligt nervös. Hur skulle han bete sig i första mötet med Birk efter deras kyss? Jamie försöker koncentrera sig på de som sitter vid hans bord istället, men det är svårt. Han kan inte låta bli att snegla mot Birk då och då.
Embla pratar rätt mycket med Jamie. Hon är söt med sitt ljusblå hår och skrattgropar i kinderna. Hon fnittrar och skrattar åt allt Jamie säger. Till slut kan Jamie slappna av och bara njuta av uppmärksamheten han får. Han är bäst, snyggast och coolast!
Maten är utsökt och Jamie vräker i sig. Efteråt tittar Embla blygt på honom.
"Jamie?" frågar hon och fladdrar med ögonfransarna.
"Ja, Embla?" svarar Jamie med djup, manlig röst.
"Skulle du vilja ta en fika med mig i helgen?" frågar hon med sockersöt stämma. Jamie känner sig smickrad, och Embla är ju väldigt söt, och rätt så rolig.
"Hmm... Ja, men det skulle väl vara trevligt." svarar Jamie och ler ett otroligt smältande, sexigt leende.
"Åh, vad kul!" säger Embla med skinande ögon och fnittrar till så att hennes skrattgropar blir tydliga.
"Då säger vi det."
YOU ARE READING
Jamie
FanfictionJamie är snygg, bäst och... snygg, helt enkelt. Han är 17 år och går på den svenska motsvarigheten av Hogwarts. När han börjar sitt elfte år blir hans liv plötsligt mer komplicerat än det varit tidigare. Han blir vansinnigt förälskad i den nya lärar...