Bab 1~ Sekolah baru.

686 13 0
                                    

*Amarul*

"erghh, sekolah ape macam ni? macam sekolah berhantu je. kenapa lah papa bukak cawangan syarikat kat sini.. erghhhh...", bebel amarul sendirian. dia berjalan terus ke pejabat untuk mengetahui kelasnya.

Setelah sampai dipejabat SMK Sri Mayang. dia pon bertanya tentang kelas nya.

"kak, saya amarul pelajar baru daftar. nak tanya kelas saya kat mane ae?", kata amarul acuh tak acuh.

"kejap ye dik, akak cek adik kelas mane", kate kak Siti.. ' berlagaknya, nak tanya buat muka toya pulak dia kat sini' rungut kak siti didalam hati

"cepat sikit kak. penat saya berdiri. dah laa panas", rungutnya lagi..

"ermm, kamu kelas 4 dedikasi", balas kak siti balik.

"ouh, kat mane kelas tu kak?", tanya amarul ingin mengetahui kelasnyaa dimana.

Baru sahaja kak siti ingin membuka mulut, pintu pejabat sekali lagi terbuka. Seorang gadis bertudung masuk kedalam pejabat tersebut.

"Hai kak siti, Lia nak hantar kedatangan kelas lia hari ni...", kata gadis itu riang.

"ouh, kamu lia.. akak ingat sape la yang tibe2 datang pejabat. lambat kamu datang harini? selalu awal je.. akak ingat kamu tak datang tadi.", balas kak siti sambil tersenyum.

'eh, reti pulak akak ni senyum. tadi waktu ckp dengan aku tak ada pulak dia nak senyum.', bebel amarul dalam hatinya.

"Lia tolong mama tadi kak. tu yg lambat sikit tu, ni ha jumlah kedatangan kelas lia hari ni kak", terang lia sambil meletakkn sekeping kertas kecil ke dalam bakul yg disediakan untuk slip kedatangan stiap kelas..

"ha, bagus jugak kamu datang ni lia, tu tu kamu bawak sekali budak tu ke kelas kamu. budak baru kelas kamu.", kata kak siti sambil memuncung kearahku.

Gadis tadi hanya menoleh sekilas kearahku lalu menganggukkan kepalanya..

'apa yg dia angguk?', monolog ku sendiri..

"okay lah akak, lia balik kelas dulu. nnti cikgu marah pulak kalau lama sangat", kata gadis yg dipangil lia tersebut..

sedang aku mengelamun tiba2 aku rasa bahu ku di cuit seseorang. aku pandang belakang.. "ye, kenapa kau cuit aku?" balas ku kasar.

"err, awak budak baru kelas saya kan? err.. joo..jomm balik kelas.. ta.. takut cikgu marah kalau lambat.", balas gadis itu gugup. 'apa la yg budak ni gagap2, tadi okay je ckp dgn akak tu'. mane tak gugup amarul oii... kau tu kasar sangat.

"hmm, jom" . balasku pendek. aku pon mengikuti gadis tersebut berjalan menuju ke kelas dalam keadaan yg... senyap n janggal..!

~**************************~

*Liyana*

"dah lambat dah lambat dah lambat....", jerit liyana sambil menuruni tangga.

"ma, lia pergi dulu", katanya sambil mencium tangan dan pipi mamanya.

Puan Kalsom menggeleng melihat telatah anak bongsunya itu.. "yelah lia, mama dah ckp tadi tak payah tolong. degil, nak tolong jugak. kan dah lambat", bebel puan kalsom kepada liyana.

"hehe, sekali sekala ma... okay lah.. lia pergi dulu.. bye", jerit lia dari luar rumah lalu mengambil basikal nye..

*kringgggg..

"fuh.. nasib baik sempat.. tepat2 aku sampai..", keluh liyana kelegaan.

Liyana bergerak terus ke kelas untung membilang pelajar. dan dia harus menghantar jumlah kedatangan ke pejabat kerana dia merupakan penolong ketua kelas.

Liyana berjalan pantas ke pejabat. pintu pejabat ditolak perlahan. "Hai kak siti, Lia nak hantar kedatangan kelas lia hari ni...", kataku sebaik sahaja masuk ke dalam pejabat n ternampak pulak kerani kegemaran ku. ehh.. boleh pulak ada kerani kegemaran. okay stop merepek.

"ouh, kamu lia.. akak ingat sape la yang tibe2 datang pejabat. lambat kamu datang harini? selalu awal je.. akak ingat kamu tak datang tadi.", balas kak siti sambil tersenyum.

aku tersengeh bak kerang busuk(ntah bila aku bau kerang tu pun aku tak tau) apabila mendengar ape yg kak siti katakan.

"Lia tolong mama tadi kak. tu yg lambat sikit tu, ni ha jumlah kedatangan kelas lia hari ni kak", terang lia sambil meletakkn sekeping kertas kecil ke dalam bakul yg disediakan untuk slip kedatangan stiap kelas..

"ha, bagus jugak kamu datang ni lia, tu tu kamu bawak sekali budak tu ke kelas kamu. budak baru kelas kamu.", kata kak siti sambil memuncung kearah seorang pelajar lelaki didalam pejabat tersebut.

'sape pulak ni? tak pernah nmpak pon. Hmm, handsome jugak..', getus hatinya pula sampai terangguk kepalanya..

"okay lah akak, lia balik kelas dulu. nnti cikgu marah pulak kalau lama sangat", kataku kepada kak siti erana bimbang guru masa pertama marah pulak kerana terlalu lama keluar kelas.

liyana menggerakkan kakinya ke arah lelaki terbabit.. 'err, macam mane nak panggil ni', bagi salam lah dulu.. "assalamualaikum awak, awak budak baru kan?", kataku.. namun tiada respon langsung dari lelaki itu. 'adoi mamat ni.. apahal laa tak menyahut langsung. pekak ke hape? haishh.. cuit la bahu dia sikit, mane tahu dia tak perasan aku cakap dengan dia ke..', lantas aku cuit bahunya dari belakang.. "ye, kenapa kau cuit aku?" balasnye kasar.. 'makk ai, aku tegur elok2 dia balas kasar nampak.', gumam liyana.

"err, awak budak baru kelas saya kan? err.. joo..jomm balik kelas.. ta.. takut cikgu marah kalau lambat.", 'aduhh... apahal aku gagap ni.. buat malu je la..', bisik hati liyana lagi. hai.. berapa kali bisik da...

"hmm,jom", balas lelaki tersebut sambil membuat muka toya.

'adoi.. muka mintak kaki je la mamat ni', bisik hatinya..

liyana terus melangkah ke kelas nya yang berada di blok c, dan agak jauh juga. 'haishh mamat ni, diam je, kot ye pon tanyaa la apa2 tentang sekolah ni, buat aku rasa akward je..', bebel hatinya lagi. 'lantak laa, jalan jela', okayy.. stop bermonolog Liyana Natrisya!

****************************

hope korang suka cerita ni.. vote tau!! nnti kalau ada perkembangan mak sambung yee nyah!! ehh, ahaha..

bagi ada yg nak comment mane2 yg tak betul tuu.. dipersilakan.. sangat2 dialukan... almaklumlahh.. org baru laa katakan.. hikhikk..

Benci Menjadi Rindu ツWhere stories live. Discover now