[BHB] BAB 46

9.7K 259 6
                                    

BIAR HATI BERBICARA

HARUMAN masakan Nasi Goreng SeaFood kesukaan Danish sudah meresap masuk dalam rongga hidung membuatkan figura jejaka yang kini datang tersenyum sunyi menghampiri sang isteri tekun menyediakan sarapan pagi.

Figura Naura tegak berdiri mengacau masakan dan menyiapkan minuman, Danish yang kini mendekati langsung tidak diketahui.

"Morning sayang..." suara milik figura Danish menyentapkan lamunan Naura dan kini tumpuannya beralih arah. Senyum nipis diukirkan diwajah sambil lihat suaminya sudah bersiap sedia ingin ke tempat kerja.

Masakan ditinggalkan seketika, tangan dilayarkan mencapai tali leher yang belum terikat dileher suaminya. Dipasangkan penuh berhati-hati dan menjongetkan kaki. Danish tersenyum melihat Naura yang kelakuannya sungguh mencuit hati.

"Kenapa senyum ni?" Anak mata ditumpukan pada pancaindera milik Danish didepannya. Senyuman masih terlukis gembira.

"Sebab sayang comel sangat...." tutur nada memuji akan paras rupa gadis kacukan didepan mata. Cantik paras rupa juga cantik budi pekertinya membuatkan Danish sudah jatuh cinta.

"Takdelah.., erm Fiona mana?" Pandangan dikerlingkan menuju ke ruang tengah. Langsung tidak ada kelibatnya. Usai memasangkan tali leher buat jejaka. Naura kembali menyambung tugasannya yang tertunda.

"Masih tidur, dia kalau cuti. Matahari tegak berdiri baru nak bangkit" Kerusi diseret , beg kerja diletakkan ke tepi lalu melabuh punggung berhati-hati. Naura menbungkam hanya tangan yang berjalan, Nasi yang baru dimasak diletakkan dalam bekas dan dihidangkan.

Sedikit kekok bila dia menjadi tumpuan, cawan yang kosong kini dituangkan kopi hangat dan dihidang."kenapa tengok macam tu?" Nada sedikit emosi diacuhkan.

"Salah ke kalau abang nak tengok isteri abang yang cantik ni. Abang rindu dekat sayang lah...." tutur Danish mencuri tumpuan Naura.

"Jangan nak mengada.. kita duk satu rumah nak rindu apa..." Naura memberi tersipu menahan rasa malu. Pinggan kaca berwarna putih mutiara diletakkan dihadapan suaminya.

"Sayang tak makan sekali ke? Ops! Lupa sayang tak makan seafood kan" Danish memerhatikan Naura sudah melabuhkan tirai dihadapannya. Roti dicapai Naura dan menyapukan inti kaya dan disusun teratur dipinggan kaca.

"Takpe. Sayang makan roti je, rasa semenjak dua menjak ni kurang selera... abang boleh belikan Naura buah laici dalam tin tak?"

Danish mengerutkan keningnya lalu meletakkan tangan ke dahi Naura. "Sayang sakit ke?" Persoalan dijawab dengan gelengan kepala. Danish melepas helah lega.

"Nanti abang beli ye sayang...." kepala Naura digosok dengan tangan kanan dan tersenyum melihat sosok isteri tercinta didepan mata.

TING ! TONG!!

BUNYI lonceng rumah menyentakkan kelakuan dua figura, kini Naura ingin bangkit bangun dari duduknya namun terlebih Dahulu Figura Danish berdiri.

"Takpe sayang..biar abang je pergi..." Danish melangkah kaki menuju ke ruang tengah ingin melihat kelibat siapa diluar sana. Setiba diruang utama tanpa berlengah pintu dikuakkan.

"Ye. Cari siapa?" Soal Danish melihat seorang lelaki sedang berdiri. Jambangan bunga ditangan lelaki itu dilihat seketika.

BIAR HATI BERBICARA  [ ✔ ]Where stories live. Discover now